Gå til innhold

Hjelp til RAID av 2 Hardisker i en A7N8X 2.0 Delux

funkweb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett diskene på raidkontrolleren, la de få hver sin kabel så de kommer på hver sin buss (viktig!).

I BIOSen til hovedkortet må man aktivere RAIDkontrolleren om dette ikke er gjort. Du får da en ekstra sak under oppstart der du kan gå inn i BIOSen til RAIDkontrolleren og sette opp det nye arrayet.

Dette er sikkert fint dokumentert i boka som fulgte med hovedkortet, kan også laste ned denne fra nett.

Lenke til kommentar
Sett diskene på raidkontrolleren, la de få hver sin kabel så de kommer på hver sin buss (viktig!).

I BIOSen til hovedkortet må man aktivere RAIDkontrolleren om dette ikke er gjort. Du får da en ekstra sak under oppstart der du kan gå inn i BIOSen til RAIDkontrolleren og sette opp det nye arrayet.

Dette er sikkert fint dokumentert i boka som fulgte med hovedkortet, kan også laste ned denne fra nett.

en ting til, han har kabler som ATA133.. kan han bruke disse kablene ?

Eller må han ha Serial ATA kabler?

Lenke til kommentar

Vel, annet er ikke mulig med S-ATA såvidt jeg vet :)

Jeg regner med det er S-ATA disker han prater om, for A7N8X Deluxe støtter KUN S-ATA raid.

For å sette opp et raid array, så må du koble en disk til hver av S-ATA punktene (doh!). Også må du trykke F4 eller noe sånt når det står noe om raid kontroller på skjermen (etter POST)

Deretter trykker du på "create raid array", også får du velge om du vil ha speiling eller striping. Jeg regner med du skal ha striping, og vips så er du ferdig, bare lagre og restart. (jeg tror diskene må være tomme for at dette skal fungere, og det anbefales at de har samme spesifikasjoner)

Lenke til kommentar
en ting til, han har kabler som ATA133.. kan han bruke disse kablene ?

Eller må han ha Serial ATA kabler?

det kommer vel an på om det er S-ATA disker han har.... Hvis det er det, så kan han ikke bruke annet enn S-ATA kabler. Hvis det ikke er det, så kan han ikke bruke annet enn IDE kabler, og han kan heller ikke sette opp diskene i RAID (på akkurat det hovedkortet han har vel og merke) :hmm:

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Kompis av meg har 2 samme type Hardisk, og vil sette i RAID.

Hva må han gjøre fra scratch ? installere XP og shitten.

:yes:

Han burde kanskje tenke litt over hvilken type RAID han vil ha før han (dere)setter i gang. Mener det kortet har mulighet for to typer:

RAID 0 (best hastighet) og RAID 1 (sikkerhet).

Anbefaler å ta en titt i RAID Guiden.

Sansynligvis er det uaktuelt med RAID, som Apollox sier kan det kun kjøres RAID med SATA disker på det HK'et og ut fra kablene det er snakk om er det PATA (IDE) disker han har.

Edit: Omformulering

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...