Gå til innhold

Dvd borte innen 10 år

Anbefalte innlegg

Optiske/holografiske harddisker er fremtiden, men når i fremtiden vet jeg ikke.

http://www.illustrertvitenskap.com/polopoly.jsp?d=154&a=632 (fra 2001)

http://www.research.ibm.com/journal/rd/443/ashley.html (fra 2000)

Altså ikke helt nye artikler, men fortsatt intresange.

http://www.almaden.ibm.com/st/data_storage...lography/demon/

kanskje noe her også?

Store bedrifte, for eksempel TV-stasjoner, får et holografisk lager hololager som er på størrelse med en skoeske. Lageret får en kapasitet på 1000 terabyte

2 år til, i følge artikkelen... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg håper aldri at dvd eller andre optiske lagringsmedier vil dø ut. Det vil dessuten alltid være en god del mennesker som vil ha filmene og musikken sin i hylla, med flotte cover.  At alt skal være på nett eller på harddisker er et helvete jeg aldri håper jeg kommer til å oppleve. Fysj og fy, jeg kan nesten ikke beskrive hvor forferdelig, sjelløst og totalt motbydende dette scenarioet høres ut. ;)

Omtrent sånn tenkte mange også den gangen Cd var i ferd med å utkonkurrere Vinyl plata.

Den klarte vel å utkonkurrere, men tok aldri helt knekken på den, Vinyl plater fikk en oppsving igjen senere. Men den er tross alt mer holdbar og lyder mye bedre enn cd.

Dvd blir nok enda lettere å utkonkurrere enn den tror jeg

Eneste grunnen til at folk liker venyl er pga det mer "levende" lydbildet(i praksis knitrelyder), ikke genial lydkvalitet. Passer bra på litt eldre musikk, men ikke på ny musikk, da synes hvertfall jeg den kunstige asiatisk/japanske følelsen er grei. Blir liksom ikke det samme å høre "The Beatles" på CD med digitalisert Stereo lyd :) Utover det er jeg overbevist om at lydkvaliteten(rent teknisk) på CDer er ganske så mye bedre enn den LP/venyl plater kan tilby.

Optiske/holografiske HDer høres jo spennende ut, men mener jeg leste en plass om en biologisk HD eller liknende.. Noen andre som husker hva dette gikk ut på?

Lenke til kommentar
Jeg håper aldri at dvd eller andre optiske lagringsmedier vil dø ut. Det vil dessuten alltid være en god del mennesker som vil ha filmene og musikken sin i hylla, med flotte cover.  At alt skal være på nett eller på harddisker er et helvete jeg aldri håper jeg kommer til å oppleve. Fysj og fy, jeg kan nesten ikke beskrive hvor forferdelig, sjelløst og totalt motbydende dette scenarioet høres ut. ;)

Omtrent sånn tenkte mange også den gangen Cd var i ferd med å utkonkurrere Vinyl plata.

Den klarte vel å utkonkurrere, men tok aldri helt knekken på den, Vinyl plater fikk en oppsving igjen senere. Men den er tross alt mer holdbar og lyder mye bedre enn cd.

Dvd blir nok enda lettere å utkonkurrere enn den tror jeg

Eneste grunnen til at folk liker venyl er pga det mer "levende" lydbildet(i praksis knitrelyder), ikke genial lydkvalitet. Passer bra på litt eldre musikk, men ikke på ny musikk, da synes hvertfall jeg den kunstige asiatisk/japanske følelsen er grei. Blir liksom ikke det samme å høre "The Beatles" på CD med digitalisert Stereo lyd :) Utover det er jeg overbevist om at lydkvaliteten(rent teknisk) på CDer er ganske så mye bedre enn den LP/venyl plater kan tilby.

Optiske/holografiske HDer høres jo spennende ut, men mener jeg leste en plass om en biologisk HD eller liknende.. Noen andre som husker hva dette gikk ut på?

Du tar nok feil. Gjengivelse-kvaliteten er IKKE bedre på cd enn på Vinyl. Hvertfall ikke den/de sidene av det som har hørbar betydning/innvirkning

Det samme gjelder også nyere innspillinger fra 90 og 2000 tallet, men der har det jo også ha noe med hva ørene vokser opp med..

Du har helt rett i beskrivelsen "levende lydbilde", men det har definitivt ingenting med 'knitring' å gjøre. Var man (som jeg) av de som kunne behandle Lp platene, får du ikke/minimalt knitring på dem. Det er den generelle bevegelsen/(fysiske)nærheten til fremførelsen Cden ikke er i samme stand til å gjengi.

Har over 2000 Lp plater - kjøpt fra ca 1974 fram til i dag...kunne ikke tenkt å bytte en eneste av dem ut med Cd utgaver

( det er noen få klenodier som foretrekkes å ha begge deler av da)

:green:

Lenke til kommentar

Ja, det med knitring var kanskje litt stygt, det er faktisk som du sier bare på litt slitte plater man treffer på dette. Da kanskje særlig gamle og godt spilte singleplater :) Uansett litt koselig, bare det ikke blir for mye.

