Gå til innhold

Dvdbrenner vil ikke "oppdatere" +andre probl.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en MSI DR8-A2 dvd-brenner som jeg har litt småtrøbbel ,ed og jeg håper noen kan hjelpe meg....

Først, Jeg kjører WIN 98se, har AMD Athlon XP 2400+-cpu og et ECS K7S5A-hovedkort med ny oppdatert BIOS.

Problemene er:

1. Dvd-brenneren fungerer utmerket med den platen som står i spilleren når jeg slår på maskinen. Hvis jeg skifter plate mens maskinen er på, så blir ikke endringen registrert i noe program. Hvis det f.eks står en Audio-cd i når jeg starter maskinen og senere skifter til en DVD står det fortsatt at det er en audio-cd i "Min datamaskin" o.l. Hvis jeg prøver å bruke dvd`en jeg har satt inn til noe fungerer det i 70% av tilfellene. Ellers får jeg en melding om at det ikke er noen disk i stasjonen og jeg må resarte maskinen for å få benyttet dvden. Hva kan dette være for noe? Jeg har prøvd med og uten DMA innkoblet, og firmwaren til brenneren er siste utgave. Den er dessuten satt som secondary master mens en Pionner DVD- spiller er secondary slave.

2. Når maskinen starter opp (teller opp og gåtr igjennom maskinvaren i Bios) står dvd-brenneren refistrert som en ATAPI dvd-rw og ikke med konkret fabrikant og type (dvs MSI DR8-A2). Kan dette ha noen betydning for problemet over og spiller det noen rolle ellers?

Håper noen kan hjelpe meg da det er frustrerende å måte restarte så ofte...

PÅ forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket om DMA er skrudd på i enhetsbehandling?

Har du prøvd å bytte kabel mellom hovedkort og DVD brenner, eventuelt sette den på den andre kabelen?

Var et merkelig problem, kan være hovedkort, eller brenner som tuller.

Kan være en god ide å se om DVD brenneren fungerer i en annen PC.

Lenke til kommentar

1: Dette er et software/driver problem. Usikker på hva som forårsaker det. Hva slags IDE drivere bruker du?

2: Dette er normalt. Alle MSI DVD-Brennere identifiseres som ATAPI et eller annet. Dette skyldes at det ikke er MSI som produserer de. MSI kjøper brennerene som OEM (Da heter de ATAPI xxxx) fra Optorite som produserer de og klistrer så bare på en MSI lapp og MSI merking på utsiden.

Lenke til kommentar

1: Dette er et software/driver problem. Usikker på hva som forårsaker det. Hva slags IDE drivere bruker du?

Ehh... Nå spør du vanskelig her :blush: Er ingen guru på dette feltet akkurat :blush: Hvis du mener hvilken driver jeg bruker på brenneren så er det den som er innebakt i Windows (dvs det står under enhetsbehandling at ingen driver er nødvendig eller lastet for denne enheten). Er det denne jeg må endre og i tilfelle hva skal jeg skifte den ut med? Eller mente du noe helt annet?

2: Dette er normalt. Alle MSI DVD-Brennere identifiseres som ATAPI et eller annet. Dette skyldes at det ikke er MSI som produserer de. MSI kjøper brennerene som OEM (Da heter de ATAPI xxxx) fra Optorite som produserer de og klistrer så bare på en MSI lapp og MSI merking på utsiden

Aha, så det er slik det henger sammen. Er Optorite en anerkjent produsent ?

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Håper du kan hjelpe meg litt videre også....

Endret av nordvest
Lenke til kommentar

1: hm ja da blir det værre.

Kan også skyldes innstallerte programmer som f.eks packet writing programmer (InCD, DirectCD, DLA) eller emulatorer/ATIP gjemmere (Daemon tools, Alcohol, CloneCD, BlindWrite osv).

Kan også skyldes av at PowerDVD DVD avspillingsprogram er installert.

Vet du hvca slags brikkesett hovedkortet ditt har? Nvidia? Via? Sis? enkelte IDE drivere til disse brikkesettene kan gi problemer - prøv å gå tilbake til Microsoft sin IDE driver - eller prøv nyeste fra produsenten av brikkesett/HK.

Lenke til kommentar
1: hm ja da blir det værre.

Kan også skyldes innstallerte programmer som f.eks packet writing programmer (InCD, DirectCD, DLA) eller emulatorer/ATIP gjemmere (Daemon tools, Alcohol, CloneCD, BlindWrite osv).

Kan også skyldes av at PowerDVD DVD avspillingsprogram er installert.

