Gå til innhold

Ikke Metal Musikk


TLZ

Anbefalte innlegg

I det siste har det gått veldig mye i (gjerne røff) metal her i gården. Tenkte eg skulle skaffe meg litt roliger musikk... Så har noen noe skiggelig bra å anbefale som ikke er metal?

 

såvidt hørt litt på Led Zeppelin, noen bra plater å anbefale?

liker også veldig godt Pink Floyd, men har bare et album(DarkSideOfTheMoon) har dere noen andre plater å anbefale her?

 

Nevn artister/band vel som CD'er :)

Samma hvilken type musikk det er, så lenge det er kvalitet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Led Zeppelin sitt fjerde album er å anbefale, det har vel egentlig ikke noen tittel men er kjent under navnet Led Zeppelin IV.

 

Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn

 

Ellers, noen rolige album: (rock)

Death Cab for Cutie - Transatlantisiscm

Red House Painters - Ocean Beach

Phantom Planet - The Guest

Elliott Smith - Either/Or

Turin Brakes - 'The optimst LP' evt. 'Ether Song'

Lenke til kommentar

Allerede nevnt en del favo'er i en annen tråd, men here goes. Sonic Youth er en ekstremt talentfull gruppe, som etter min mening bare blir bedre med årene (og de har holdt på i noen år!). Platene deres er typisk litt ujevne, men låter som Karen Revisited (fra Murray Street) og Unmade Bed og Dripping Dream (begge Sonic Nurse) er vilt bra (hvis du ikke har imot litt støy). And You Will Know Us by the Trail of Dead er et band i nogenlunde samme gate (mer hardcore-orientert, kan minne litt om JR Ewing), som ga ut en meget sterk plate i Source Tags and Codes (intens fusjon av melodi og energi). Hvis du liker psykedelia (Pink Floyd) kunne kanskje Flaming Lips være noe, Wayne Coyne (frontmann) er noe av en moderne Syd Barrett (pre-grønnsak). Flaming Lips er kanskje mer utpreget melodisk enn Pink Floyd var i sin tid .. Hvis du er inne i tung psykedelia kan det være at Spacemen 3 faller i smak (mer Velvet Underground enn Pink Floyd dog). Pavement var et oppkomme av gode melodier (Summer Babe f.eks) før de gikk hver sin vei; Crooked Rain, Crooked Rain er det albumet jeg liker best.

Lenke til kommentar

10 essensielle skiver fra U.K:

 

King Crimson - In the Court of the Crimson King (69)

Emerson, Lake and Palmer - Emerson, Lake and Palmer (70)

Van Der Graaf Generator - Pawn Hearts (71)

Jethro Tull - Aqualung (71)

Yes - Close to the Edge (72)

Genesis - Selling England by the Pound (73)

Gentle Giant - Octopus (73)

Hawkwind - Hall of the Mountain Grill (74)

Camel - Mirage (74)

Queen - A Night at the Opera (75)

Lenke til kommentar

Noen random bandnavn som er "non-metal":

 

¤ Alanis Morissette

¤ Bad Religion

¤ Beastie Boys

¤ Cake

¤ Chemical Brothers

¤ Ephemera

¤ Thomas Dybendal

¤ Kaizers...

¤ Xploding Plastix <- ANBEFALES!

¤ Uriah Heep

¤ Ugress

¤ Smashing Pumpkins

¤ Fun Lovin Criminals

 

 

Når jeg ser over winamp nå så oppdager jeg hvor sykt mye Metal jeg egentlig har. Er skremmende.

Lenke til kommentar

Skal me sjå...

 

For det første, skal du ha Led Zeppelin-album, MÅ du ha IV, Houses of The Holy (deres femte) og How The West Was Won (3 CD'er med herlige live-opptak).

 

Som andre har sagt: The Piper At The Gates Of Dawn, spør du meg kommer den på en god nummer to, etter DSOTM.

 

Skal vi se... *finner frem litt plater fra hylla*

 

The Mars Volta

Bare MÅTTE nevne den her også. Mitt absolutte favorittband for tida, mye lyd, mye stemning. Kan kanskje kalles progressiv psykedelisk punk, eller noe slikt, men det finnes vel ingen sjanger å putte denne gruppa i, de har laget sin egen. Sinnsykt flott musikk, rett og slett. Både De-Loused In The Comatorium og Tremulant EP er å anbefale. "De-Loused" er en skikkelig opplevelse, høres.

 

Bobby Conn

Har jeg garantert også nevnt før, utrolig fet musikk! Jazz-funk-pop-hardrock, utspring i de fleste sjangere, egentlig. Villt bra tekster, fryktelig dyktige musikere, et sært uttrykk og en solid vokalist skaper noe helt eget. Finner alt fra harde småsyke punk/metal-låter, til ballader til disco på platene hans, allikevel henger det godt sammen. Dette er fyren som bruker blokkfløyte, fiolin, diskobass og hardrock-gitar i samme låta. Sprøtt og herlig. Sjekk spesiellt ut "The Golden Age".

 

...And You Will Know Us By THe Trail Of Dead

Semihard indie-eksperimentell punk-rock, eller noe slikt. Flotte greier. Albumet "Source Tags & Codes" er helt loff.

 

Interpol

Indie-rock. Gidder ikke si mer. :D

 

Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)

Hard-rockens gudfar. Mannen fant praktisk talt opp moderne gitarspilling, en stor inspirasjonskilde for store band som Led Zeppelin og Pink Floyd. Musikken kan beskrives som hardbluespsykedeliskrock, eller noe sånt. Hendrix døde desverre ung, men rakk å gi ut en den gode studioalbum. Hans første album "Are You Experienced" er et must-have i en hver respektabel platesamling, ellers er jeg VELDIG glad i hans to neste utgivelser: Axis: Bold As Love og Electric Lady Land. Kanskje spesiellt sistnevnte. Dette er musikk du MÅ ha. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...