Gå til innhold

50K vs 80mm delta?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå sittet i mange måneder å hørt på min 80mm delta vifte som suser og går, jeg begynnte å bli lei av den for noen veker siden, så fikk jeg tak i en dimmer med en kompis som sa den ville ta knekken på min delta vifte.

 

Jeg setter meg ned kobler til dimmern som det står 5K på, (personlig aner jeg ikke hva 5K er) når jeg kobler til strøm på datamaskinen min så tar hele dimmern fyr, da mener jeg fyr som i en 5 cm høy flamme. Heldigvis gjekk alt bra til slutt men ingen dimmer var på min delta.

 

Så i går menst jeg ryddet på rommet mitt så fant jeg en boks med "innvollene" til noen gamle datahøytalere, jeg legger merke til at det står 50K på volum og bass dimmerene, så jeg lurer på: Er det noen som kan svare meg på om en av disse dimmerene kan roe ned min 80 mm delta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hel riktig som JenkaRiPS sier. Er et potensiometer, med motstand mellom min 0 ohm og maks 50000 ohm. Maks effekt er kanskje 0,1 W og egner seg ikke i det hele tatt til det du spør om.

På grunn av at vifta di trekker veldig mye effekt, er det kun en ordentlig viftestyring med transistorer som er egnet.

 

space

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det mulig å serie-koble 4 3V kretser på strømforsyninga slik at du får 12V?

 

Det eg hadde tenkt til er å ha 4 brytere, som hver har 3V fra strømforsyninga, bryterne blir så kobla i serie i håp om at spenninga blir høgere ( 3V for hver bryter ). Er dette mulig? Eller vil det kortslutte strømforsyninga? :hmm:

 

Takk.. :whistle:

Lenke til kommentar
Er det mulig å serie-koble 4 3V kretser på strømforsyninga slik at du får 12V?

 

Det eg hadde tenkt til er å ha 4 brytere, som hver har 3V fra strømforsyninga, bryterne blir så kobla i serie i håp om at spenninga blir høgere ( 3V for hver bryter ). Er dette mulig? Eller vil det kortslutte strømforsyninga? :hmm:

 

Takk.. :whistle:

Uhhh... hmm... tror det blir litt vanskelig ;) Men du kan jo lage et brytersystem, så du kan velge mellom 5, 7 og 12 V... det er ikke så vanskelig ;)

Lenke til kommentar
Korleis får viften din strøm? Du kan sette vifte på 5,7 og 12v fra Molexkontak.

 

12v :Gul (12v) og svart (jord)

7v : Gul (12v) og Raud (5v)

5v : Raud (5v) og Svart (jord)

 

Ditter er gratis!

 

Ole-Johan

Jeg skjønner ikke? Hva mener du?

Til vanlig har du vifta tilkoblet på 12V, altså den gule og svarte ledningen fra PSU'en. Dersom du bytter om til rød og svart får du 5V, bytter du om til gul og rød får du 7V :)

T..t..t..t...tog du an?

Lenke til kommentar

Jepp, akkuratt den :p MEN jeg hadde flaks :p

Eg fant faktisk en vifte på microplex på 80mm som klarte 143 M3!! Lydnivå på rundt 50 DB!! :love: Og rundt 9-10 W :)

 

Kjøpte to av desse som jeg skal ha i bunnen av kabinettet bak.

 

Så nå har eg:

 

to Papst vifter ala 140 M3

to Vantec vifter ala 143 M3

Og en Ultra silent fan som følgte med kabinettet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...