Er overbevist om at dette i stor grad handler om entusiasme(2000 LPer forteller jo litt), er dog fremdeles overbevist om at CDer rent teknisk gjengir lyden bedre enn LPer. Når det er sagt er lyd(generelt) som så mye annet veldig individuelt(som du også sier), vi oppfatter lydbilder veldig forskjellig.

Jeg regner med at du er en av dem som har en svindyr platespiller også og da blir nok opplevelsen litt anderledes, selv på CD-spillere er det faktisk hørbar forskjell på "billigdritt" og spillere i litt høyere prisklasser. Når det er sagt har jeg som sagt ingen problemer med å se hvorfor noen foretrekker platespillere. Dessverre er jeg ikke så interessert eller "kresen", det eneste jeg ikke utstår er høyfrekvente lyder og susing fra kassettspillere :) Dvs jeg hører som sagt forskjell på LP og CD innspillinger, men synes som sagt at det avhenger litt av type musikk hvilket format som passer best.

Lenke til kommentar
Du tar nok feil. Gjengivelse-kvaliteten er IKKE bedre på cd enn på Vinyl. Hvertfall ikke den/de sidene av det som har hørbar betydning/innvirkning

Uttdyp.

AtW

Vinyl-platen innbærer fysisk sammenhengende gjengivelse - fra inspillingstudio til dine høytalermembraner. Det fins ikke noe fysisk avbrudd.. som ved Cd (laserstrålen)

You guys have no idea what youre talking about.:mrgreen: Kom her skal dere få høre..spesiell dyr platespiller er helt unøvendig, bare tull. Kjører helt vanling Thorens 316. (kostet 3-4000 i 1987) med ortofon 20

Lenke til kommentar

Som dj sier jeg av Vinyl er best lyd og kvalitet messig men jævla tungt

i forhold til CD'er, derfor kjører jeg begge deler.

sån fjortis musikk og topp 20 +sånne som bare er bra en kort stund

spiller jeg på CD, resten er Vinyl.

skulle ønske at Det som tar over for DVD blir laget som Mini-disc'er

+ uv-avstøtende. disse tåler mere og lettere å bevare.

Lenke til kommentar

Uttdyp.

AtW

Vinyl-platen innbærer fysisk sammenhengende gjengivelse - fra inspillingstudio til dine høytalermembraner. Det fins ikke noe fysisk avbrudd.. som ved Cd (laserstrålen)

You guys have no idea what youre talking about.:mrgreen: Kom her skal dere få høre..spesiell dyr platespiller er helt unøvendig, bare tull. Kjører helt vanling Thorens 316. (kostet 3-4000 i 1987) med ortofon 20

Kom med noen bedre argumenter enn det der da..

Vinyl egner seg like lite til å reprodusere over 20 kHz som CD, pickupen og plastmaterialet får en stor andel uønskede vibrasjoner ved den frekvensen og høyere. og CD-lyden er like uavbrutt som vinyl, det benyttes bare mer presise øyeblikksverdier enn vinyl (nettopp på grunn av de vibrasjonene) og i mellom der så interpoleres/kurvetilpasses øyeblikksverdiene. Ergo får man faktisk bedre lydgjengivelse og bedre kontinuitet med CD enn med vinyl.

Men for all del, jeg skjønner godt alle som liker den betydelig fargede lyden vinyl gir. (farging = upresis lydgjengivelse) Mange mener det høres bedre ut selv om det er fjernere fra orginalen.

BTW. min 8000 post :w00t:

Lenke til kommentar
dvd audio har perfekt lyd, kan bare klage på DA converter høytaler og forsterker då

Dvd-audio har ikke perfekt lyd, sålenge man har en verdi på samplingraten som er under uendelig, så vil du ikke få en perfekt representasjon av alle bølger, om vi hører forskjell er en annen sak.

AtW

Lenke til kommentar

Uttdyp.

AtW

Vinyl egner seg like lite til å reprodusere over 20 kHz som CD, pickupen og plastmaterialet får en stor andel uønskede vibrasjoner ved den frekvensen og høyere. og CD-lyden er like uavbrutt som vinyl, det benyttes bare mer presise øyeblikksverdier enn vinyl (nettopp på grunn av de vibrasjonene) og i mellom der så interpoleres/kurvetilpasses øyeblikksverdiene. Ergo får man faktisk bedre lydgjengivelse og bedre kontinuitet med CD enn med vinyl.

Men for all del, jeg skjønner godt alle som liker den betydelig fargede lyden vinyl gir. (farging = upresis lydgjengivelse) Mange mener det høres bedre ut selv om det er fjernere fra orginalen.

BTW. min 8000 post :w00t:

Her er jeg enig med Simen1 sin post, men jeg er åpen for motargument, så kom med de :)

AtW

Lenke til kommentar

BTW. min 8000 post  :w00t:

Sikkert riktig at det du beskriver skjer. Men det forandrer ikke saken, for meg hvertfall. Forholder meg bare til hva ørene opplever. Det er noe viktig cd mangler som vinyl gjengir. Ikke enkelt å høre med bare litt spilling, det er noe man innser etter en del tid med lytting. Det virker hvertfall ekte, som man er mer tilstede eller nærmere det som skjer. Kan ikke forklare det bedre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...