Gå til innhold

Dvd borte innen 10 år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

blib: Jeg er ganske enig, og håper harddisk + internett blir hovedmåten å oppbevare og frakte data på om noen år.

Men det kommer litt an på prisnivået og om kundemassen tviholder på DVD-platene eller ikke. I verste fall blir DVD'en om 10 år det floppydisketten har vært de siste 5 årene.

Lenke til kommentar

En gang bukket en 200GB disk full av musikk og filmer under for meg. Da var jeg ikke spessielt glad. :cry::cry:

Vil heller miste et par dvd'er da. :yes:

En annen ting er jo det at filmer på dvd holder en såpass høy kvalitet uten forringelse per avsppilling (VHS) at den vil leve lenge enda. Men om 10 år hvem vet. Gleder megtil om 10år å se tilbake på å le av utstyret vi bruker nå! :D

Lenke til kommentar

Regner med William er inne på noe.

Jeg ser for meg at alle filmene og slik ligger på nettet og at folk streamer alt til seg. Folk trenger da ikke å kjøpe eller leie filmer, men betaler per view (samme som å leie i dag), eller kjøper rettigheter til å spille av så mange ganger de vil (samme som å kjøpe i dag). Det samme vil gjelde software.

Folk vil legge familievideoer og slikt på private områder (hos hosting firmaer f.eks.) som de kan gi slekt og venner tilgang til materialet.

Dette gjelder det lovlige konsumer markedet. I underground miljøet vil slike servere drives som warez servere i dag men med at en lukket gruppe har tilgang. Samme som en warez ftp server i dag.

Lenke til kommentar

Nå har jo Bill Gates kommet med mange tåpelige påståelser/kommentarer før, spørs om han får rett denne gangen: :!:

* There are no significant bugs in our released software that any significant number of users want fixed.

* No one will need more than 637 kb of memory for a personal computer." and "640kb ought to be enough for anybody.

* What's a network?

* WWW? Nice toy, but what a waste of time.

* We will never make a 32-bit operating system, but I'll always love IBM. (at the launch of MSX)

* There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft.

* ....

Kilde
Lenke til kommentar

For å si hva jeg tror, så tar han litt for hardt i. Dvd/Cd platene vil nok dø ut etterhvert, men 20 år er mer realistisk.

De vil bli erstattet med noe smått, lenger holdbare dingser (av et eller annet slag) som vil ha stor lagringskapasitet.

Men det vil antagelig ta rundt 20 år før man kan konkludere at et nytt har overtatt - og dvd-platen er dødsdømt. ..ja ja, kanskje 15/16 år da toppen.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at Bill Gates har rett, 10 år, tenk hvor fort utviklingen har gått, hvor var vi for 10 år siden? Det er latterlig å tenke at DVD kommer til å være noe vi bryr oss om å bruke, små harddisker og streaming fra nettet kommer nok å være tingen. Portable harddisker blir mindre og mindre og gir mer plass. Når det er mulig å bruke en ekstern harddisk for å spille av film på tv eller at Video On Demand kommer så og si for fullt er DVD'en "history". Det er en viss ny komprimeringsteknologi som kommer/eksisterer som kan gi samme kvalitet som den nest beste komprimeringsteknologien ved en fjerdedel av filstørrelsen. Fremtiden byr nok på raskere linjer og bedre komprimeringsformater, DVD'en tror jeg ikke er noe å satse så veldig mye på, selv om det er greit i nuet. Vet at det finns folk som har sinnsykt mye med DVD-filmer, men jeg tror nok at 10 år en litt lenge å beholde filmene for å se på dem daglig.

Lenke til kommentar

Jeg håper aldri at dvd eller andre optiske lagringsmedier vil dø ut. Det vil dessuten alltid være en god del mennesker som vil ha filmene og musikken sin i hylla, med flotte cover. At alt skal være på nett eller på harddisker er et helvete jeg aldri håper jeg kommer til å oppleve. Fysj og fy, jeg kan nesten ikke beskrive hvor forferdelig, sjelløst og totalt motbydende dette scenarioet høres ut. ;)

Lenke til kommentar

Synes da ikke dette var en oppsiktsvekkende påstand. Kunne jo sagt at VHS ville vært ferdig om 17 år i 1980 og dermed er det å si at DVD er ut om 10 år i år 2004 ganske "lett".

Blir nesten som å si at det er stor sannsynlighet for at SMS ikke vil bli brukt om 10 år.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at Bill Gates har rett, 10 år, tenk hvor fort utviklingen har gått, hvor var vi for 10 år siden? Det er latterlig å tenke at DVD kommer til å være noe vi bryr oss om å bruke, små harddisker og streaming fra nettet kommer nok å være tingen. Portable harddisker blir mindre og mindre og gir mer plass. Når det er mulig å bruke en ekstern harddisk for å spille av film på tv eller at Video On Demand kommer så og si for fullt er DVD'en "history". Det er en viss ny komprimeringsteknologi som kommer/eksisterer som kan gi samme kvalitet som den nest beste komprimeringsteknologien ved en fjerdedel av filstørrelsen. Fremtiden byr nok på raskere linjer og bedre komprimeringsformater, DVD'en tror jeg ikke er noe å satse så veldig mye på, selv om det er greit i nuet. Vet at det finns folk som har sinnsykt mye med DVD-filmer, men jeg tror nok at 10 år en litt lenge å beholde filmene for å se på dem daglig.

He... jeg har mange plater med musikk som jeg hører på nå, selv om jeg hørte musikken første gang for 15 år siden. Det samme vil gjelde for en del filmer, konserter og sånt. Selvfølgelig vil folk ha muligheten til å plukke fram ting år etter år, akkurat når det passer dem. Mange i allefall.

Lenke til kommentar

Dvd har jo vært på markedet en stund allerede. Tror jeg hørte om det for første gang for 6-7 år siden (da som Digital Video Disk, ikke Digital Versatile Disk) og fokus var å bruke mediet som arvtager til VHS. Om en ti års tid begynner jo DVD-teknologien å bli ganske så gammel og trenger og byttes ut (Enig med Simen1 at det kun blir internet+harddisk etterhver). Etterhvert som fler og fler får høyhastighetsforbindelser mot internet vil nok behovet for dvd synke og føre til mediets død før eller siden.

Lenke til kommentar

om 10 år så har mye skjedd innen dataverdenen, det kan man ikke legge skjul på. Det forundrer meg heller ikke da at kjanske eller mest trolig er floppydisken dorte for godt. Er sikker på at dvd blir erstattet med noe annet innen 10 år. Kjanske noe som ligner på minnepinnene vi har i dag? hvem vet....

Lenke til kommentar

Harddisker i den form de har i dag er jo ganske skjøre... Mister du den i bakken eller den får et slag er du kjørt.... Blir den utsatt for magnetfelt er du kjørt....

Harddisker vil vel få ganske mye plass i fremtiden så da er det MYE informasjon som går tapt ved et evt uhell...

Det som er mye sikrere er minnekort teknologien.. den tåler en støyt! Harddisker i den form form de har i dag er nok en utdøende rase...

Få minnekort på 400GB og oppover i fremtiden som er MYE raskere enn dagens harddisker! :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...