Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjerne startside som legger seg til sjøl...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til de som synes Opera og Mozilla er så utrolig mye sikrere enn IE:

Secunia

Synes hele den diskusjonen om beste browser er dustete, for det er nemlig et smaksspørsmål. Når man ser på Security advisories sider på nettet så ser man at Opera og Mozilla sannelig sliter med sitt, og den siste feilen med Frame Injection finnes ikke på IE 6.

Når man sjekker videre oppdager man at det er nesten helt likt fordelt med exploits på browserne og det er nesten merkelig siden Opera og Mozilla er mye mindre brukt og således mye mindre attraktive å finne exploits i for hackere.

Poenget får heller være at man bruker den browser man er komfortabel med og lar andre bruke den de er fornøyde med.

Som et siste lite innspill må jeg få legge til at uten IE måtte vi alle betalt for en browser. eg husker nemlig godt når vi kun hadde Netscape som et reelt alternativ og man måte slenge frem kredittkortet for å kjøpe den etter 30 dager. Når IE kom var det plutselig slutt på det, og når Netscape forstod at de tapte slapp de ut Mozilla som open source. Med andre ord alle ord kan man takke IE for at det er gratis.

Er selv fornøyd med å bruke både IE og opera om hverandre og er ganske lei hele den diskusjonen.

Lenke til kommentar

ja explorer er jo kjempegratis, vi betaler jo ingenting for windows xp da.

Videre er den jo gratis fordi Microsoft er så snille med oss som du sier, ikke fordi de ville presse en konkurrent ut av bransjen.

Og påstanden at de andre browserene er like usikre er vel bare latterlig. :no:

ActiveX og microsoft sin virtual machine er vel to ting du kan lese litt om

Og hvis du er lei av diskusjonen ikke post i et diskusjonsforum da vel

men for all del bruk Internet Explorer hvis du er fornøyd med den du

Lenke til kommentar
ja explorer er jo kjempegratis, vi betaler jo ingenting for windows xp da

Så det du sier er at Mozilla eller Opera gir med XP slik at de blir gratis? Det er dust å si at det ikke er gratis når det er inklusive i det OS du har. O når ble egentlig Mozilla en konkurrent til MS ???? Visste ikke at de produserte Operativsystem.

Og påstanden at de andre browserene er like usikre er vel bare latterlig.

Følg selv linkene jeg sendte så ser du selv hvor mange og hvilke exploits som finnes. Synes egentlig Opera er sleipe som gir nytt verssjonsnummer når de legger ut en patchet versjon, for det gjør det vanskelig å sammenligne antall exploits. Det blir som om man skulle liste feil pr Build på IE, istedet for hver Major version.

ActiveX og microsoft sin virtual machine er vel to ting du kan lese litt om

Om du leser litt selv så oppdager du at de andre browserne hadde de samme problemene, men at det blir ikke nevnt så mye siden spredningen av disse browserne er mye mindre og risk faktor derved blir satt lavere.

Hos Secunia kan du lese liste opp og liste ned med alle typer nettlesere. Les selv og vurder.

Endret av Hawkie
Lenke til kommentar

Jeg trodde du sa du var trøtt av å diskutere jeg ;)

Når det gjelder spm. om pris så har du delvis rett, men kan du ikke gi meg nedlastningslink til Internet Explorer 6 for mac og linux

Når du snakker om sikkerhet så er du desverre helt på bærtur. Vennligst ikke si at Internet Explorer er en sikker nettleser fordi du liker den.

liten quote fra noen som vet hva de prater om:

"Use a different web browser

There are a number of significant vulnerabilities in technologies relating to the IE domain/zone security model, the DHTML object model, MIME type determination, and ActiveX. It is possible to reduce exposure to these vulnerabilities by using a different web browser, especially when browsing untrusted sites. Such a decision may, however, reduce the functionality of sites that require IE-specific features such as DHTML, VBScript, and ActiveX. Note that using a different web browser will not remove IE from a Windows system, and other programs may invoke IE, the WebBrowser ActiveX control, or the HTML rendering engine (MSHTML). "

link: http://networks.org/?src=cert:713878

videre om samme tema hos wired:

"But last Friday, in response to the latest security exploit involving Microsoft products, the usually staid U.S. government's Computer Emergency Readiness Team, or US-CERT, published a warning strongly suggesting that users of Microsoft's Internet Explorer should switch to another Web browser, due to "significant vulnerabilities" in technologies included in IE. "

link: http://www.wired.com/news/infostructure/0,1377,64065,00.html

har sett på den linken du kommer med og den knuser påstandene dine desverre har du lest innholdet på siden du linker til?

helt til slutt som tidligere nevnt liker du Internet Explorer bruk den gjerne, men ikke si til andre at den er like sikker som andre nettlesere det er feil og farlig for andre som tar dine påstander for god fisk

ellers ha en god dag :D

Lenke til kommentar
Heisann jeg har fått en eller anna myserchnow som statside og uansett hvor mye jeg skifter startside så er det den som er startsiden når jeg starter explorer igjenn.

Har kjørt addaware men det hjelper ikke, noen forslag for og fjene den?

P.s bra pop up prog? (som stopper pop ups)

Jeg hadde samme problem. HijackThis gjorde jobben.

Lenke til kommentar
jeg bruker en kombinasjon av

CWShredder, HiJackThis og Ad-Aware. Med de tre kombinert (kjøre de om igjen om hverandre ett par ganger) så har jeg klart å fjerne de seigeste ting (f.eks. mysearchnow)

Hvis du ikke klarer det, start windows i sikkerhetsmodus.

Husk å reboote når du har kjørt de. Jeg pleier å lukke alle programmer jeg ikke vet hva er/essensiell, så kjøre CWShreddar, deretter HiJackThis, så Ad-Aware, før jeg kjører HiJackThis igjen. Deretter slår jeg av maskinen uten at windows får logget seg ut, da klarer ikke spyware'ne å få aktivisert seg igjen..

bare søk etter de på google.com

cwshredder  ; hijackthis ; ad-aware

Det er litt artig at folk gidder å bruker IE når de i tillegg må bruke 3-4 tilleggsprogrammer for å fjerne all søpla som kommer inn :)

Selv bruker jeg Opera i tillegg til at routern har en firewall. Har ALDRI noe krøll med dette!

Har IE6 og har heller ikke noen problemer, hehe. Så om du bruker opera, vil det da si at du ikke har spyware installert på din pc. Ruteren din stopper ikke spyware.

Lenke til kommentar

Har trådstarter fått fjernet problemet sitt enda??

Hvis ikke så er min løsning slik: Mysearch-et-eller-annet er et sponsor"program" som følger med Messenger Plus!, men kan velge om man vil installere dette sponsorprogrammet eller ikke under installasjonen av Messenger Plus!, men min erfaring er at ingen gidder å lese "lisensavtalen" som forklarer at man ikke trenger å gjøre dette og derfor trykker "JA" (for å installere sponsorprogrammet) automatisk. For å få det vekk igjen trenger du bare å avinstallere Messenger Plus! (Kontrollpanel - Legge til/fjern programvare - Messenger Plus!) og installere det igjen, MEN gå nøye gjennom alt som står der under installasjonen og kryss av på "NEI, jeg vil ikke installere sponsorprogrammet" rett før du trykker "Installer" :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...