Gå til innhold

kort med raid (støtte for opptil 20 disker)


ezcey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

raidkontrollere er ikke noe problem, kommer til å satse på dette når jeg har brukt raidplassene på hovedkortet (altså umiddelbart).

 

Jeg er i første runde ute etter et hovedkort som takler mange disker, og kan levere bra overføringshastighet.

 

Må si at gigabyte kortet frister meget, men jeg vet ikke hvordan dette vil bli med så mange disker.

 

Kan forresten røpe at et gigabit ethernetkort er minimum ;)

Lenke til kommentar
hvilke kort har egen csa buss som egnes til dette?
Bl.a.

- Abit IC7-G, IC7-MAX3

- Asus P4C800-E

- Aopen MX4SGI-4DL2 (i865G)

- MSI 875P NEO-FISR

- DFI 875 INFINITY, LANPARTY PRO875

- Intel D875PBZ

- Gigabyte GA-8KNXP

 

raidkontrollere er ikke noe problem, kommer til å satse på dette når jeg har brukt raidplassene på hovedkortet (altså umiddelbart).

 

Jeg er i første runde ute etter et hovedkort som takler mange disker, og kan levere bra overføringshastighet.

 

Må si at gigabyte kortet frister meget, men jeg vet ikke hvordan dette vil bli med så mange disker.

 

Kan forresten røpe at et gigabit ethernetkort er minimum ;)

Mitt problem med å bruke ekstremt mange RAID kontrollere er at hovedkortene rett og slett ikke vil. Endel kort takler ikke å start opp med x antall disker/kontrollere. Problemkort (ikke mer enn 3 kontrollere, inkl ev onboard RAID) har vært:

- Tyan Tiger MPX (760MPX)

- AOpen AX3S (i815e)

- MSI 845D-et-eller-anna (i845D)

 

Akkurat nå bruker jeg et MSI 875P NEO-FISR som drar opp 4 kontrollere greit, men når jeg sette noe i den femte PCI slotten så booter kortet og gir feilmeldingen "unable to load operating system" etter å ha scannet seg gjennom alle kontrollerene :hrm:

Lenke til kommentar

Har du diskene fra før eller kan SATA være aktuellt? (Det vil jo bli en sabla salat av flatkabler om du bruker P-ATA)

 

Komplett selger en SATA-kontroller med 16 porter. Sammen med portene på hovedkortet får du plass til godt over 20 disker. Kontrolleren er nok i dyreste laget, så det kan sikkert være lurere å satse på 2x8-portere eller 4x4portere for å få ned prisen.

 

Dollar: Hvorfor bruker du ikke 2 PSU'er? 1 til hovedkortet + 1 til diskene. alt du trenger å gjøre for å få det til å fungere er å koble sammen "Power good" kablene (vanligvis grønne).

 

<Avsporing> PS. Til han som lurte i starten av tråden: SCSI klarer opptil 15 disker per kabel.</avsporing>

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dollar, hvor mange GB er det til sammen på alle de diskene og hva har du egentlig på alle de diskene? :innocent:
Er endel, men langt fra nok. Inneholder ikke noe spesielt igrunn :innocent:

 

Har du diskene fra før eller kan SATA være aktuellt? (Det vil jo bli en sabla salat av flatkabler om du bruker P-ATA)
Mitt triks er lange, runde IDE kabler opp i tårnet (hvor ikke noe anna når frem likevel) og flate IDE kabler nede, så stapper jeg alt "mellom" disk-interfacet inn mellom diskene. Kutter dramatisk ned på spagettien (jf überfedt paint-illustrasjonen)

disker.JPG

 

Dollar: Hvorfor bruker du ikke 2 PSU'er? 1 til hovedkortet + 1 til diskene. alt du trenger å gjøre for å få det til å fungere er å koble sammen "Power good" kablene (vanligvis grønne).
Har overgangskabler som gjør hele jobben og alt klart, men hver gang jeg skaffer meg en ny skikkelig PSU så sprenger den gamle før jeg rekker å hekte på den nye :cry: Neste diskoppgradering krever og at jeg tar i bruk plassen over PSU (til disker) så skal det bli noe dobbel PSU på meg blir det etter anskaffelse av et litt større kabinett :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...