Gå til innhold

Hjelp til Xeon-musikkPC


music

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en pc til lydredigering, en såkalt audiostasjon. Jeg har tidligere bygd en lignende, men Pentium 4 basert. Denne har jeg enda, og lurer på om det er noe jeg kan bruke av den.

Mine pcbyggeregenskaper begrenser seg til P4 system og de gamle PIII, men vi prøver altid noe nytt... :yes:

Den gamle består av:

 

Abit BE7-raid hovedkort

2,4 Ghz prosessor 533mhz

2 stk WD 120GB harddisker 8 mb cashe

2x Cruicial 512MB DDR RAM 2700

Matrox G550 skjermkort

Chieftec Miditower 360W power

 

Jeg har fått et MSI 860D Pro dual Xeon kort gratis som jeg vil fortsette å bygge maskinen på.

Tanken er å kjøre en SCSI disk som lagring for audiofilene, og en eller to av WD'ene som system og programdisk etc.

Skjermkortet tenker jeg å bruke videre til jeg får råd til Matrox G750

Antar at hovedkortet passer i kabinettet...

 

 

Skjønner det sånn at prosessoren og minnebrikkene ikke kan brukes? stemmer dette?

 

Jeg har et veldig begrenset budsjett egentlig, og vil gjøre dette billigst mulig. Og ser på RAMBUS minnebrikkene at det kan bli en utfordring...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner det sånn at prosessoren og minnebrikkene ikke kan brukes? stemmer dette?

 

Jeg har et veldig begrenset budsjett egentlig, og vil gjøre dette billigst mulig. Og ser på RAMBUS minnebrikkene at det kan bli en utfordring...

Selg i860 kortet. Det støtter bare RDRAM som er urimlig dyrt (ca det dobbelte per megabyte av prisen på DDR-minne som du allerede har).

 

Et Asus PC-DL Deluxe dual-Xeon kort koster 1676 kroner og støtter vanlig PC2700 DDR-SDRAM, av typen du har. At det også har S-ATA, RAID, FireWire, en kjappere minnekontroller og støtte for 533FSB Xeoner burde gjøre den avgjørelsen enkel ;)

 

Intel Xeon 2.66GHz kan plukkes opp for 2099 kroner, og desidert mest for penga i Xeon-verden idag.

Lenke til kommentar

takk for tipset, det høres fornuftig ut.

Spranget opp til 800Mhz bus virker kanskje litt for "expensive" for meg også, men hadde egentlig satt 533 som minstekrav...

:cool:

 

Jeg skal bruke et program som heter Cakewalk Sonar, som støttet Hyperthreading teknologi. Må jeg over 3Ghz prosessor for å få det? :roll:

 

Satse på å få sendt tilbake hovedkortet til PS-data nå, så får jeg tak i ASUSkortet. Tenker denne pc'n skal bli stabil, det er planen hvertfall.

 

Da blir oppsettet sånn da? :hmm:

 

Asus hovedkort.

2x xeon prosessorer 533 mhx fsb

1 stk wd raptor S-ATA HDD 74 GB (audiostreaming disk)

1 stk wd S-ATA HDD 160GB (program disk) evt 2 i S-ATA raid?

1 stk wd ATA 120 GB disk (samples, lagring, diverse) denne har jeg allerede

2 GB 2700 DDR RAM (har 1 GB)

 

Ellers fortsette med Matrox grafikkkortet og samme kabinett. Til jeg blir rik... :whistle:

Lenke til kommentar
Da blir oppsettet sånn da? :hmm:

 

Asus hovedkort.

2x xeon prosessorer 533 mhx fsb

1 stk wd raptor S-ATA HDD 74 GB (audiostreaming disk)

1 stk wd S-ATA HDD 160GB (program disk) evt 2 i S-ATA raid?

1 stk wd ATA 120 GB disk (samples, lagring, diverse) denne har jeg allerede

2 GB 2700 DDR RAM (har 1 GB)

 

Ellers fortsette med Matrox grafikkkortet og samme kabinett. Til jeg blir rik...  :whistle:

Ser bra ut, men 2x 160GB er kjappere enn en Raptor til å streame data fra, Raptoren er derimot kjappest som OS disk.

 

Alle Prestonia/Nocona Xeon har Hyper-Threading (dvs alle Xeon'er større enn 2GHz) :)

Lenke til kommentar

er vel mer streaming inn til disk som er viktig på raptor disken tror jeg. Den såkalte "audiodisken" skal ta opp en del lydspor, og spille de av også. Har forstått det sånn at den disken bør være ganske kjapp, men det er jo meget mulig at jeg har forstått feil :yes:

Har sett i Cakewalk Sonar (opptaksprogrammet) sitt forum at det er flere som bruker Raptoren som opptaksdisk... :hmm:

Det vil være likt som videoredigering, det er veldig store dataer som blir lagret, og i "sanntid". Så latencyen må være minimal.

 

Men tar jeg helt feil her? :cool:

Lenke til kommentar

Min DAW:

 

P4 3.2GHz/800/HT

Asus P4C800E-DLX

1GB 3200 RAM (Merker jeg trenger 1 GB til...)

2 stk. Seagate Baracuda SATA 200GB/8MB

RME 96/52 m/eksterne AD/DA konvertere (1.5ms/3ms)

1 ATI Radeon dual screen + 1 ATI PCI Radeon (Til sammen 3 skjermer).

 

Når det gjelder dual cpu's eller HT så er det ikke så mange plugins osv som støtter dette. Av og til er du rett og slett nødt til å skru det av for å bli kvitt pops/clicks osv. Vet ikke om jeg ville lagt så mye $ i en så usikker affære. Videre er det ikke nødvendig å kjøre SCSI når du jobber med lyd/musikk. SATA/PATA flytter nok data i lange baner. Du får langt mer GB for pengene hvis du går for SATA enn SCSI, så lenge det er 7200 eller mer. Det hjelper også godt med høy cache. Kjør SCSI kun med servere og video-redigering.

 

Høy RAM båndbredde er svært viktig for endel plugins, særlig romklanger osv.

Selv kjenner jeg ikke så godt til Cakewalk, siden jeg kun jobber i Logic og/eller Cubase SX2. SX2 har brukbar HT støtte men som sagt hjelper det lite hvis ikke third-party plugins også har det. Cakewalk er vel kun DX-basert og ikke VST/VSTi så det er mulig det er en anne story der. (Eller man bruker kanskje VST-wrappere) Logic i dual sammenheng deler hver CPU slik at en kun jobber med MIDI/system operasjoner, og den andre CPU'en jobber kun med audio. Logic er uansett kuttet ut på PC så der vil det neppe noen gang komme HT støtte.

 

Uansett, mye av dette kommer seff an på om baserer deg mye på eksterne bokser/synther eller bruker software, eller begge deler da.

 

Det viktigste for deg er vel egentlig hovedkortet. Sørg for at det er et chipset som funker bra til DAW. Intel og Nvidia har godt rykte. Styr unna VIA. Mange som jobber med DAW vil også anbefale AMD over Intel. Selv er jeg kjempe fornøyd med 875/P4 oppsettet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...