Gå til innhold

Brukernavn/passord


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag bestemte jeg meg for å prøve linux (rad hat).

Siden jeg bare har problemer med windows 98, formaterte jeg disken, og la linux inn. Men etter installasjonen, fikk jeg en boks opp hvor det står:

Velkommen til localhost.localdomain

Innlogging.

Ser ut til at jeg skal skrive inn brukernavn/passord her?

Høres sikkert veldig dumt ut, men jeg aner ikke hva jeg skal skrive her. Har jeg gjort noe feil kanskje?

Uansett hva jeg skriver får jeg: Autentisering feilet.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, du burde ha fått opp en "lag bruker" under instalasjonen. men men... Bruk "root" og det passordet du gav til root under instalasjonen. Husker du ikke det kan du like gjerne reinstalere. Eller få en linux guru til å hjelp deg. Er newbe selv

 

PS:Jeg går utifra at du mener Redhat ikke Rad Hat :smile:

Lenke til kommentar

heh, ganske godt gjort å ikke se at dem ber om at det skal settes root passord osv i installasjonen.

 

Men siden du ikke selv vet at du har satt et passord så er det vel ganske sannsynlig at du ikke har gjort det =)

 

Dermed kan du jo prøve om passordet ikke er noe.. Med andre ord bare trykke enter.

 

username: root

password:

 

;>

Lenke til kommentar

Og forresten.

Går dette så anbefaler jeg deg at du lager en 'vanlig' bruker som du kan bruke til vanlig istedet for root. Så unngår du å herpe noe hvis du er usikker på hva du driver med =P

Skriv: "adduser" så skjønner du sikkert resten. (eventuelt "adduser brukernavn")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...