Gå til innhold

HyperTransport en avgjørende faktor!

Anbefalte innlegg

amd64 på 939 plattformen

La oss ta et eks på en cpu på denne platformen.

eks1:

plattform 939

amd64 3800+

klokke 2,4ghz

fsb 200Mhz

L2 cache 512

vcore 1,50v

HyperTransport 1Ghz

ok la oss sammenligne med en ganske lik cpu på en annen plattform, men med en større L2 cache.

eks2:

plattform 754

amd64 3700+

klokke 2.4Ghz

fsb 200

L2 cache 1024

vcore 1.50v

HyperTransport 800Mhz

Hvis vi ser på disse eksemplene så se vi at begge prosessorene har samme frekvens på klokken(2,4Ghz) fsb speeden er den samme, men eks2 har større L2 cache enn eks1. Hadde jeg ikke sett dette med HyperTransport så ville jeg tro at eks2 var den beste cpuen.

HyperTransport er tydeligvis avgjørende for ytelse forsellen mellom de 2 prosessorene. Og grunnen til at det er en høyere frekvens på HyperTransport i eks1 er p.g.a plattformen (slik jeg har fattet det).

HyperTransport: Hvorfor er det bedre ytelse med en høyere frekvens ? hva er det denne HyperTransport gjør til nytte for seg ?

Lettere sakt hva er HyperTransport og hva gjør den ?

Håper noen kan hjelpe meg litt her hvor jeg er helt forvirra.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HT-kanalen i en Athlon64 CPU har samme effekt som FSB har med P4 og AthlonXP, med ett unntak; minnetrafikk mellom CPU og ram går IKKE over HT. Athlon64 har jo som kjent integrert minnekontroller og kobler seg derfor direkte til RAM.

HT kobler med andre ord CPU og RAM til resten av systemet. At det er 1000Mhz vs 800Mhz har ingenting å si. Det er ikke nok trafikk fra systemet til RAM at en 800Mhz HT-kanal blir "brukt opp". 800Mhz HT = 6,4GB/s trafikk ... det er MYE. Ghz HT-kanal gir hele 8GB/s båndbredde ... men det spiller ingen rolle, så lenge systemet ikke engang teoretisk kan fylle generere så mye trafikk at vanlig 800Mhz HT blir en begrensning.

Derimot, grunnen til at det er forskjellig PR-rating på de to CPUene, er at socket 939 har doble minnekanaler, mot s754's single. Dette har AMD funnet ut gir ca 100 poeng bedre ytelse... med andre ord; ikke fryktelig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...