Equerm Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Jeg har nå sittet i mange måneder å hørt på min 80mm delta vifte som suser og går, jeg begynnte å bli lei av den for noen veker siden, så fikk jeg tak i en dimmer med en kompis som sa den ville ta knekken på min delta vifte. Jeg setter meg ned kobler til dimmern som det står 5K på, (personlig aner jeg ikke hva 5K er) når jeg kobler til strøm på datamaskinen min så tar hele dimmern fyr, da mener jeg fyr som i en 5 cm høy flamme. Heldigvis gjekk alt bra til slutt men ingen dimmer var på min delta. Så i går menst jeg ryddet på rommet mitt så fant jeg en boks med "innvollene" til noen gamle datahøytalere, jeg legger merke til at det står 50K på volum og bass dimmerene, så jeg lurer på: Er det noen som kan svare meg på om en av disse dimmerene kan roe ned min 80 mm delta? Lenke til kommentar
bææææææ Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Sorry med dimmeren din, kjøp heller en viftestyring. Denne eller denne Eller så kan du bare kjøpe en spenningsregulator Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Sorry med dimmeren din, kjøp heller en viftestyring. Denne eller denne Eller så kan du bare kjøpe en spenningsregulator Er dette svaret på at dimmern min ikke kan ta delta viften?? En kompis av meg skal selge sin. Lenke til kommentar
bææææææ Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Har like mye peiling på dimmere som deg: nesten ingenting Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Noen andre som vet det da? Lenke til kommentar
JenkaRiPS Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Dette er nok ikke en dimmer, men et potmeter (variabel motstand). Disse tåler lite effekt (med mindre vi snakker om en rheostat), og vil nok derfor slite litt med å begrense strømmen til en hvilken som helst vifte. Skaff deg heller en viftestyring av ett eller annet slag. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Hel riktig som JenkaRiPS sier. Er et potensiometer, med motstand mellom min 0 ohm og maks 50000 ohm. Maks effekt er kanskje 0,1 W og egner seg ikke i det hele tatt til det du spør om. På grunn av at vifta di trekker veldig mye effekt, er det kun en ordentlig viftestyring med transistorer som er egnet. space Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Ok, Takker for hjelpen Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Korleis får viften din strøm? Du kan sette vifte på 5,7 og 12v fra Molexkontak. 12v :Gul (12v) og svart (jord) 7v : Gul (12v) og Raud (5v) 5v : Raud (5v) og Svart (jord) Ditter er gratis! Ole-Johan Lenke til kommentar
crauzer Skrevet 16. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2004 K står for Kilo og betyr 1000. altså kan din variable motstand stilles mellom 0 og 1000. Hvis du kjøper en transistor, for eksempel en BC639, og et par motstander så kan du styre 1 amper med et puslete pot-meter (variabel motstand) Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 29. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2004 Er det mulig å serie-koble 4 3V kretser på strømforsyninga slik at du får 12V? Det eg hadde tenkt til er å ha 4 brytere, som hver har 3V fra strømforsyninga, bryterne blir så kobla i serie i håp om at spenninga blir høgere ( 3V for hver bryter ). Er dette mulig? Eller vil det kortslutte strømforsyninga? Takk.. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 29. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2004 Er det mulig å serie-koble 4 3V kretser på strømforsyninga slik at du får 12V? Det eg hadde tenkt til er å ha 4 brytere, som hver har 3V fra strømforsyninga, bryterne blir så kobla i serie i håp om at spenninga blir høgere ( 3V for hver bryter ). Er dette mulig? Eller vil det kortslutte strømforsyninga? Takk.. Uhhh... hmm... tror det blir litt vanskelig Men du kan jo lage et brytersystem, så du kan velge mellom 5, 7 og 12 V... det er ikke så vanskelig Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 29. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2004 Eg såg en plass at det ikke var så bra for strømforsyninga at du kjørte på 7V ? Er dette sant? Strømforsyninga me skal visst ha dedikerte kretser til 3, 5 og 12 V, da kan eg vel og bruke 3V på en bryter? Takk!.. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 29. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2004 Så lenge du ikke har altfor mye belastning på 7V går det nok bra Menne... 3 V på en deltavifte funker nok dårlig... vil nok ikke gå (mye) rundt da... Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 29. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2004 Det blir vel en belastning på 48 W (to på 24W ) Er det for mye? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 30. juli 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juli 2004 Korleis får viften din strøm? Du kan sette vifte på 5,7 og 12v fra Molexkontak. 12v :Gul (12v) og svart (jord) 7v : Gul (12v) og Raud (5v) 5v : Raud (5v) og Svart (jord) Ditter er gratis! Ole-Johan Jeg skjønner ikke? Hva mener du? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 30. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2004 Korleis får viften din strøm? Du kan sette vifte på 5,7 og 12v fra Molexkontak. 12v :Gul (12v) og svart (jord) 7v : Gul (12v) og Raud (5v) 5v : Raud (5v) og Svart (jord) Ditter er gratis! Ole-Johan Jeg skjønner ikke? Hva mener du? Til vanlig har du vifta tilkoblet på 12V, altså den gule og svarte ledningen fra PSU'en. Dersom du bytter om til rød og svart får du 5V, bytter du om til gul og rød får du 7V T..t..t..t...tog du an? Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 30. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2004 Noe grusomt har hendt! Deltaviftene som eg bestilte var ikke lenger å få tak i Så nå for eg nøye meg med 2 Papst vifter med 140 M3 Så da er vel problemet med viftestyring løst Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 30. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2004 Uhh... hmm... denne du har bestilt? 38 dB er ganske mye det også Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 30. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2004 Jepp, akkuratt den MEN jeg hadde flaks Eg fant faktisk en vifte på microplex på 80mm som klarte 143 M3!! Lydnivå på rundt 50 DB!! Og rundt 9-10 W Kjøpte to av desse som jeg skal ha i bunnen av kabinettet bak. Så nå har eg: to Papst vifter ala 140 M3 to Vantec vifter ala 143 M3 Og en Ultra silent fan som følgte med kabinettet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå