Gå til innhold

hw.no + opera 7.5* + w2k = heng

Anbefalte innlegg

Siden 1. juli har windows 2000 (sp4) maskina mi hengt seg når jeg går på hovedsiden til hw.no. Brukte da opera 7.51. Har oppgradert til opera 7.52, men har fortsatt de samme problemene.

Problemet kommer kun på hovedsiden til hw.no. Om jeg går direkte til en underside, eller en av søstersidene kommer ikke dette problemet.

Siden lastes fint, men etter noen få sekunder står maskina stille. Noen ganger blir skjermen helt svart med kun muspeker synlig, andre ganger kommer det en svart firkant (ca 150x150 pixler) øverst i venstre hjørnet av browseren. CPU'n og chipsettet blir fryktelig varmt, så de står nok å jobber maks. Om det spilles musikk vil denne fortsette å spille. Den vil også bytte spor som normalt.

Noen forslag på hvorfor dette skjer?

Problemet er ikke på xp maskina, heller ikke på laptopen med w2k-sp4 med opera 7.23. (Og selvsagt ikke på linux maskinene.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett stikkord til deg: varme!

Har hatt mer eller mindre nøyaktig de samme symptomene som dette når kabinetttemperaturen er faretruende høy, som da vil si at CPU er for varm, men ikke minst skjermkortet ditt vil jeg tro overopphetes. Særlig om du har et skjermkort som er passivt kjølt.

Prøv f.eks. å legge inn 3DMark2001 og kjør denne. Tipper du får samme symptomene da.

Eller kjør med åpen kasse en tid, og se om det hjelper. At det er hw.no som får maskinen din til å henge tror jeg ikke - da ville det vært klagestorm her....!

Fredrik.

edit: Leif da.... gå vekk.

Endret av frejoh
Lenke til kommentar

Jeg trodde også det var temp første gangen det skjedde, men etter nærmere undersøkelser er det tvilsomt.

Tempraturen er så vidt over 30/32 (cpu/chipset) grader før jeg laster siden. Den er riktig nok mye høyere når jeg sjekker i bios like etter reset, men det er tvilsomt at temp stiger og synker så vanvittig fort.

Om jeg belaster systemet maks stiger den til 43/41 grader i løpet av et par minutter. Lasting av siden tar bare sekunder.

Det er merkelig at dette kun skjer med hw.no, ingen andre sider jeg har funnet gir samme resultatet. Heller ingen andre programmer jeg har gjør at maskina henger seg.

Har også skrudd av alle plugins og script, men det skjer likevel!

Kan det være senvirkninger av statisk elektrisitet? Kabinettet ble sist åpnet i påsken, og da bare for å bytte systemdisk.

Tidligere samme dag som dette skjedde første gang ble en laptop som muligens hadde noe drit i seg koblet til bak brannmuren, men hvis den skulle ha gjort noe skade ville vel det samme skjedd på noen av de andre windowsmaskinene?

Edit: Selv ved nystartet kald maskin (temp under 30 grader) skjer dette.

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Tre av fire ganger har den hengt seg i dag.

Det var en side til som gjorde at den hang seg også. Ikke sikker på hvilken. Jeg googlet, trykket på en link, så stoppa det før siden rakk å laste.

Det mest irriterende med dette er at opera.ini stadig blir føkket opp, så alle instillinger må tas på nytt, og diverse kaker og sertifikater blir ufrivillig slettet.

Lenke til kommentar

Har du kontaktet opera support? Det er jo helt tydelig at nettlesern klikker på noe. Jeg vil synes det er litt merkelig om den kræsjer helt hvis den får kode den ikke klarer å parse, spesielt når det er kode som så mange andre ikke har problemer med. Derfor antar jeg at det er noe med maskinen din, eventuelt en kombinasjon. Uansett tror jeg opera support er bedre egnet til å undersøke denne saken.

Lenke til kommentar

Har normalt plugins avslått.

Har nå prøvd to andre maskiner med samme cpu, ram, skjermkort, windows versjon og opera versjon, men det er kun på denne ene maskina hw.no klikker.

De to første ukene jeg kjørte med 7.51 var det ingen problemer.

Tror jeg må ha en eller annen sær kombinasjon av hardware/software som gir problemer.

