hallgeirl Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Hei. Jeg prøver å få til et innlogginssystem i php+mysql. Jeg har kommet så langt at en bruker kan registere seg, samt logge inn med valgte brukernavn og passord. Brukernavn+passord blir da lagra i MySQL basen. Men så lurte jeg på: Hvis jeg bruker hardware.no forumet som et eksempel: Her er det sånn at når jeg skriver inn brukernavn/passord og logger inn, og jeg fortsetter å browse rundt på forumet, så klarer websida å se at jeg er logget inn, uansett hvor jeg går i forumet. Hvordan kan jeg få til det i php? Må jeg bruke cookies hvis det ikke er så farlig at brukeren må logge seg inn hver gang den går inn på min webside, eller kan jeg gjøre det på en annen måte som ikke trenger cookies? Jeg er klar over at hvis brukeren skal forbli pålogga selv om den forlater websida, så må det cookies til, men det er ikke nødvendig for meg foreløpig. Takker for svar Lenke til kommentar
sim Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Hva med å "kjøre" session_start(); for hver side ? Husk å gjøre det før data blir sendt til nettleseren. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 hm.. den visste jeg ikke om (jeg er ganske ny på PHP ) Takk for hjelpen Lenke til kommentar
joffar Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Det enkleste er nok å bruke session til dette. I tillegg kan du også ha ett ekstra felt for tidspunktet. Når bruker logger seg på, setter du brukeren aktiv og tidspunktet... Hver gang brukeren klikker på en av sidene dine setter du en spørring som sjekker hvor lenge det er siden brukeren klikket på en av sidene dine. Ved X antall minutter må brukeren logge seg inn igjen. Husk å oppfriske tidspunktet i databasen med siste tidspunktet brukeren klikket på en side. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Det enkleste er nok å bruke session til dette. I tillegg kan du også ha ett ekstra felt for tidspunktet. Når bruker logger seg på, setter du brukeren aktiv og tidspunktet... Hver gang brukeren klikker på en av sidene dine setter du en spørring som sjekker hvor lenge det er siden brukeren klikket på en av sidene dine. Ved X antall minutter må brukeren logge seg inn igjen. Husk å oppfriske tidspunktet i databasen med siste tidspunktet brukeren klikket på en side. Er ikke dette en innstilling i php.ini som kan settes? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Tror www.php.net/session_cache_expire skal fikse hvor lenge en bruker kan være inaktiv før han må logge seg inn på nytt igjen. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 16. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2004 Takk for alle svarene Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å sette på limit på hvor lenge en bruker kan være inaktiv om gangen, men det er jo en idè jeg muligens kommer til å bruke senere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå