Gå til innhold

Dvd borte innen 10 år

Anbefalte innlegg

Er vel heller ingen sensasjon ettersom arvtakeren til DVD allerede er på vei, BLUE-RAY var vel navnet? Ser ikke bortifra at det er mulig å lage en optisk disk for markedet med over 100GB i ikke altfor fjern fremtid. Dog kan jeg ikke helt se nytten av dette til f.eks filmer, DVD er jo utrolig bra og tror man skal tale fint for å overtale Hollywood om å forandre format så lenge DVD er såpass bra. Eneste muligheten er at kopibeskyttelsen blir bedre, da er de nok der ganske kjapt, men har lite tro på at man klarer å lage ett optisk medium(eller noe annet) som er umulig å kopiere. Den beste sikringen mot kopiering er at filmene blir så billige at kopiering ikke er verd strevet, dagens DVD priser tyder på at man har forstått dette. Filmene sniker seg fort under 100.-.

Utover det tror jeg også at det om få år blir vanlig å kjøpe film over nettet på samme måte som iTunes tilbyr musikk. Dette krever sef at bredbåndsnettet blir bygd ut, ADSL blir for treigt.

Som en annen sa er det uklokt å basere seg kun på HD lagring, HDer svikter og jo større disse blir jo mer irriterende blir det. Selv har jeg aldri mistet noe mer alvorlig enn musikksamlingen, men i dag har jeg den på DVDer :) Dvs jeg håper også at optisk eller annen "disk" lagring vil overleve i en eller annen form.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Harddisker i den form de har i dag er jo ganske skjøre... Mister du den i bakken eller den får et slag er du kjørt.... Blir den utsatt for magnetfelt er du kjørt....

Harddisker vil vel få ganske mye plass i fremtiden så da er det MYE informasjon som går tapt ved et evt uhell...

Det som er mye sikrere er minnekort teknologien.. den tåler en støyt! Harddisker i den form form de har i dag er nok en utdøende rase...

Få minnekort på 400GB og oppover i fremtiden som er MYE raskere enn dagens harddisker! :love:

Enig, men jeg tror mobiltelefoner kan bli brukt som en FTP server om 10 år. I stede for å gå på nett kan man bare skrive inn telefonnummeret til sin venn, så sende hva enn man vil sende uten at man må være på nett. Blir bare som en telefonsamtale bare at man sender store mengder data.

Kanskje litt snaut om dette skulle skje om bare 10 år, men man vet aldri =)

DVD vil i allefall forsvinne, tilgjengelighet på nett vil være det neste logiske steget for filmindustrien i min mening. Man ser jo hvordan musikken selges gjennom iTunes Shop, og dette kan være starten på hvordan filmer også vil kunne selges om noen år.

Bare tenk dere hvordan det er å kunne laste ned alle filmer man vil LOVLIG, f.eks bare ved at man betaler en fast sum i måneden. Jeg synes dette høres ut som et paradis =)

Lenke til kommentar
Harddisker i den form de har i dag er jo ganske skjøre... Mister du den i bakken eller den får et slag er du kjørt.... Blir den utsatt for magnetfelt er du kjørt....

Ja, bruk av mekaniske lagringsmedier som inneholder bevegelige deler må bort. Det er jo alt for tregt og tåler lite juling. Venter ennå på en revolusjon innen lagringsteknologi.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette blir litt dumt. Hvis Bill Gates mener at dvd er ute om 10 år er det selvfølgelig det mest sansynlige scenarioet. Om lagringsmediene fortsetter å holde samme veksttakt hva størrelse økning angår kan vi om 10 år ta med oss et dusin filmer i dvd-kvalitet på lomma (et par kubikkcm) og ha hele samlinga på 1000 filmer på en liten harddisk. På den annen side det føles bedre å holde noe i handa enn å bare ha det digitalt, dette kan medføre at optiske ting kan komme til å holde seg godt eventuellt at flash-minne eller lignende overtar DVDen sin rolle.

Lenke til kommentar
Jeg håper aldri at dvd eller andre optiske lagringsmedier vil dø ut. Det vil dessuten alltid være en god del mennesker som vil ha filmene og musikken sin i hylla, med flotte cover.  At alt skal være på nett eller på harddisker er et helvete jeg aldri håper jeg kommer til å oppleve. Fysj og fy, jeg kan nesten ikke beskrive hvor forferdelig, sjelløst og totalt motbydende dette scenarioet høres ut. ;)

Omtrent sånn tenkte mange også den gangen Cd var i ferd med å utkonkurrere Vinyl plata.

Den klarte vel å utkonkurrere, men tok aldri helt knekken på den, Vinyl plater fikk en oppsving igjen senere. Men den er tross alt mer holdbar og lyder mye bedre enn cd.

Dvd blir nok enda lettere å utkonkurrere enn den tror jeg

Lenke til kommentar
Jeg håper aldri at dvd eller andre optiske lagringsmedier vil dø ut. Det vil dessuten alltid være en god del mennesker som vil ha filmene og musikken sin i hylla, med flotte cover. At alt skal være på nett eller på harddisker er et helvete jeg aldri håper jeg kommer til å oppleve. Fysj og fy, jeg kan nesten ikke beskrive hvor forferdelig, sjelløst og totalt motbydende dette scenarioet høres ut. ;)

:!: :!: :!:

Det blir som om du i 1990 skulle si: "i år 2000 vil jeg ha en hel vegg med digre plastikkkasetter (VHS) fordi det er så kult å ha de" også oppdager du noen år senere at du kan få bedre kvalitet, på mye mindre hylle plass. Tror du virkelig at du har lyst på en hel bokhylle med plast når du kan ha de samme filmene med høyere kvalitet innebygd i en liten harddisk i TV'n og et tastatrykk unna på fjernkontrollen? Og når du kan kjøpe slike filmer over nettet også med noen tastetrykk på fjernkontrollen. Du har vel heller lyst til å måtte lete deg frem til en av de få gjenværende videobutikkene å handle der, eller bestille DVD'er og få de en uke senere i posten?

Jeg må bare få sagt det ennå en gang: LOL :!:

Lenke til kommentar

Kan jo hende at harddisk er avlegs også om 10 år :) Harddisker er som andre påpeker ganske skjøre, og om den først kræsjer mister man MYE. Blir sikkert mer vanlig med dobbeltlagring av data / RAID 1, og høyere sikkerhet på reservedisken for å slippe unna virus.

Om 10 år... hvis vi følger utviklingen de siste 20 årene tipper jeg vi har optiske enheter som sikkert leser CD og DVD (for kompabilitet), men med nye generasjoner media som har kapasitet på, tja, 200-400 GB.

Om 10 år vil en vanlig PC ha 50-100 TB harddisk. Den vil ha 30-60 GB minne. Og 250-350 GHz prosessor... :dribble:

Da har jeg gått ut i fra den gjennomsnittelige prosentvise økningen de siste 20 årene.

Minnet øker med gjennomsnittelig 45% pr år.

CPU øker kapasiteten med gjennomsnittelig 55% pr år.

Disketter/CD osv øker kapasiteten med gjennomsnittelig 65% pr år.

Harddisker øker kapasiteten med gjennomsnittelig 75% pr år.

Dette er etter mine egne beregninger og må selvsagt tas med en liten klype salt...

- Jørn

Lenke til kommentar

Jeg tror at den vanlige familie, som generelt ikke har så veldig kunskap til nyere teknologi, vil holde på dvd platen, og vil i fremtiden foretrekke en film på en fast struktur, alla dvden i dag.

Tror det vil ta lang tid før allt blir basert på internett.

-Mine meninger.

Lenke til kommentar

DVD har jo ikke utkonkurrert CD slik som de lovet enda. Alle spill, programmer, osv kommer jo på bare på CD(er)...

Altså: CD-rom-plata har eksistert i hvertfall 15 år og lever i beste velgående, hvorfor skulle DVDen forsvinne raskere? Den har jo ikke tatt over for CDen enda engang...

Lenke til kommentar
tviler på at en vanlig familie pc om 10 år har særlig bruk for 50-100 tb harddisk, eller 200 GHz, 60 GB ram 

Aldri si aldri.

Program har aldri krevd så mye system ressurser som tidligere.

Hvordan skulle en klart å kjøre windows xp på 486 sx25 mhz, 4 mb ram , og 127 mb hardisk. ( min første data med win 3.1)

Lenke til kommentar

Harddisker vil vel få ganske mye plass i fremtiden så da er det MYE informasjon som går tapt ved et evt uhell...

Hardisker tåler faktisk relativt store magnetfelt, i alle tilfeller langt mer enn en normal bruker er i nærheten av å oppleve uten å gå inn for å lage ett sterkest mulig felt.

Forøvrig ser jeg ikke det store problemet med at de blir større heller, sånn har det alltid vært, noen sier "herregud, hva skal vi medd det? med så store disker vil man misste masse om de kræsjer", ta backup sier nå jeg, når store disker er billig er det vel bare å kjøpe to?

Flash og slikt er bra det, men folk har spådd hardiskens død en stund, men den fortsetter å overleve, fordi den er så billig per GB.

AtW

Lenke til kommentar
DVD har jo ikke utkonkurrert CD slik som de lovet enda. Alle spill, programmer, osv kommer jo på bare på CD(er)...

Altså: CD-rom-plata har eksistert i hvertfall 15 år og lever i beste velgående, hvorfor skulle DVDen forsvinne raskere? Den har jo ikke tatt over for CDen enda engang...

CD'n kommer til å bli vår neste "diskett". Det er fordi "alle" PC'er har lesere, selv de som er mange år gamle. Jeg tror ikke DVD'en blir det neste i like stor grad fordi den er bare bittelitt større enn CD'n (utviklingsmessig sett). Da var kvantespranget fra diskett til CD mye viktigere.

1,44MB->650MB = 450x

700MB->4,77GB = 6,8x

Hvis vi skal ha noe som monner så må det innføres noe som kan lagre ca like mye som dagens harddisker. Jeg husker ennå den gangen jeg prøvde en CD-brenner for første gang og tok backup av hele min 620MB harddisk på en eneste CD-plate. Den tomme CD'n kostet meg "råbillige" 39kr og ble brent på en brenner til "usle" 4000kr på "utrolige" 2x hastighet.

Selv om DVD-plater i det siste har blitt svært billige per GB så er det for mye herk med de. De er sårbare for sollys, riper, høy temperatur og aldres i romtemperatur så de blir ubrukelige om noen år. De tar også svært lang tid å lage (per GB) og svært lang tid å lese (per GB). De fleste/billigste kan bare brennes på en gang, og de som er ment for brenning flere ganger er ennå mer sårbare. Samtidig blir det uutholdelig å finne frem til ting i en samling DVD-plater som er like stor som en eneste harddisk. Derfor ser jeg på harddisker (gjerne med en form for redundans) for å være det optimale lagringsmediet fremover.

Flash er alt for dyrt og vanskelig å øke størrelsen på, og mikroharddisker kan ta over for disse innen kort tid.

Lenke til kommentar
Harddisker i den form de har i dag er jo ganske skjøre...  Blir den utsatt for magnetfelt er du kjørt....
Hardisker tåler faktisk relativt store magnetfelt, i alle tilfeller langt mer enn en normal bruker er i nærheten av å oppleve uten å gå inn for å lage ett sterkest mulig felt.

:yes: Jepp, det er en utbredt missforståelse at vanlige magnetfelt kan ta knekken på data i en harddisk. Selv en kraftig kjøleskapmagnet oppå lokket til en harddisk i dagesvis vil ikke gjøre noe som helst skade. For svingende: Det er jo en ennå kraftigere magnet på innsiden av lokket bare få millimetere fra diskplatene uten at de tar skade. Jeg har demontert ganske mange harddisker, og har en rekke slike magneter på kjøleskapet selv. De er knallbra i forhold til de slappe kjøleskapmagnetene man får kjøpt på f.eks IKEA. Magnetene jeg har montert ut fra hardisker holder ikke bare ett postkort som de fra IKEA, men gjerne en hel bunke postkort + en avis, et par grytevotter, et skrujern og en skiftnøkkel.

Så hvis dere vil ha noen skikkelig kraftige magneter så er det bare å demontere noen gamle harddisker.

Og kom ikke å si at slappe kjøleskapmagneter eller høytalermagneter som er i nærheten av PC'en vil ødelegge harddisken sår det er slike kraftmagnerer bare millimetere unna diskplatene på innersiden av lokket.

Lenke til kommentar

Som siemen1 var litt inne på så er cd/dvd mediet ganske skrøpelig. Tåler dårlig riper, og brente plater av billig merker holder ikke i ti år engang selv om de ikke blir brukt. Er allerede mange av de første dvd filmene som er starta å gå i oppløsning. Leste masse om det for noen mnd siden på en utenlandsk side.

Lenke til kommentar

Det folket ennå ikke har vært innom her er alle dupppedingsene vi har i tillegg til harddisker og DVD som begge brukes mest i en PC. Tenke deg mobilen. Den har forlengst blitt en kamera med de krav til lagring som det stiller. På Mp3-spilleren bærer vi med oss enda flere giga med lagring. På mobilen skal vi se filmer, det betyr enda mer lagring, vi skal sikkert bruke det som et videokamere og etter hvert. Konvergens Mobil-PC er ganske klar. Spørsmålet blir da, når en dings kan erstatte "alt" hvorfor skal da DVDen fortsatt brukes?

Noen har påpekt her at man fortrekker å ta backup av harddisken på DVD. DVD er IKKE veldig holdbart, de har vel den samme levealderene som CDer og den er ikke veldig lang.

Allerede i dag er DVDen på vei. Det er ikke like opplagt å brenne data på en dvd fremfor en harddisk som det var å brenne på en cd da denne muligheten først kom.

Det jeg ønsker meg et lite. lett, bærbart medium (blir sikkert en "mobil" om vi kaller de det om ti år) som jeg kan ta med overalt, som inneholder alle mine personlige data (les all den data jeg har på div. harddisker, cd'er og dvd'er i dag). Når jeg møter en kompis på bussen vil jeg ta frem mobilen og bytte alt vi har av musikk, filmer og klipp med hverandre, uten at det tar mer en ett blunk.

Lenke til kommentar
Noen har påpekt her at man fortrekker å ta backup av harddisken på DVD. DVD er IKKE veldig holdbart, de har vel den samme levealderene som CDer og den er ikke veldig lang.

DVD er faktisk langt mindre holdbart enn CD. Grunnen er at dataene ligger mye tettere og dermed er mer sårbar for diffusjon selv ved romtemperatur. Hvis man legger de i fryseren forsinker man diffusjonsprosessen slik at de holder omentrent like lenge som CD'er.

DVD er heller ikke særlig praktisk backup-medium for hardisker. Det kreves alt for mange plater, alt for mye tid til brenning, merking og organisering av platene, og ikke minst erstatting av de korrupte platene og alt for tidkrevende tilbakeføring av data. I tillegg bruker de fleste DVD-+R som ikke kan overskrives. Dette gjør at man må erstatte hele plata selv om bare en fil er endret. Dette gjør DVD til en svært lite ryddig og ordentlig backup-metode.

Alle disse svakhetene kan man fjerne ved å bruke intern/ekstern harddisk.

Lenke til kommentar
~4.6kr per harddisk-GB

~4.2kr per DVD+RW-GB

Skjønner egentlig ikke hvorfor noen velger DVD/CD-plater lengre. I tillegg tar det tid å brenne ut, det koster penger å organisere i skuffer og skap, og det tar tid å finne platene frem igjen.

Elkjøp solgte jo rimlig nylig dvder til bare litt over 1 kr GBen (6 kr per stykk), riktignok ikke overskrivbare, men jeg synes det er nyttig for visse typer filer (film og tv-serier hovedsaklig).

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...