Gå til innhold

Sveiseutstyr for PCkasse

Anbefalte innlegg

Holder på å lete etter et bra hobby sveiseapparat for tynnplatesveising, Tror MIG/TIG egner seg best? Trenger jo ikke gass for de bruker ruller med sveisetråd med no tilsetninger i som lager dekkgass.

Må ha noe som kan brukes i vanlig 220V jordet veggkontakt og det skal være BILLIG - under 3000,-

Hvilke merker og sånnt er bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har TIGa før bør du nok ikke begi deg ut det i tro om at det er enkelt.. skal mye tid til for å bli en bra TIG-sveiser.

få tak i MIG apparat som du kan bruke rørtråd på. Da har du dekkgass i tråden. Ellers kan du kjøpe en liten engangsflaske med gass, og bruke vanlig tråd. Det er nok det enkleste hvis man ikke er dreven. Så slipper du slagget fra rørtråden også.

De minste sveiseapparata på Clas Ohlson/Biltema/torshov osv er midt i blinken til tynnplatearbeid. :thumbup:

edit

det nederste på den linken din er nok fint hvis du skal bruke rørtråd. hvis du sveiser jævla bra spretter slagget ofte av på egent hånd..

Endret av quack
Lenke til kommentar

Har sveiset med bare gass, lysbue, elektroder, tig, mig, mag skjært både manuelt og med "robot" loddet og holdt på, så jeg takkler det meste. Det er ettpar år siden så trenger nok noen timer med masken og sveisehanskene på.

Blir nok å velge et billig lite tynnplate apparat med mig, mag. Enklest å sveise med og da trenger jeg ikke å ha gass stående til enhver tid.

Kan vel sveise endel fortere med 0,8mm tråd enn med 0,6mm, matingen går jo like fort men 0,6 smelter fortere så det trengel litt tid for å lage bra "larve".

Lenke til kommentar

Er jo ikke rare larven som skal til på towerbygging da..

hvis du er rutinert med TIG så blir det jo sinnsykt pene sveiser. Og det høres jo ut som du kan detta godt, trodde du var sveisen00b siden du spurte jeg :)

edit

ville i alle fall fått tak et apparat som du kan styre både strøm og mating sjøl.. har et Esab-apparat sjøl som jeg sveiser bil med, og riktig innstilt kan jeg sveise flere cm sammenhengene med bra gjennombrenning og pen larve, før varmen "tar igjen" sveisepistolen og det blir så varmt at det går hull. Da er det snakk om 1mm plate. 1,5 plate tåler reint mye :)

Endret av quack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...