Gå til innhold

fra win98+win2k til xp+win2k

Anbefalte innlegg

Kjører nå dualboot win2k og win98(FAT32 på begge). Har tenkt å bytte ut win98 med win xp.

Maskinen booter nå med win2k sin "oppstartsmeny"

Kan jeg formatere harddisken som win98 ligger på, og innstallere win xp, slik at dualbooten fortsatt virker?`

Eller må jeg manuelt inn å redigere på MBR'en, og hvordan gjør jeg i så fall det??

Hvilken partisjon ligger MBR'en på??

Håper det ikke var altfor dumme spørsmål.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke dumme spørsmål :smile:

Nå er jeg ikke den rette til å svare på alt, men jeg kan jo gjøre et forsøk. Er det mangler eller feil med hva jeg sier, blir det helt sikkert rettet på av folk som kan det :smile:

MBR'en, eller Master Boot Record er noe som alle HD'ene dine har. Den aktuelle MBR'en er vel fra den disken du starter fra (vanligvis C). Jeg tror ikke du kan editere denne på egen hånd. (har aldri hørt om det i alle fall)

Hvis du vil erstatte Win 98 med XP, vet jeg ikke om det lar seg gjøre å beholde multibooten.. Jeg har sett folk snakke mye om XP's repair funksjon, så det er mulig at denne vil kunne gjenopprette dette, jeg har aldri prøvd. Det er også mulig at XP under installasjon vil gjenkjenne Win 2000 og spørre deg om du vil ha multiboot.

Det er helt sikkert måter du kan gjøre dette på manuelt, men jeg har aldri vært en racer til å editere NT's bootloader (selv om jeg kan det i prinsippet), så det lar seg helt sikkert gjøre på en eller annen måte.

En generell regel tidligere har vært at du må installere de eldste OS'ene fra MS først for å få multiboot. Installerer du først XP, deretter 98, vil det bli tryn (eller rettere sagt, du får bare kjørt 98). i alle fall med mindre man editerer manuelt. Som jeg sa, mulig at XP's repair funksjon kan hjelpe der.

Var kanskje ikke så mye hjelp i dette her, men her stopper min kunnskap (med mindre jeg har sagt noe feil, som vil bli rettet på, hehe). Fordelen er jo at denne posten vil flytte diskusjonen til toppen, så den blir lettere å se :smile:

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om man kan oppgradere fra win98 til xp på direkten. men det er tross alt anbefalt at man kjører format c: før man begynner å kjøre install.

siden all boot info ligger i roten på c:, så kan det kanskje være smart å kopiere den infoen over på en diskett?

i dos prompt skriv

c:

dir/a

bare gjør det enklest mulig, fjern attributter som hidden. da kan du kopiere filene. (du ser etter filer som har nt i filnavnet eller endelsen)

etter at du har installert xp vil du nemlig ikke få opp noen ny boot-meny der du kan velge om du skal kjøre xp el win 2k. derfor må du kopiere ut roten på c:

eller du kan kjøre repair på win2k install etter at xp er ferdig.

prøv deg frem og meld tilbake om hvordan det går.

Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Hvis jeg har skjønt det rett; formaterer jeg c: som win98 ligger på, og retarter maskinen, vil ikke win2k starte opp i det hele tatt??

Så da må jeg enten reparere m/w2k cd'en eller kopiere tilbake disse essensielle boot filene etter formatering?

Noen som vet nøyaktig hvilke filer dette eventuelt gjelder?

Lenke til kommentar

ja det stemmer det du sier: format c, og du kan ikke boote win2k, fordi at du mister system-filene til win2k. da skjønner ikke maskinen noen ting, og du får opp "non system disk, or disk error"

det greieste er å bruke dir/a kommandoen i dos. da får du opp hele roten på c:

følgende filer må du få med deg:

boot.ini

bootsect.dos

command.com

dblspace.bin

dvrspace.bin

io.sys

msdos.sys

msdos._ _ _

ntdetect.com

ntldr

suhdlog.dat

system.1st

i tillegg så ligger det en fil til på d: pagefile.sys, som også sikkert kan være greit å få med seg.

om du kopierer disse filene tilbake på c: etter at xp er installert, kan det også være lurt å ta en backup av xp's rot (c:)

får du spørsmål om å overskrive, trykke nei.

om å kjøre repair av win2k installasjonen skal jeg ikke garantere for om den kommer til å virke.

Lenke til kommentar

Hmm.. Noen liker Win2k best og noen XP. Det har jeg overhodet ikke noe imot. Jeg liker best Win2k, men fyrer meg da ikke hvis noen bruker et annet OS.

Det bruker å være slik at det varierer fra maskin til maskin hva slags OS som er best (stabilitet/ytelse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...