Nénmacil Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Hei Jeg er i den uheldige situasjon, der jeg har problemer med min 17” LCD skjerm Samsung SyncMaster 173T ved bruk av DVI tilkobling. Saken er som følger: Først benyttet jeg et Sapphire Radeon 9500PRO skjermkort i kombinasjon med skjermen beskrevet ovenfor. Jeg valgte å benytte DVI-tilkobling. Saken er bare det at bildet plutselig blir sort etter at maskinen har stått på en stund. Dette gjentar seg flere ganger og har etter hvert blitt et veldig plagsomt problem. InfoCare som er service partneren til Samsung anbefalte meg derfor å sende inn skjermen min til deres avdeling i Kongsvinger. I mellomtiden skulle jeg få en utbytte skjerm. Det viste seg at denne utbytte skjermen ikke ville fungere med mitt skjermkort, skjermen var rett og slett sort både ved bruk av DVI-tilkobling og VGA-tilkobling. Jeg forklarte dermed InfoCare problemet med utbytte skjermen, og de sendte straks en ny utbytte skjerm. Denne fungerte heldigvis, men skjermen ble fortsatt sort uten forvarsel enkelte ganger. Etter en ukes tid med testing hos InfoCare, fikk jeg beskjed om at de ikke kunne finne feil på skjermen jeg hadde sendt inn. Skjermkortet ville derfor være en naturlig synder i dette tilfellet. Jeg sendte skjermkortet tilbake for ombytte mot et PowerColor Radeon 9800PRO, men det samme problemet er fortsatt til stede. Nå skal det også nevnes at jeg ikke har dette problemet dersom jeg benytter VGA-tilkoblingen på skjermen. Jeg har benyttet to forskjellige standard DVI-kabler som Samsung leverer med skjermene sine. Det merkelige i denne saken er en liten detalj jeg ikke har nevnt noe om før nå. Da jeg oppdaget denne feilen på skjermen i begynnelsen, tok jeg kontakt med Samsung Scandinavia for å høre hvordan jeg skulle gå frem. Jeg vekslet e-post med en kundebehandler fra Samsung som kjente til denne feilen. Personen ba meg utlevere skjermens serie nummer slik at Samsung kunne kartlegge hvor mange skjermen av typen SyncMaster 173T som hadde denne feilen. Jeg ble deretter bedt om å kontakte InfoCare som er Samsung sin service partner for utbytte av skjerm. Det som virker litt merkelig i denne saken, er fakta om at de norske webshop butikkene jeg har vært i kontakt med ikke har fått denne opplysningen fra Samsung, heller ikke InfoCare har fått denne viktige informasjonen, virker ikke dette litt merkelig? Kort tid etterpå lanserer Samsung SyncMaster 174T. Men tilbake til saken: Jeg sitter igjen med følgende teorier eller løsninger 1. Jeg har ikke fått vite hvordan InfoCare testet denne skjermen, kan de ha gjort en for dårlig jobb med testingen? 2. Standard DVI-kabelen som medfulgte Samsung skjermen er rett og slett av for dårlig kvalitet. 3. Samsung skjermen liker ikke ATI baserte skjermkort, eller omvendt. Selve poenget med denne tråden var vel egentlig å høre om noen andre her inne har hatt eller har et lignende problem, enten med en Samsung skjerm, eller en skjerm fra en annen produsent? Til slutt vil jeg gjøre dere oppmerksom på at jeg IKKE har dette problemet dersom jeg benytter VGA-tilkoblingen i stedet. Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 Er det virkelig ingen som har hatt et lignende problem med sin LCD skjerm? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 hei Azone (ja jeg er på begge steder) Det er nok skjermkortet som kan være syndern her. Har du mulighet til å teste den på et annet skjermkort? Både dag og jeg herpa et skjermkort på DVI utgangen. Kan ikke dokumentere dette, men jeg misstenker DVI utgangene på ulike skjermkort til å være skikkelig nedprioritert... Lenke til kommentar
enden Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Personlig sliter jeg med det samme pga kabelen. Sjefen i NEC Norge er enig i at dette er et typisk symtom på dårlig kontakt et sted i kablen. Lenke til kommentar
tomin Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 javascript:emoticon('') smilie samme problemet her , med powercolor 9800pro og med et saphire 9600pro kort Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 (endret) Hei Takk for respons. Jeg har dessverre ikke mulighet til å teste skjermen på et annet skjermkort med DVI-tilkobling. Men skjermkortet jeg sitter på nå er ca. en uke gammelt - er det virkelig så dårlige DVI-tilkoblinger på ATI baserte skjermkort? Som det står beskrevet i den første posten i denne tråden, så kommer det frem at jeg har testet denne skjermen på et Sapphire Radeon 9500PRO og et PowerColor Radeon 9800PRO. Jeg synes egentlig det virker litt merkelig dersom Samsung velger å sende ut dårlige DVI kabler i første omgang. Jeg skal prøve å få testet skjermen med en annen DVI kabel for å se om problemet forsvinner. Endret 15. juli 2004 av azone Lenke til kommentar
