Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ruter eller switch..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du har Speedtouch-modemet så har det innebygget routerfunksjon. Da greier det seg med en switch.

 

Skal du sette opp en router bak dette modemet er det lurt å deaktivere routerfunksjonen i modemet samt dhcp. Router bak router kan være litt vanskelig å sette opp.

Har et Zyxel Prestige 600 series som jeg fikk fra Telenor.. Vet du om det er speedtouch?

Lenke til kommentar

Ok, men da holder det med bare router? Trenger vel ikke switch og?

Så lenge routeren du kjøper har nok portar. Dei fleste routerane berekna for breiband har 4 portar (+ wan der du koblar til modemet ditt). Då kan du ha 4 pc'ar kobla til samtidig. Treng du å kobla til fleire pc'ar enn det er portar til, kjøper du ein switch i tillegg til routeren..

 

Eg tolkar det som at du har 2 pc'ar no. Då treng du ikkje switch i tillegg til routeren.

Lenke til kommentar

Mener da bestemt at den Zyxel 600 series boksen også er en router. Har ikke den 4 utganger på baksiden? Sjekk om du har fått en privat lokal IP. Det gjør du ved å gå til Start - Run, skriv inn cmd og trykk på OK. Skriv deretter ipconfig og trykk på enter. Dersom du har en ipaddresse i enten 192.168.x.x eller 10.x.x.x, sitter du bak en NAT router.

 

Dersom det er tilfelle, trenger du bare en vanlig switch.

Lenke til kommentar
når du bruker den på din ene maskin er det lett å finne ut:

 

starte dos ledetekst (kjør -> "cmd" ) og skriv ipconfig

 

hvis du har en ip som er 10.0.0.x eller 192.168.x.y eller 172.16-32.x.y så har modemet innebygd (NAT)ruter

Ikke hvis det er satt opp som modem (m/pppoe på pc)..

 

Er det en router men satt opp som modem deler det ikke ut ip-adresser.

Lenke til kommentar
Hvis du har Speedtouch-modemet så har det innebygget routerfunksjon. Da greier det seg med en switch.

 

Skal du sette opp en router bak dette modemet er det lurt å deaktivere routerfunksjonen i modemet samt dhcp. Router bak router kan være litt vanskelig å sette opp.

hmm... er du sikker på dette? Jeg finner det litt merkelig. Byttet selv mitt Zyxel Prestige 650 modem (pga. firmware-feil) i et Thomson Speedtouch modem...

 

Var ikke noen router-funksjon i Speedtouch-modemet mitt iallefall.

 

Nå leverer kanskje Thomson flere typer Speedtouch modem/routere da, så skal ikke si noe alt for bastant...

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...