Har "rullet" tilbake til 7.23 nå, så får se om det gir noen endring. Fungerte hvertfall bra de første to forsøkene på å laste hw.no. Om den ikke henger seg i løpet av dagen skal jeg prøve å oppgradere direkte til 7.52 (ikke via 7.51) som jeg gjorde sist.

Lenke til kommentar

Problemet var bare med opera 7.51 og 7.52. Ikke i IE, ikke i mozilla og heller ikke i opera 7.23. Er gått tilbake til 7.23, og problemet har ikke vært tilstede siden nedgraderingen. Skal bruke 7.23 en liten stund til, og bytte prøve med 7.52 igjen.

Ctrl+Alt+del gjør ingenting - i likhet med alle andre tastatur kommandoer. Skjermbildet blir heller ikke oppdatert (sekundene på klokka slutter å oppdatere seg), men det hender muspekeren på skjermen flytter seg når jeg flytter musa.

Lenke til kommentar

Eg køyrer nøyaktig samme oppsettet her, Opera 7.52, Windows 2000 SP4. Oppgraderte for nokre dagar sidan frå Opera 7.51, men eg kan trygt seie at det aldri har skjedd på nokon av mine to maskiner.

Eg trur problemet ditt må ligge andre plassar, og det beste er nok at du tar kontakt med Opera Support. Først bør du kanskje som andre foreslo her prøve å stressteste maskina di, køyr 3DMark kontinuerlig, og sjå om maskina låser seg etter ei stund.

Lenke til kommentar

Kan være noe med hw.no også. Jeg får en "flimrende" annonse oppe i venstre hjørne hver gang jeg går inn på hw.no hovedsiden. Det ser ut til å være annonsen som ligger over "siste fra forumet" som er ute på tur. Det varer bare noen sekunder, men er fryktelig plagsomt. Dette skjer ikke på noen andre sider jeg er innom.

Bruker Mozilla Firefox 0.9 på win xp.

Lenke til kommentar

Med det samme vi snakker om problemer med visning av visning av Hw.nos sine sider :)

Saa skal jeg ta opp en traad som jeg har nevnt tidligere, og da ble jeg oppfordret til aa oppgradere til IE6.x det har jeg gjort, men har IKKE hjulpet en ting.

Hvis jeg har to vinduer oppe med IE6 f.eks en med hw.no og en med vg.no (fint eksempel ikke sant?), hvis jeg trykker paa en link inne paa hw.no, i mellom tiden saa leser jeg en artikel over paa VG.no (pga at jeg sitter her i Singapore og det kan ta litt tid aa vente paa at siden skal lastes ned), saa plutselig saa setter hw.no siden seg selv aktivt, slik at hw.no sin side kommer opp paa toppen, dette syntes jeg er VANVITTIG irriterende. Det ser ut som at Hw.no bruker en eller annen form for kode som setter IE vinduet til aktivt. Dette skjer ikke paa noen andre nettsider jeg er inne paa, f.eks VG, DB, fedrelandsvennen, itavisen, digi, osv, kun hw.no.

Det jeg lurer paa er det saa viktig for hw.no aa bruke slik kode at naar siden har lastet inn saa setter den IE til aktivt (fra aa vere i bakgrunnen til aa komme til fronten)?

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
frank_jarle: det der er et IE problem. Mozilla og Opera gjør ikke slike ting. Hvis du ikke vil bytte nettleser kan du jo innstallere et skin over IE som tillater tabbed browsing. Det bør også kunne løse problemet.

Selv om det kun er et IE problem, hvorfor skjer det kun med Hw.nos sine sider, jeg har aldri noe problem hvis jeg lar vg.nos sine sider laste inn mens jeg surfer paa et annet nettsted. Saa det maa da vere en eller annen kode paa hw.nos sine sider da(?), hvis ikke saa burde jo problemet kunne skapes generelt mellom forskjellige nettsteder ogsaa, men det er bare hos Hw.no jeg har dette problemet.

Vel jeg vet ikke, bortsett fra en ting, dette "lille problemet" som jeg har er kun paa hw.nos sine sider. Merkelig syntes jeg da.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Idag hang maskina seg med opera 7.23 også (første gang). Men dette var etter å ha lest noen artikkler og vært innom forumet. (Altså ikke med en gang siden lastes slik som 7.51/2 gjorde.)

Tror jeg tar en windows reinstall selv om det bare er 4 mndr siden sist. Hadde planer om å ommøblere litt hardware for å optimalisere problemmaskina for grafisk arbied likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...