Vet du hvca slags brikkesett hovedkortet ditt har? Nvidia? Via? Sis? enkelte IDE drivere til disse brikkesettene kan gi problemer - prøv å gå tilbake til Microsoft sin IDE driver - eller prøv nyeste fra produsenten av brikkesett/HK.

Nå er jeg litt forvirra her....

Jeg har ikke installert InCD eller liknende da jeg har hørt at det kan skape problemer. Det eneste jeg har av det du nevner her er Powerdvd og Dvdshrink.

Jeg har et ECS K7S5A-hovedkort og det har vel Sis-brikkesett om jeg ikke tar mye feil.

Hvor finner jeg hvilken ide-driver jeg har og hvordan justerer jeg den tilbake til Microsofts?

Lenke til kommentar

Tja godt spørsmål - er en stund siden jeg brukte windows 98 sist. (ikke vurdert å oppgradere til XP snart? :p)

Produsenten av hovedkortet har oftest drivere til det også

Du kan også prøv å avinstallere powerDVD for å se om det er det som gjør det - og så installere det igjen etterpå hvis problemet ikke ble borte.

Lenke til kommentar

Med tanke på optorite kvalitet - de bruker brikkesett fra Sanyo. Men vil ikke kalle dem mer enn midt på treet kvalitetsmessig. Produserer brennere for blant annet MSI og Sony - samt selger sitt eget merke Optorite også.

Anbvefaler at du bruker DVD+R plater da den ikke er spesielt god med mange typer DVD-R plater.

Lenke til kommentar
Med tanke på optorite kvalitet - de bruker brikkesett fra Sanyo. Men vil ikke kalle dem mer enn midt på treet kvalitetsmessig. Produserer brennere for blant annet MSI og Sony - samt selger sitt eget merke Optorite også.

Anbvefaler at du bruker DVD+R plater da den ikke er spesielt god med mange typer DVD-R plater.

Skal prøve å avinstallere Powerdvd og se hva som skjer. Hvis ikke det funker så får jeg gå dette med IDE-drivere nærmere i sømmene. Takk for hjelpen så langt!!

Jo, jeg har forsåvidt tenkt en del på å skifte OS og et skifte er vel like rundt hjørnet. Får kjøpe meg en Ram-brikke og en OEM-utgave av XP.

Hvorfor anbefaler du DVd+R til den brenneren? Har det med stabilitet( dvs. minst mulig feilbrenninger) eller er det kvaliteten på det materialet som blir brent.

Til nå har jeg brukt Verbatim dvd-r og det har fungert greit (men har da heller ikke prøvd noe annet så jeg har ikke noe å sammenlikne med forsåvidt...)

Virker som du har virkelig peiling på dette her!!

Hvilke plater ville du anbefale til denne brenneren (dvs merker). (gjerne dvd-r da jeg tror standalonespilleren min trives best med slike...)Helst i en overkommelig prisklasse....

Lenke til kommentar

Med at den er bedre på +R mener jeg at feilnivået på +R plater den brenner er bedre enn feilnivået på -R plater den brenner.

Skal finne et par tester som illustrerer dette bedre senere.

Vil du plent ha DVD-R så har jeg gode erfaringer med de fleste platene vi selger hos Norwaydisc.no

Vil gjerne fremheve eProformance som er et meget rimelig alternativ med meget bra kvalitet.

Men Verbatim, tdk og maxell plater virker også helt ok.

Lenke til kommentar

Her er et eksempel. Verbatim 8x DVD-R mot verbatim 8x DVD-R. Skal også nevnes at verbatim 8x DVD-R platen ikke ble brent på 8x hele platen heller - du ser på feilnivået at det detter ned ca 75% ut på platen - det er der den slår ned farten til 4x.

Verbatim 8x DVD+R brent på 8x.

mitsubishi%208x%20+R.PNG

Et meget bra resultat - litt høyere feilnivå på slutten - men ikke noe som gjør noe

Verbatim 8x DVD-R brent på 8x:

mitsubishi%208x%20-R.PNG

Den begynner å brenne på 4x (som er normalt) så "girer den opp" til 8x (feilnivået flyr opp) og brenner på 8x en stund for så å ombestemme seg og girer ned til 4x igjen (feilnivået synker). + at feilnivået går litt mye opp helt på slutten av platen også.

Slik er det for de fleste typene plater med denne brenneren... DVD-R er mye dårligere enn DVD+R - platefabrikat er det samme!

Ett eksempel til:

eProformance 4x DVD+R brent på 4x:

MSI%20DR8A2%204x%20+R.PNG

MEGET bra og disse platene anbefales på det sterkeste ;)

eProformance 4x DVD-R brent på 4x:

MSI%20DR8A2%204x%20-R.PNG

En ENORM forskjell fra pluss platene - men har testet platene og de virker greit til tross for at feilnivået er litt høyt (spesielt PIF feilnivået er høyere enn ønskelig sammenlignet med spesifikkasjonene).

