Gå til innhold

kort med raid (støtte for opptil 20 disker)


ezcey

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et hovedkort med IDE Raid, som jeg kan kjøre mange disker på, kan om nødvendig bruke PCI kontrollere, men jeg vil ha et kort som kan kjøre opptil 20 disker uten å lagge noe helt forferdelig.

 

har sett på Gigabyte GA-7NNXP , men er ikke sikker på hvordan dette oppfører seg med mange disker.

 

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asså er hk som har 2 ide porter kan ha totalt 4 ide ting kobla til, som for eks 2hd og 2 cdrom, og har hk også 2 raid porter så betyr det at du kan ha max 4 ide koblinger på dem også.

 

Så altså et hk med 2 ide og 2 raid= 8 ide koblinger max

 

Skal du ha mere, trenger du et eller flere ide/raid kontroller kort.

Lenke til kommentar

Skal du ha så mange disker er du nesten nødt til å finne et hovedkort med PCIe og kjøpe PCIe kontrollere...

 

PCI-bussen har en maks overføring på 133MBps, setter du mange kontrollere på denne sier det seg selv at du vil få problemer med å skyfle data.

Lenke til kommentar

PCI bussen på 133MB/s er egentlig ikke noe problem så lenge man bare disker kjører på den, hovedkort med en CSA-buss til nettverkstrafikk har uansett ikke noen andre vesentlige ting som trekker av PCI bussen. Mitt setup (21 disker på et MSI 875P NEO-FISR) leverer 100-110MB/s på LAN, via det innebygde nettverkskortet.

 

Stabiliteten er 100.0%. Alt av kluss skyldes strømsplittere :hmm:

Lenke til kommentar
PCIe har jeg ikke hørt om, kan du gi et lite utdrag om hva det er ?

PCI-Express. Kommer til å ta over for PCI og AGP porter på hovedkortene fremover. Intel sine nye brikkesett (915 og 925) bruker PCIe.

 

Det er betydelig kjappere enn PCI og AGP.

Lenke til kommentar
PCI bussen på 133MB/s er egentlig ikke noe problem så lenge man bare disker kjører på den, hovedkort med en CSA-buss til nettverkstrafikk har uansett ikke noen andre vesentlige ting som trekker av PCI bussen. Mitt setup (21 disker på et MSI 875P NEO-FISR) leverer 100-110MB/s på LAN, via det innebygde nettverkskortet.

 

Stabiliteten er 100.0%. Alt av kluss skyldes strømsplittere :hmm:

kjører du på vanlige PCI kontrollere da?

Lenke til kommentar
PCI-Express. Kommer til å ta over for PCI og AGP porter på hovedkortene fremover. Intel sine nye brikkesett (915 og 925) bruker PCIe.

Det er betydelig kjappere enn PCI og AGP.

fant ikke noen slike kort i produktguiden, har du noen linker til noe kort?

 

brattern: scsi er ikke et alternativ, grunnet kostnader.

Lenke til kommentar
PCI bussen på 133MB/s er egentlig ikke noe problem så lenge man bare disker kjører på den, hovedkort med en CSA-buss til nettverkstrafikk har uansett ikke noen andre vesentlige ting som trekker av PCI bussen. Mitt setup (21 disker på et MSI 875P NEO-FISR) leverer 100-110MB/s på LAN, via det innebygde nettverkskortet.

 

Stabiliteten er 100.0%. Alt av kluss skyldes strømsplittere 

 

Har du bilde av den? :p

Lenke til kommentar

Noen av de beste raid kortene man får nå tildags er 3ware, egent minne / prossesor på raid kort osv.

et 8 porters raid kort fra disse folka koster 5/6k, og er støtte i alt av linux og xBSD.