Xenios Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Jeg har også dette problemet på min Samsung 173T, men bildet kommer alltid tilbake av seg selv, etter noen sekund. Har prøvd med Samsung's DVI kabel, og en annen dual-link kabel, kjøpt hos Komplett, på et Sapphire 9800Pro kort. Har ikke prøvd VGA tho.. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Har ikke hatt noe nevneverdige problemer med DVI-utgangen på mitt Radeon 9700 fra Crucial. Eneste er at LILO ikke kommer opp grafisk når jeg har skjermen på DVI, men det tror jeg er en ting som må fikses i Linux/ LILO. Tviler derfor på at dette er noe generelt med ATI-kort. Skulle ønske jeg kunne hjelpe litt mer konkret; er så frustrerende med slike feil man ikke skjønner opp eller ned av... Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 Jeg har også dette problemet på min Samsung 173T, men bildet kommer alltid tilbake av seg selv, etter noen sekund.Har prøvd med Samsung's DVI kabel, og en annen dual-link kabel, kjøpt hos Komplett, på et Sapphire 9800Pro kort. Har ikke prøvd VGA tho.. Hei Bildet kommer også tilbake hos meg etter ca. 2 sekunder. Merk: Jeg får kun dette problemet ved bruk av DVI. Skjermen fungerer feilfritt ved bruk av VGA. Lenke til kommentar
enden Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Jeg synes egentlig det virker litt merkelig dersom Samsung velger å sende ut dårlige DVI kabler i første omgang. Kjører du DVD-spillern din på kablene som følger med? Bruker du ørepluggene som følger med mp3-spillern din? Sorry, men bundle er en grei måte å kutte kostnader på. Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 Jeg synes egentlig det virker litt merkelig dersom Samsung velger å sende ut dårlige DVI kabler i første omgang. Kjører du DVD-spillern din på kablene som følger med? Bruker du ørepluggene som følger med mp3-spillern din? Sorry, men bundle er en grei måte å kutte kostnader på. Joda, jeg skjønner poenget ditt. Men hvorfor Samsung i det hele tatt legger ved en DVI-kabel som tilsynelatende ikke fungerer synes jeg virker veldig rart. Lenke til kommentar
enden Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 De hadde nok ikke lagt den med hvis de var klar over at den var defekt. Jeg fikk en kabel som stort sett viser grønn fra NEC. Shit happens, og du kan like greit oppleve at en kvalitetskabel kjøpt separat har dårlig kontakt... Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 16. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2004 enden: Jeg har snakket med en del personer som har den samme skjermen som meg nå, og det virker som at det er flere enn meg som har dette problemet. Jeg utelukker derfor at det kan være noe feil med skjermkortet. Jeg står dermed igjen med følgende to forklaringer 1. DVI-kablene som leveres med Samsung SyncMaster 173T som standard fungerer ikke tilfredstillende, dårlig kvalitet. 2. En rekke Samsung SyncMaster 173T skjermer har feil ved bruk av DVI-tilkobling. Det merkelige er at Samsung selv vet at en del skjermer av denne modellen har feil ved bruk av DVI-tilkobling, men de har ikke informert sine forhandlere eller service partnere om dette. Noe er i hvertfall galt. Ettersom at denne skjermen er anbefalt av Hardware.no's LCD test-skjerm lag, så ville det vel også være naturlig å informere om at slike feil kan oppstå på denne modellen? Dersom noen her inne har samme feil som meg, og har testet med en annen DVI-kabel, eller har anledning til det så hadde jeg satt pris på om han eller hun kunne lagt inn en post i denne tråden. Lenke til kommentar