Spesifikkasjonene for DVD-R og DVD+R media sier:

PI (Parity Inner - correctable errors) skal ikke overstige en maksverdi på 280 feil.

PIF (Parity Inner Failures - PI uncorrectable errors (Disse korrigeres av PO(Parity Outer) Feilkorrigering så lenge det ikke blir for høye verdier - blir verdiene for høyer er platen uleselig)) skal ikke overstige en maksverdi på 4.

Lenke til kommentar

Interessant lesing!!

Hvordan vil diise feilene arte seg ved lesing i en standalone dvd-spiller? Er det rykkinger/"lagg" i bildet, artefakter eller annet?

Var ganske stor forskjell på + og -, ja. Gjelder dette bare MSI-brenneren eller er gir + plater et så mye bedre resultat generelt sett?

Hvis en senker brennerhastigheten vil forekomsten av feil gå mye ned da?

Og hvor finner du disse testene?

Jøss, det ble mange spørsmål... Skjønner godt om du ikke gidder svare på alt, men dette var virkelig int. :thumbup:

Lenke til kommentar
4Interessant lesing!!

Hvordan vil diise feilene arte seg ved lesing i en standalone dvd-spiller? Er det rykkinger/"lagg" i bildet, artefakter eller annet?

Var ganske stor forskjell på + og -, ja. Gjelder dette bare MSI-brenneren eller er gir + plater et så mye bedre resultat generelt sett?

Hvis en senker brennerhastigheten vil forekomsten av feil gå mye ned da?

Og hvor finner du disse testene?

Jøss, det ble mange spørsmål... Skjønner godt om du ikke gidder svare på alt, men dette var virkelig int. :thumbup:

1: Generelt sett vil DVD+R oftest ha litt mindre feil enn DVD-R så fremt brenneren er den samme. Enkelte brennere er omtrent like gode for DVD-R som for DVD+R (Nærmere bestemt NEC ND-2500A/ND-2510A og Pioneer DVD-Brennere) resten foretrekker oftest DVD+R fremfor DVD-R med tanke på brennekvalitet.

MSI DR8-A2 er en av de med størst kvalitetsforskjell mellom DVD-R og DVD+R brenning.

2: Ved litt høyet feilnivå kan du få bildefeil/forstyrresler ved avspilling av film, ved meget høyt feilnivå hakking og helt stopp i filmavspillingen.

Feilnivået er mye viktigere for Data DVD-Plater eller hvis du har tenkt å kopiere om filmene på andre plater til kamerater osv senere. Da en eneste lesefeil vil gjøre filen uleselig eller platen umulig å kopiere. Men en lesefeil ved filmnavspilling bare vil gi en mindre bildefeil.

3: Ved reduksjon av brennehastighet kan feilnivået bli mindre - men ikke alltid. Dette kommer ann på brenner og platetype. Men i de fleste tilfeller gir 4x bedre kvalitet enn 8x. Men 2x gir liten gevinst over 4x - ofte gir 2x på 4x plater MER feil!

4: Testene har jeg laget selv. (Er tester av DVD-Brennere for verdens største CD/DVD relaterte nyhetsside www.cdfreaks.com). Så jeg har en 20stk DVD-Brennere eller så.

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist.... Skal kjøpe meg en + plate for å sjekke om stuespilleren min tar det, og hvis så er tilfelle så blir det + fra nå av.

Jeg har forresten inntrykk av at dvd-r plater er mest kompatible med stuespillere, men det er kanskje blitt bedre på de nyere modellene. I min står ikke dvd+r som et media den kan avspille i spesifikasjonene engang, men den skal kunne avspille +rw. Det trenger ikke å være avgjørende da den spiller av ganske mye mer enn det som står oppgitt så jeg skal gjøre et forsøk.( Og uansett så kan jeg jo bruke + plater på datafiler o.l)

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Har nå testet med en Verbatim DVD+R 4x-plate, og det virker som det stemmer godt det du sa om at brenneren trives best med slike plater. Fikk opp som mulighet å brenne i 8x hastighet, og det har jeg aldri fått med tilsvarende -R plater.

Problemet er imidlertid at dvdspilleren min, JVC XN et eller annet virker mindre begeistret for + plater. Den hakket litt i bilde osv., og det har jeg ikke sett den gjøre med -plater.

Så det spørs om den beste løsningen er å bruke -r plater til video-opptak o.l. og +r til rene dataplater (Det er kanskje her den minskede feilmengden med + plater har størst betydning og ?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...