Dette kortet tar da 16 disker, og et vanlig mobbo tar 4 disker, voila :)

Lenke til kommentar
...Mitt setup (21 disker på et MSI 875P NEO-FISR) leverer 100-110MB/s på LAN, via det innebygde nettverkskortet.
kjører du på vanlige PCI kontrollere da?
Ja, 2x Promise Fasttrak 133 og 1x HighPoint 454 pluss en SCSI disk til OS (altså totalt 20 IDE disker).

 

Har du bilde av den? :p
Ligger ett her.

 

Poenget er at PCI bussen har akkurat kapasitet til å levere gigabit fart ut. Så bare man sørger for å ha en egen buss (som CSA) til å ta nettverkstraffikk så får man glimrende ytelse ut av vanlige billige komponenter ;)

 

PCIe som omtalt her er jo naturligvis de ideelle, siden dette har båndbredde i overflod men ulempen, hvertfall de neste ukene/måndene er manglen på PCIe IDE/S-ATA/SCSI kontrollere, som gjør det vanskelig å utnytte den enorme båndbredden. At man ikke har så mange PCI spor (jeg bruker jo 4) tilgjengelig er også litt... problematisk - men dette er jo problemer som vil løses med nye produkter i nær fremtid ;)

Lenke til kommentar
Dollar:

 

Må spørre hvilket kabinett det der er og hvor kraftig psuen din er :)

I&S Servertower (som skal byttes når lommeboken lar seg overtale).

 

Den som er der er en BeQuiet 520 Watt, den knelte desverre (samme gjorde den forrige BeQuiet'en) så nå er det Enermax 550 Watt som gjelder. Den later til å trives ganske godt, gir meg hennholdsvis 4.95 og 11.92 volt på +5v og +12v kanalene akkurat nå :)

Lenke til kommentar

En annen ting jeg også reagerte på dollar:

 

Vet at det er en 1stk hd slot i bunnen av i&s kabbiene, men ser du har montert noen ekstra. er det noe fabrikk laga eller er det hjemme mekk ? ;)

 

Men du sier selv at du tenker på å bytte tower, noe spesielt tower du tenker på og som du vil anbefale.

Begynner å gå tom for plass i filserveren min her

Endret av PulZ
Lenke til kommentar
En annen ting jeg også reagerte på dollar:

 

Vet at det er en 1stk hd slot i bunnen av i&s kabbiene, men ser du har montert noen ekstra. er det noe fabrikk laga eller er det hjemme mekk ? ;)

 

Men du sier selv at du tenker på å bytte tower, noe spesielt tower du tenker på og som du vil anbefale.

Begynner å gå tom for plass i filserveren min her

Jeg har robba en Lian Li kasse som likevel knakk (don't ask) for den ekstra ramma der nede ;)

 

Jeg har tenkt på Lian Li PC-76, det er rimelig svært, men litt dyrt så vi får se... :hrm:

Lenke til kommentar

vel, jeg har ikke fult så mange disker i min server enda. men har du alle de diskene? dersom ja så kan du ikke bruke pcie (som ikke er kommet enda) eller scsi, siden de har spesielle tilkoblinger.

 

men vet ikke hvilket os du vil kjøre, jeg hadde dette hovedkortet og brukte linux på det. de driverene som de hadde var helt borte vekk (funket ikke) maskinen låste seg etter litt osv. det er kommet en fiks til den i kernel 2.6.6, den er veldig ny og dersom du skal ha en stabil server som kjører linux, med kanskje litt eldre kernel, så vil jeg anbefale deg å se på andre løsninger.

 

kan nevnes at jeg ikke har prøvd den siste driver oppdateringene til dette kortet.

Lenke til kommentar
Poenget er at PCI bussen har akkurat kapasitet til å levere gigabit fart ut. Så bare man sørger for å ha en egen buss (som CSA) til å ta nettverkstraffikk så får man glimrende ytelse ut av vanlige billige komponenter ;)

hvilke kort har egen csa buss som egnes til dette?

 

har aldri hørt om det før jeg, og det er lenge siden jeg har fulgt med på hardware, så jeg har falt litt av lasset kan du si..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...