knut Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 Jeg hadde også tilsvarende problemer med min Dell 2001FP skjerm (20,1"). Dette skjedde med både et radeon 9600 og et 9800 kort, men fikset det på begge ved å gå inn i kontrollpanelet til ati driverene. Så finner du menyen som heter Options. Der har du et par DVI valg. Jeg har kuket på alternate DVI operatinal mode og det funker glimrende. Du kan også prøve med Reduce DVI frequency on high-resolution displays. Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 16. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2004 bludern: Takk for forslag til en løsning, men dette hjelper dessverre ikke for min del. Heldigvis har jeg fått tilbud om å returnere skjermen, men andre er kanskje ikke like heldige. Lenke til kommentar
NiteEye Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hei! Jeg har et skjermkort av typen ASUS Radeon 9600XT, ca 3 uker gammelt. I forrige uke kjøpte jeg en Samsung 173T fra ITButikken, og like etter at jeg hadde skrevet en varm anbefaling under "produkterfaringer" i dag, begynte skjermen og oppføre seg ruskete: Ved helt tilfeldige tidspunkt velger Samsung 173T å vise en svart skjerm i ca 2 sekunder. Jeg har mistanke om at problemet startet en liten stund etter at jeg tok vekk krysset i kontrollpanelet for ATI-driveren som heter "Bruk alternativ operasjonsmodus for DVI". Jeg har nå valgt å gå tilbake til den alternative DVI-operasjonsmodusen, og har foreløpig ikke sett noe mer til svart-skjerm-i-2-sekunder-problemet. Om dette viser seg å være løsingen på mitt problem, skal jeg ikke klage på produktet. Det er ikke mulig å se noen andre forskjeller ved å endre denne innstillingen. Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 NiteEye: Det var flott å høre at dette tilsynelatende fikset ditt problem. Jeg har selv tuklet litt med ulike innstillinger i ATI kontrollpanelet, men har konkludert med at ingenting hjelper. Heldigvis har jeg fått tilbud om å returnere skjermen til webshop butikken jeg handlet i fra, slik at jeg heller kan kjøpe meg en annen skjerm. Jeg er skeptisk til å velge Samsung på nytt, etter den kundebehandlingen jeg har fått fra de til nå. Jeg lurer derfor på om jeg skal velge en EIZO FlexScan L568 neste gang, dersom prisen ikke blir for høy. Dessuten har alle EIZO sine LCD skjermer 5 års garanti. Er det noen som vet sånn ca hvordan denne skjermen kommer til å ligge sånn rent prismessig? Lenke til kommentar
NiteEye Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Azone Det har nå gått en uke og ikke eneste "blackout" etter at jeg endret på instillingene i grafikkontrollpanelet til "Alternativt DVI operasjonsmodus". Så løsningen var altså ikke bare tilsynelatende. Årsaken til at det ikke gjaldt for deg kan kanskje være at grafikkortet ditt ikke støtter denne opsjonen (selv om du har mulighet til å hake av for det i kontrollpanelet). Men nå har du sikkert fått deg ny skjerm og vips, problemet løst Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 (endret) Har nå hatt min Samsung 173T i ca.3 uker, og har bare hatt en blackout, har ikke endret på noen innstillinger, og har heldigvis ikke sett noen flere nå Jeg er mer bekymret over knirkelyden fra rammen, fikk jo ikke sove på begynnelsen da jeg fikk skjermen, men nå har jeg ikke hørt nå mer av det eller, var sikkert bare en vanesak Har R9700 Pro skjermkort. Når vi snakker om sola så skinner den ja , i dag hadde jeg blackouts to ganger varte dog bare i noen sekunder men likevel irriterende, det står et kryss i ruta; "Bruk alternativ operasjonsmodus for DVI". Kan det ha noe betydning hvis jeg skrur den av? Hvor mange års garanti er det på Samsung sin skjerm? Ca. 3 uker gammel, kan jeg få pengene tilbake? Endret 3. august 2004 av John Kåre Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 (endret) NiteEye: Det var godt å høre at dette løste problemet ditt, dessverre gjorde det ikke det for min del. Jeg har dessverre ikke fått noen ny skjerme enda heller, grunnet at jeg fortsatt venter på svar fra webshop butikken jeg handlet skjermen fra. Jeg regner med at jeg kommer til å gå til innkjøp av en EIZO FlexScan L568 i løpet av tiden som kommer. Ettersom at den enda ikke er ute i norske webshop butikker, så blir jeg pent nødt til å vente. Knirkelydene fra Samsung skjermen er en annen ulempe jeg skal være enig i ja. John Kåre: Du har 14 dagers angrerett, etter dette kan det bli vanskelig å sende skjermen tilbake. Samsung har 3 års garanti på sidene skjermen, som alle andre skjerm produsenter, sett bort i fra EIZO som har 5 års garanti. Endret 4. august 2004 av azone Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå