Martin_03 Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 (endret) Jeg har målt et par maskiner, inne i windows, og sett hvor mye strøm de trekker fra nettet (målt mellom nettet og strømforsyninga med watt måler): Maskin1: 1.1 ghz duron, 630 MB minne, Aopen kab med 300W atx power, 25 GB iBM, 120GB western digital, onboard lan, vga, 24x cd brenner Strømforbruket fra nettet ligger på 78W ved vanlig "surfing". Maskin2: 3.2 Ghz p4, 2 GB minne, p4c800-e hovedkort,2x 74 GB raptor i raid0+2x250GB western digital i raid1, ati radeon 9800 pro skjermkort, pinnacle videoredigeringskort, nec 2510a dvd brenner, floppy, lianli pcv 1000 kabinett med 2x 120x120mm vifter, northq 400 atx power Strømforbruk her ved surfing ligger på ca 175 watt, under oppstart drar maskina ca 230 w. Har noen egne målinger og komme med? Begge trekker 12-14 watt når maskinene er slått av. Endret 15. juli 2004 av Martin_03 Lenke til kommentar
oycob Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Ikke noe veldig overaskende her... Men det jeg er litt interessert i er hva disse maskinene trekker på full load. Kan du kanskje få satt på noen intensive benchmarks og målt? Lenke til kommentar
viranth Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Hmm, trekker en del strøm når den er avslått også... Må vel begynne å dra ut kontakter hver natt nå da. Må spare strøm! =) Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 De målingene kom ikke som noe sjokk på meg, men de bruker en del mere trøm når de er i tungt arbeid, f.eks. spilling ol. Var disse målingene uten skjerm? Skjermen min trekker rundt 140W så vidt jeg vet (21" Trinitron) Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 De målingene kom ikke som noe sjokk på meg, men de bruker en del mere trøm når de er i tungt arbeid, f.eks. spilling ol. Var disse målingene uten skjerm? Skjermen min trekker rundt 140W så vidt jeg vet (21" Trinitron) Alt dette var uten skjerm naturligvis. Jeg ble litt overasket over at duron maskina ikke brukte mer. Det holder og så av bryteren bak på strømforsyninga for og få av strømforbruket. Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 Ikke noe veldig overaskende her... Men det jeg er litt interessert i er hva disse maskinene trekker på full load. Kan du kanskje få satt på noen intensive benchmarks og målt? Jeg for nok ikke gjort noe før ferien. Det som kunne vært litt spennende ville være og koble fra cd rom spiller, så en hardisk, osv, for og finne ut hva disse enkelte enhetene trekker. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Ikke noe veldig overaskende her... Men det jeg er litt interessert i er hva disse maskinene trekker på full load. Kan du kanskje få satt på noen intensive benchmarks og målt? Jeg for nok ikke gjort noe før ferien. Det som kunne vært litt spennende ville være og koble fra cd rom spiller, så en hardisk, osv, for og finne ut hva disse enkelte enhetene trekker. Tipper det er en som sitter akkurat nå å setter i del for del og måler.. :!: Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 (endret) Står ikkje det oppgitt på enhetene? Eller straumen står kanskje? Eg har kobla 2 stk skjerm og 1 stk maskin til ein sikring, så kanskje eg skulle måle straumen sidan den berre er å løsne ei skrue Endret 15. juli 2004 av zeph Lenke til kommentar
asad Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Hvorfor trekker maskinene strøm når de er slått av egentlig?Lille dioden på hovedkortet som har skylda? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Vil tro at noe strøm går med på å drive f.eks nettverkskort (som skal merke om det kommer et "wake up" signal over lan. Noe til å drive div kretser som er aktive i standby (som klokke osv.). Strøm for å holde igang kretsene som merker om start knappen trykkes inn og noe går jo bort som tap i poweret. Sikkert noe mer også. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Synes det 12-14W var mye når den sto "avskrudd". Jaja, godt jeg ofte trekker ut kontakta på den stasjonære i allefall Lenke til kommentar
Geir68 Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Dette var noe av motivasjonen min for å bygge min DivX Maskin som er en maskin laget for å stå på 24/7. Denne står døgnet rundt å laster ned, slik at strømforbruket for en "moderne" maskin på 200W ville kostet meg ca 1500,- i året. Jeg antar (uten å ha målt) at min gamle PIII trekker 50-60 watt slik den står nå og sparer meg for en tusenlapp i året. Penger det også Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 ... sparer meg for en tusenlapp i året. Penger det også Ikke netto, for bortimot 100% av all den energien ender som varmeenergi. I delen av året som det er nødvendig å tilføre energi for å varme opp huset/rommet, vil ikke besparelsen være der. Da vil du måtte tilføre energi fra andre kilder tilsvarende det du sparer for å holde varmen i rommet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 12-14W avskrudd er kanskje litt over forventet (jeg ville tippet 5-10W). Effekten går med til diverse småting som ladekretsen til klokka på hovedkortet, dioder, nettverkskort, evt. Wake-on-event ting som er skrudd på osv. Dette skal totalt utgjøre max 5W. I tillegg må man beregne inn virkningsgraden til strømforsyninga. Da blir det fort dobbelt så mye. (Husk at det ikke er den normale kretsen i strømforsyninga som tar seg av dette, men en bitteliten sak med mye dårligere virkningsgrad enn resten av PSU'en.) Ellers så skjønner jeg ikke de som skal "spare strøm" på å trekke ut stikkontakten. For det første så er det snakk om svært lite. (kostnad = ca 17 øre per døgn), altså sparer/tjener du like mye om du plukker opp et kronestykke fra gata en gang i uka. Men legg også merke til at den brukte effekten også kommer til nytte i form av varme store deler av året. Ja faktisk om sommeren også når det er under 20°C utendørs. Grunnen er at 100% av effekten blir til varmeenergi og man trenger dette for å holde en behagelig temperatur inne. Selv om 12-14W blir en dråpe i havet i forhold til skikkelige panelovner så blir i hvertfall energien utnyttet 100%. Hvis noen skal spare strøm så kan de sikkert spare myyyye mer på å senke den gjennomsnittlige innetemperaturen med 0,1°C. Lenke til kommentar
kentbj Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Min ligger på 344watt med 0% load Og ligger på rundt 370watt på 100% load Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Så en test på www.theinquirer.net hvor et vanlig AMD64 med cool'n'quiet brukte ca 70w, imotsetning til P4 systemet som brukte 150w eller deromkring... (idle) AMD64 klarer helt fint å spille av dvd/divx på max strømsparing Lenke til kommentar
oycob Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Min ligger på 344watt med 0% loadOg ligger på rundt 370watt på 100% load Det høres ut som veldig mye, samtidig som du har veldig liten forskjell på load og idle... Hva har du i maskina? Lenke til kommentar
tbend Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Hvardan måler en egntlig.... Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 925X-kortene jeg har liggende her trekker opp mot 20 Watt når de er av. Strømforsyningen trekker faktisk 5 watt selv når den er avskrudd med bryteren.. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Ellers så skjønner jeg ikke de som skal "spare strøm" på å trekke ut stikkontakten. For det første så er det snakk om svært lite. (kostnad = ca 17 øre per døgn) :!: hehe, trodde det var snakk om litt mer enn det der gitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå