Gå til innhold

2 Harddisker klikket samme `natt?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ny Samsung SP80 160GB for en stund siden, den klikket i natt... Windows "klaget" over å at det ikke kunne skrives til en eller annen fil på disken. Jeg restartet i håp om at det bare var en bagatell, men da startet ikke Windows.

Så startet jeg maskinen uten den nye HD, Windows startet men hang seg etter en stund. Etter restart hang Windows igjen i oppstarten. Det viste seg at den andre av tre hardisker også hadde klikket. Windows starter uten disse to tilkoblet.

Den andre hardisken, som også er den eldste, bruker jeg til "hardcore" fil-deling, noe som krever sitt da den er i aktivitet 24/7. Den første og den nyeste derimot brukes jeg til masse-lagring av musikk, filmer osv. så den er lite aktiv.

Jeg forstår ikke hvordan to hardisker kan ta kvelden samme natt. Jeg har derimot mine mistanker rettet mot defragmentasjons programmet jeg bruker, O&O Defrag Pro v6.0, men det skal jo være et veldig bra programm og jeg har aldri hatt problemer med det før. Det er dessuten flere dager siden sist defrag, så hvorfor skulle HDene klikke akkuratt i natt?

Noen som kan forklare dette?

Hvodan kan jeg berge data fra diskene?

Kan en korrupt harddisk ødelegge en annen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke bare bare å redde data fra defekte harddisker.

Du kunne jo prøve å formatere de, hvis det programmer du bruker til og defragmentere diskene har gjort noe galt kan det være eneste løsning...

Edit: Leifs

Endret av Apoc_
Lenke til kommentar

Jeg kan nå delvis bruke den nyeste harddisken, Windows fant en død sektor, men den lager fremdeles en stygg "klikk" lyd når den jobber. Det er ca. 2-3 uker siden jeg fikk den, er det ikke en garanti el. på den da? Kjøpte den på Techline.no (TABBE!). Den andre harddisken er fremdeles helt ubrukelig...

Sjekket forresten temperaturen på den ene disken, den lå på 45 noe som er 15 grader under anbefalt maks temp. Jeg har ikke vifter rettet direkte mot harddiskene lenger, men temperaturen i kabinettet ligger på rund 25 grader. Er det for høye temp?

Endret av entob
Lenke til kommentar

25 grader C er ikke noe høy temperatur i det hele tatt. Selv har jeg hatt flere WD og IBM-disker som har takket for seg selv ved bruk av vifte for kjøling. Du har nok fått et par disker med feil på fra fabrikken. Slike ting skjer fra tid til annen, men det grelleste eksempelet er vel IBM's 60- og 75GXP serie :mad:

Lenke til kommentar
25 grader C er ikke noe høy temperatur i det hele tatt. Selv har jeg hatt flere WD og IBM-disker som har takket for seg selv ved bruk av vifte for kjøling. Du har nok fått et par disker med feil på fra fabrikken. Slike ting skjer fra tid til annen, men det grelleste eksempelet er vel IBM's 60- og 75GXP serie :mad:

Vil jeg i det tilfellet få ny HD da?

Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at den nye harddisken virker fint igjen. Windows fant flere døde sektorer, det er nå totalt 8kB av dem.

Nå kan jeg igjen kjøre disk analyser ol, noe jeg ikke kunne før. Jeg hører heller ingen ulyder lenger.

Kan døde sektorer skape de problemene jeg har hatt til nå?

Temperaturen ligger på 30-35C på den nye og 45C på den "friske" disken, er dette bra temperaturer?

Lenke til kommentar

Så lenge disken har markert sektorene som defekte, vil den ikke prøve å bruke de på nytt. Problemet er hvis du får flere defekte sektorer, da kan det nok hende at problemet på nytt oppstår.

En fin måte å få disken "gjenfødt" på er å lavnivåformattere den.

Hadde jeg vært i dine sko, så ville jeg ha ordnet med ny disk. Enten ved garanti fra leverandør, eller RMA direkte hos produsent (kan ta tid). I sistnevnte tilfelle, så bør du legge ved kopi av faktura/kvittering så du ikke får problemer når ny disk kommer tilbake fra keverandør. Moms/toll etc.

Mvh

Morten

Lenke til kommentar

Tror ikke det burde være noe problem å få ny disk, særlig når den lager slike lyder som du beskriver. Det har aldri vært noe problem for meg å levere tilbake disker som har begynnt å hvine eller å klikke. Ta kontakt med butikken du kjøpte disken i og få et returnummer :)

Så vidt jeg vet, er lavnivåformatering på nye disker ikke å anbefale. De er kjent for å få vesentlig redusert ytelse.

Endret av enl
Lenke til kommentar

Potensielle grunner til at det kan skje samtidig:

* Kanskje det er hardiskkkontrolleren/driveren eller flatkabelen som røk?

* Kanskje et virusangrep?

* Kanskje lynet har slått ned i strømnettet i kommunen der du bor slik at spenninga i stikkontakten plutselig fikk et hopp og ødela diskene?

Lenke til kommentar

Nå har jeg lav-formatert den eldste disken, den funker nå brillefint! Mistet jo all data men...

Jeg usikker på om jeg skal returnere den nye disken eller ikke? Det virker jo nå som om den er helt ok, ingen stygge lyder eller feil, men så er det vel litt utrygt å beholde en disk som får døde sektorer de 2 første ukene i bruk.

Hvordan og hvorfor oppstår egentlig døde sektorer? Er det et tegn på dårlig kvalitet, slik at det gjerne blir mer problemer med disken, eller er det bare uflaks?

Er det andre dårlige erfaringer med Samsung P80 160GB disker?

Teorien ovenfor om lynnedslag eller andre problemer på strømnettet virker jo litt logisk. Kan det i tilfellet føre til flere skader og problemer kanskje?

Endret av entob
Lenke til kommentar

har du en sjans til å få ny disk ser jeg ingen grunn til å ikke be om en ny. jeg har selv hatt problemer med 2 disker, fikk fikset det selv, men hadde lite lyst til å kjøre med 2 disker som kanskje bryter sammen grunnet tidligere problemer. selv om den ene funker nå, har det vært noe galt med den, eller som du sier, noe er borte (dødt) på disken, og du har krav på en ny. ikke ta sjansen med en dårlig disk, særlig ikke om den er ganske viktig for din PC, som du sier er det den du bruker til lagring generelt av filmer musikk osv. det er utrolig kjipt når det kollapser igjen, særlig om du sitter på LAN da.

be om en ny disk. har du garanti på begge, så be om 2 nye disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...