Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal sikre mitt trådløse nettverk, hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er også lurt å skru av SSID broadcast i routeren. Blir litt vanskligere å oppdage nettet ditt da.

 

WPA:

Du kan velge wpa med pre-shared passPhrase og tkip kryptering. Dersom de valgene eksisterer.

 

Det over er tatt fra en SMC Barricade 2804WBR V2 router, mulig ting har litt andre navn på andre routere.

Endret av mar
Lenke til kommentar

For å gi en kort guide:

 

Av de tre valgene du har på WPA skal du velge WPA-PSK (Wireless Protected Access - Pre Sahred Key. Velger du bare WPA trenger du ne RADIUS server, WPA TKIP er jeg ikke sikker på hvordan fungerer, men har hatt litt problemer med hw støtte tror jeg.

 

Når du har oppdatert windows til å støtte WPA, og du vet at både routeren/AP'et ditt støtter WPA, aktiverer du WPA-PSK og angir en passphrase (et eller annet kodeord, for best sikkerhet bruker du et ganske langt et (15 tegn feks.), og ikke et som man kan gjette resten av om man finner de første bokstavene.)

 

Når det er gjort i routeren vil den trådløse klienten miste forbindelsen, og du vil få opp et tilgjengelig nettverk hvor du blir bedt om å angi et passord for adgang. Angi da det du satte under WPA-PSK.

 

Så skal du være oppe og kjøre på relativt sikkert WLAN!

 

Fredrik.

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at kortet ikke støtter noe annet enn WEP. Har ett slikt kort.

 

På EWP velger jeg 128 bit encryption, så får jeg opp tre nye valg når det gjelder key generation method. Hvilken av disse skal jeg velge, og hva skal jeg gjøre videre når det står key 1,2 osv...

 

Valgene jeg får er

 

Manual Hex Key

 

ASCII Keys

 

Passphrase

 

Fint om dere kan si meg hvilken jeg bør velge, og hva de forskjellige betyr. For å koble meg til etter at dette er gjort, hva gjør jeg da? Bare søker etter nettverk, for så å koble meg til?

 

En ting til, er det noe spesielt som skal gjøres for å kunne bruke trådløst nettverk med win me og ein 98? Har ikke fått lagt inn xp på disse enda, så derfor lurer jeg.

Lenke til kommentar
Det er også lurt å skru av SSID broadcast i routeren. Blir litt vanskligere å oppdage nettet ditt da.

Hva vil det si å skru dette av?

Når SSID broadcast er på så står routeren og skriker ut "Her er jeg og mitt navn er XXXX". Når SSID broadcast er av blir routeren litt mer taus og maskinene som skal koble seg til må vite dette navnet på forhånd.

 

SSID = navnet til routeren, det kan du som regel sette selv.

Lenke til kommentar

Først må du laste ned denne oppdateringen fra Microsoft:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;815485 Du kan også søke etter oppdateringen på downloads med nr. 815485..

Så må du oppdatere firmware på ruteren og pc-kortene slik at de støtter WPA.

Innstaller verktøyet som du fikk med for de trådløse pc-kortene. Bruk WPA-PSK

hvor du lager et passord med store og små bokstaver og tall. Først på ruteren så på pc-kortene. Når alt fungerer og du får kontakt med ruteren slår du av SSID....Lykke til...

Endret av sjarken
Lenke til kommentar

Ok - nå er det seriøst på tide at du tar deg en tur på internett og leser litt mer om hva det egentlig er du prøver å gjøre i stedet for å kontinuerlig stille nøkkelspørsmål som gjør at du ender opp med å få satt opp nettverket ditt med støttehjul. :)

 

Noe av poenget med å gjøre noe man aldri har gjort før er nettopp det å lære av det, og å lære gjør man best ved å prøve seg fra og lese dokumentasjon om emnet man prøver å lære seg. Prøv, det er faktisk morsomt å lære seg nye ting og det er faktisk -enda- morsommere når man i samme åndedrag lærer seg mer enn akkurat det man trenger å vite. :)

 

(Dette var mitt forsøk på en litt mer konstruktiv "Bruk Google"-post :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

tja, synes det er morsomt å få det til, uansett hvordan det gjøres. Er enklere å eksprimentere når en vet hvordan det skal virke, framfor å eksprimentere med noen som en ikke aner hvordan skal bli når det er satt opp riktig. Så får jeg hjelp til å få det til å virke i første omgang, så er det enklere å lære seg nye ting rundt emnet.

 

Det fleste av info som er på google er på engelsk, og hva om jeg er en kar på 60 som ikke lærte engelsk på skolen som barn, og derfor trenger å den hjelpen jeg trenger på norsk.

Lenke til kommentar
tja, synes det er morsomt å få det til, uansett hvordan det gjøres. Er enklere å eksprimentere når en vet hvordan det skal virke, framfor å eksprimentere med noen som en ikke aner hvordan skal bli når det er satt opp riktig. Så får jeg hjelp til å få det til å virke i første omgang, så er det enklere å lære seg nye ting rundt emnet.

 

Det fleste av info som er på google er på engelsk, og hva om jeg er en kar på 60 som ikke lærte engelsk på skolen som barn, og derfor trenger å den hjelpen jeg trenger på norsk.

men du er ikke 60?

 

I følge din informasjon er du 26, og burde klare å lese deg til litt selv også.

 

Det er riktig at forumet er til for å hjeøpe folk, men forumbrukerene her gidder ikke mate folk med tesje. Hjelp til selvhjelp er mitt motto!

 

Det meste innen datateknologi er faktisk veldig logisk satt opp, og det er snakk om å GIDDE å lese manualer, GIDDE å lese feilmeldinger og GIDDE å lese anvisninger over bokser du huker av når du konfiguerer ting!

 

Noen personer spør etter veldig enkle ting, som det tar ca 20 sec å finne på google, eller i manualen.

 

Selvølgelig er det noen individer som har problemer med elementære ferdigheter. Noen har dårlig syn, andre er analfabeter, andre kan ikke engelsk. Slik er det bare, og man må rette seg etter det, men da er det ikke noe i veien for å si det når man spør om noe!

 

Var du 60 og ikke kunne engelsk, kan du formulere deg slik:

 

Heisann, jeg er en gammel bestefar som skal sette opp et trådløst nettverk hjemme. Desverre har jeg veldig lite kunnskaper innen engelsk (manualen er på dette språket), og trenger litt hjelp til å gjøre nettverket sikkert.

 

Jeg lurer litt på dette:

- hva er forskjellen på WEP og WPA

- Manual Hex Key, ASCII Keys og Passphrase: Hvilken av valgene er lurest å velge? HVa er forskjellen på disse?

 

Takk for all hjelpen

Hilsen Bestefar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...