Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøp av trådløst nettverkskort

Anbefalte innlegg

Jeg la inn et emne om dette for ca. en uke siden, men det innlegget har tydeligvis blitt slettet ...

Har tenkt til å kjøpe meg et trådløst nettverkskort da jeg har hørt at kommunen har satt opp trådløst nettverk her på Grünerløkka. Uansett er det morsomt å teste ut om det er mange trådløse nettverk i nærmeste omkrets.

Har noen et kort å anbefale? Lurer også på hva 802.11a/b/g betyr, og om det har noen praktisk betydning om kortet har USB 1- eller 2-tilkobling. (Jeg forestiller meg at det er best med USB-tilkobling slik at jeg kan flytte på selve kortet og ikke hele pc-en hvis det trengs.)

B.R.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

There are several specifications in the 802.11 family:

802.11 -- applies to wireless LANs and provides 1 or 2 Mbps transmission in the 2.4 GHz band using either frequency hopping spread spectrum (FHSS) or direct sequence spread spectrum (DSSS).

802.11a -- an extension to 802.11 that applies to wireless LANs and provides up to 54 Mbps in the 5GHz band. 802.11a uses an orthogonal frequency division multiplexing encoding scheme rather than FHSS or DSSS.

802.11b (also referred to as 802.11 High Rate or Wi-Fi) -- an extension to 802.11 that applies to wireless LANS and provides 11 Mbps transmission (with a fallback to 5.5, 2 and 1 Mbps) in the 2.4 GHz band. 802.11b uses only DSSS. 802.11b was a 1999 ratification to the original 802.11 standard, allowing wireless functionality comparable to Ethernet.

802.11g -- applies to wireless LANs and provides 20+ Mbps in the 2.4 GHz band.

Av nettverkskort så er jeg ikke sikker på hva som jeg skal anbefale men tror det er lurt og satse på et med en ekstern lang antenne ledning slik som Dette. Da kan man flytte litt på antenna til der det er best signal.

Usb 1.1 har en overføring på 11 Mbit mens usb 2 har en overføringshastighet på 480 Mbit så dersom man har behov for trådløst over 11 Mbit så bør man bruke usb 2.0 for å få utnyttet nettet.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

OK ...

Der hvor pc-en min står er det veldig dårlig mobilsignal, dette kan vel også bety at det blir dårlig signal til kortet? Derfor bør jeg muligens ha antenna/kortet nærmere vinduet hvor mobilsignalet er bedre. Nå vet jeg riktignok ikke om en kan sammelikne mobilsignal med nettverksignal sånn helt uten videre ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...