Bleelekwwl Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Jeg har ADSL fra Telenor og vil dele internet med min nye maskin. Kan jeg da kjøpe en vanlig switch og koble modemet til den og så maskinene til den, så har begge internet, eller må jeg ha en ruter? Trenger fort svar! Tusen takk! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Hvis du har Speedtouch-modemet så har det innebygget routerfunksjon. Da greier det seg med en switch. Skal du sette opp en router bak dette modemet er det lurt å deaktivere routerfunksjonen i modemet samt dhcp. Router bak router kan være litt vanskelig å sette opp. Lenke til kommentar
Bleelekwwl Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Hvis du har Speedtouch-modemet så har det innebygget routerfunksjon. Da greier det seg med en switch. Skal du sette opp en router bak dette modemet er det lurt å deaktivere routerfunksjonen i modemet samt dhcp. Router bak router kan være litt vanskelig å sette opp. Har et Zyxel Prestige 600 series som jeg fikk fra Telenor.. Vet du om det er speedtouch? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Har et Zyxel Prestige 600 series som jeg fikk fra Telenor.. Vet du om det er speedtouch? Med dette modemet så må du kjøpe deg en router. Lenke til kommentar
Bleelekwwl Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Har et Zyxel Prestige 600 series som jeg fikk fra Telenor.. Vet du om det er speedtouch? Med dette modemet så må du kjøpe deg en router. Ok, men da holder det med bare router? Trenger vel ikke switch og? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 bredbånds routerne har som regel innebygd 4 ports switch. Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Ok, men da holder det med bare router? Trenger vel ikke switch og? Så lenge routeren du kjøper har nok portar. Dei fleste routerane berekna for breiband har 4 portar (+ wan der du koblar til modemet ditt). Då kan du ha 4 pc'ar kobla til samtidig. Treng du å kobla til fleire pc'ar enn det er portar til, kjøper du ein switch i tillegg til routeren.. Eg tolkar det som at du har 2 pc'ar no. Då treng du ikkje switch i tillegg til routeren. Lenke til kommentar
Bleelekwwl Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Skjønner nå! Tusen takk! Lenke til kommentar
covah Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Mener da bestemt at den Zyxel 600 series boksen også er en router. Har ikke den 4 utganger på baksiden? Sjekk om du har fått en privat lokal IP. Det gjør du ved å gå til Start - Run, skriv inn cmd og trykk på OK. Skriv deretter ipconfig og trykk på enter. Dersom du har en ipaddresse i enten 192.168.x.x eller 10.x.x.x, sitter du bak en NAT router. Dersom det er tilfelle, trenger du bare en vanlig switch. Lenke til kommentar
covah Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) Dobbeltpost. PS. Noen som vet når forumet blir stabilt igjen? Endret 14. juli 2004 av covah Lenke til kommentar
Geble Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Zyxel 600 leveres både som modem og modem/router. Sjekk typebetegnelsen på undersiden, heter den 650R så er det en router. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Zyxel 600 leveres både som modem og modem/router. Sjekk typebetegnelsen på undersiden, heter den 650R så er det en router. Er det levert av TN er det ikke en router, hvertfall ikke til privatkunder. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 når du bruker den på din ene maskin er det lett å finne ut: starte dos ledetekst (kjør -> "cmd" ) og skriv ipconfig hvis du har en ip som er 10.0.0.x eller 192.168.x.y eller 172.16-32.x.y så har modemet innebygd (NAT)ruter Lenke til kommentar
Geble Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 når du bruker den på din ene maskin er det lett å finne ut: starte dos ledetekst (kjør -> "cmd" ) og skriv ipconfig hvis du har en ip som er 10.0.0.x eller 192.168.x.y eller 172.16-32.x.y så har modemet innebygd (NAT)ruter Ikke hvis det er satt opp som modem (m/pppoe på pc).. Er det en router men satt opp som modem deler det ikke ut ip-adresser. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 ... er vel fortsatt ikke feil det jeg sier? Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Hvis du har Speedtouch-modemet så har det innebygget routerfunksjon. Da greier det seg med en switch. Skal du sette opp en router bak dette modemet er det lurt å deaktivere routerfunksjonen i modemet samt dhcp. Router bak router kan være litt vanskelig å sette opp. hmm... er du sikker på dette? Jeg finner det litt merkelig. Byttet selv mitt Zyxel Prestige 650 modem (pga. firmware-feil) i et Thomson Speedtouch modem... Var ikke noen router-funksjon i Speedtouch-modemet mitt iallefall. Nå leverer kanskje Thomson flere typer Speedtouch modem/routere da, så skal ikke si noe alt for bastant... timtowtdi Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Nå leverer kanskje Thomson flere typer Speedtouch modem/routere da, så skal ikke si noe alt for bastant... Fra en eller gang i mars 2004 får de som kjøper modem av Online et speedtouch-modem med router. Lenke til kommentar
Bleelekwwl Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Har ingen ekstra utganger bak og ingen av de ip'ene heller.. Trenger nok da en ruter uansett. Lenke til kommentar
Bleelekwwl Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Fant ut at jeg har 650-R 13 for ZAS, ADSL over ISDN router. Noen som vet om det er en ruter og om jeg da bare trenger en switch? Lenke til kommentar
Geble Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 I følge Zyxel er dette er router. Sett ip manuelt til 192.168.1.2 og gå til 192.168.1.1 med browser, eventuelt telnet. Har selv en 650r13 og har prøvd dette.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå