Gå til innhold

Windows og Viewsonic er ikkje enig om maks Hz

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg har ein ViewSonic G90f som funker fint.

Men det var ein liten ting eg lurte på.

På produktsidene til Viewsonic Link står det at maks frekvens ved 1280*1024 er 90Hz (Står ikkje på den sida, men til høgre er det ei pdf-fil der det står).

Men dersom eg går inn på Skjerminstillingene og huker av den "Skjul modi som denne skjermen ikke kan vise" så kan eg framleis velge 100Hz ved 1280*1024.

Eg har meir tru på ViewSonic sine sider, men det er litt merkeleg at det er mulig å setje den på 100. :hmm:

Edit: Ein ting til. Eg har eit par spel som kjører lågare enn 1280*1024. Er det mulig å få skjermen til å kjøre høgare frekvens (90, 100, 120) utan å skifte? Altså at når eg starter spelet så skifter det automatisk til 118Hz sidan det kjører 1024*768. Og vil det då kjøre 118 viss eg går til skrivebordet mens spelet kjører (Alt+Tab).

Folk har nevnt programmet...(som eg har gløymd navnet på), det som ligger på tray som ein skjerm med regnboge gjennom, men eg fant ikkje fram til det eg ville ha.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmet du tenker på heter ihvertfall powerstrip.

Og jeg tror nok at windows vil bytte fra 118 til 100Hz når du trykker alt-tab. Den må jo uansett bytte oppløsning, som du sier.

Ellers er det jo ikke uvanlig at windows ikke kjenner igjen skjermen 100%, jeg må alltid legge inn skjermtype og -driver manuelt for å få sånt til å stemme.

Lenke til kommentar

Eg har lagt inn drivarar.

I skjerminstillingene står det "Viewsonic G90f at RADEON 9700 PRO"

Men kan Powerstrip skifte frekvens etter kva oppløysning skjermen er på? Dvs at viss eg setter Windows til 1024*768 så vil det automatisk skifte til 118Hz, skifter eg til 1280*1024 så skifter den til 90Hz osv..?

Og viss eg er inni eit spel, og skiftar frå 1024*768 til 1280*1024 ingame så vil det sette ned Hz etter eige ønske?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

For drývere týl výewsonýcs skjermer:

http://www.viewsonic.com/support/drivers/d...ormName=monitor

for nvýdýa refreshrate fýx: http://www.voodoofiles.com/12948

for atý refreshrate fýx: http://www.voodoofiles.com/5851

Med dýsse toolsa skal du nok kunne klare aa faa helt rýktýge ýnnstýllýnger for dýn hw ý wýndows, lykke týl:)

Ok. man er i tyrkia, saa bokstavene blir litt bugga:D

Endret av Zerge
Lenke til kommentar

Rart problem. Lurer litt på om det kan være skadelig for skjermen å kjøre for rask oppdatering. (kanskje elektronikken går varm eller bildet blir uklart?)

Forresten så er det en viss treghet i lysutsendelsen fra fosforbelegget på innersiden av skjermen. Dette er normalt optimalisert for 85Hz på CRT-skjermer for PC'er. Dvs. at hvis du kjører mer enn 85Hz så vil ikke fosforet miste lysintensiteten helt før det blir opplyst på ny. Jo raskere oppdatering, jo mer "overlapping" i tid av lysintensitet. Jeg tviler sterkt på at du merker mindre flimring ved å øke fra 100Hz og oppover. I mange tilfeller gir det bare mer uklare bilder, så jeg vil anbefale å beholde 100Hz selv når du reduserer oppløsninga. (eller 90Hz om det er det du kjører på 1280x1024)

Forøvrig ville jeg også valgt en litt annen oppløsning, f.eks 1152x864 eller 1280x960 siden det vil gi samme 4:3 bildeformat som skjermen er laget for. Hvis du bruker 1280x1024 så vil du skvise inn et 5:4 bilde på en 4:3 formet skjerm og dermed få et "skviset" bilde. Du kan lett se at noe som skulle vært kvadratisk eller helt sirkulært blir rektangulært eller ovalt i formen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...