Gå til innhold

Hvilket tv-kort burde jeg velge?

snole

Anbefalte innlegg

Ønsker hovedsaklig å kunne digitalisere gamle VHS kasetter med hjemmeopptak.

De begynner å bli 15-20 år, så det er høyst på tide.

Har sett litt rundt og ser at det skiller en del mellom kortene.

Happauge f.eks kunne ifølge komplett kun ta en oppløsning på 388 x 284.

Mens Pinnacle kan for 200 kr ekstra ta oppløsningene 352 x 288, 720 x 576, 480 x 576.

Er det andre kort som er bra i denne prisklassen? (500-900 kroner).

Hva annet burde man tenke på? (Fallgruver?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel også helt unødvendig å kjøpe USB2 kort, ett PCI TV-kort er bedre og billigere dersom du ikke MÅ ha USB versjon... Noe som er tvilsomt med mindre det er til en bærbar maskin. Dessuten mener hvertfall jeg at dette kortet er overkill dersom du skal bruke det til å digitalisere VHS, for VHS holder deg lenge med MPEG-1 støtte, filmene blir uansett aldri bedre enn det de er på båndet i dag.

Selv ville jeg vurdert følgende kort:

1. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121297&cks=PRL

2. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117283&cks=PRL

3. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=111794&cks=PRL

Kort nummer 3 gir deg definitivt mest for pengene, har selv en billigere versjon som funker helt utmerket til å ta opp TV-programmer og VHS, men dette har støtte for flere formater enn det jeg har. Som sagt er det ikke vits med MPEG-2 støtte ved VHS opptak, med mindre du skal brenne det over på DVD etterpå. SVCD benytter også MPEG2, mens vanlig VCD som er det mest aktuelle formatet for VHS til CD er basert på MPEG-1.

Den eneste ulempen ved Pinnacle kort er at programvaren ikke er verdens beste, selv bruker jeg ikke den medfølgende. Den er er ikke dårlig, men det finnes bedre, selv bruker jeg PowerVCR. I så måte er nok Hauppauge ett bedre valg, samt at de er kjente for å ha veldig bra kvalitet på produktene sine.

TV-kort er en typisk ting folk har problemer med, selv har jeg ikke hatt problemer annet enn med diverse typer 3dje parts software for kortet. Tror generelt at problemene er med litt eldre kort, men det er også verd å merke seg at folk har problemer uansett hvilken type kort; dvs om det er Hauppauge eller Pinnacle. Sistnevnte selges i større antall, dvs flere har erfaring med disse(positivt/negativt).

Sjekk lokal elkjøp/expert etc før du bestiller over nett, det er ikke sikkert de er mye dyrere(husk at frakt kommer i tillegg hos nettbutikkene), men vær også oppmerksom på at det er ett utall versjoner på markedet, så noter hva den du vil ha heter. Linkene til komplett er en gammel uvane, sjekk produktguiden for å finne billigste nettbutikk(neppe komplett).

Lenke til kommentar

Har hatt dette TerraTec kortet selv en god måned, og er godt fornøyd. Hadde litt kluss med driverne som fulgte med, men etter nedlasting av nye har det fungert fint.

Hvis jeg skal kicke på noe, så er det at jeg ikke har funnet det "perfekte" opptaks formatet fra TV. Har xx alternativer å velge mellom, men har ikke fått tid til å prøve alle.

Lenke til kommentar

Takk for tips alle sammen.

Takk til kindings som ga meg verdifulle tips.

Står nok mellom kort #2 og #3.

Skjønner at MPEG2 kanskje ikke er must til VHS, men greit å ha til annet bruk, man vet aldri.

Har hørt mye bra om Happauge, så det kan være at det er mest aktuelt. Selv om det er 400 kroner dyrere.

Ha en fortsatt fin dag folkens..... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...