Playmofetish Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) Hej alle i hopa! Jeg har fundert en stund på å bygge meg en liten HTPC som jeg kan bruke hovedsaklig til å se på film på TVen med. Min nåværende PC bråker litt for mye til at filmtitting blir behagelig. Det skal ikke være en kraftmaskin, bare så det holder å spille av filmer og slikt. Etterhvert skal jeg kanskje oppgradere med et NVTV-kort, men det blir ikke med det første. Jeg har en Duron 1,3 GHz som jeg planlegger å bygge rundt. Videre ønsker jeg et m-atx-hovedkort og et desktop m-atx-kabinett. Har også en WD-disk på 120GB (ATA-100) som jeg kommer til å bruke, i tillegg til en enkel DVD-ROM fra LG som jeg håper jeg kan nedjustere spinnehastigheten på, så den ikke bråker så mye. Det er da også ønskelig at det meste av andre komponenter er støysvake. Foreløpig har jeg satt opp følgende komponenter: Chieftec desktop m-atx, 230W - denne så jeg en tysk test av, som så ganske bra ut, bortsett fra et noe støyende PSU. Forslag til hva jeg kan gjøre med det? Voltmodde vifta i PSU??? Dette kan jeg ikke no særlig om.. Epox EP-8RGM3i med nForce2, m-atx, VGA med onboard VGA som jeg håper holder. Og kanskje jeg kan klokke opp Duronen min litt, på et respektabelt FSB-nivå. Har jo sett folk som har klokka Duron til himmelen og opp. DDR 256MB CL2.5 x 2 Er det veldig dumt å velge noname-minne, bør jeg gå opp til Twinmos-brikker som er noe dyrere? Syns heller ikke det er vits i å kjøpe lavere enn PC3200, så den kan brukes i andre systemer. GlacialTech Igloo 2470TC socket A - regulerbar kjøler som så ganske god ut i denne testen. Papst-vifte 80mm, 12dB - to av disse til kabinettet, de bråker i hvert fall ikke. Creative Desktop Wireless 6000 - tror jeg holder meg til trådløst tastatur/mus i første rekke, i stedet for diverse fjernkontroller. Det får heller komme senere, eventuellt ved kjøp av NVTV-kort, der det følger med fjernkontroll. Så var det deres tur, kom gjerne med innspill og tips. Hovedkortet har en VGA-utgang, finnes det en kabel/adapter som kan kobles rett til TV/Scart, så jeg slipper å bruke en annen dataskjerm ved siden av? Og holder lydkortet på hovedkortet til filmtitting? Jeg har foreløpig kun høyttalere i TVen, intet surround-anlegg. Endret 20. juli 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Noen tips fra meg: Kabinettet du valgte vil sikkert fungere utmerket, selv om jeg synes det er litt stort og gir litt for mye "PC look" for min smak, men dette er selvfølgelig en smakssak, dessuten så er det en fordel å starte med en rimelig maskin, for du kommer sikkert til å oppgradere senere :-) Hvis PSU viften støyer så skifter du den ut med en av Papst viftene, for du klarer deg fint med en 80mm i tillegg til PSU viften. Hovedkortet du har valgt er bra, og gir overklokking/underklokking muligheter, men den Duron 1300 du har er ikke et overklokkingsmonster, de du leser om som overklokker langt med Duron har 1400 eller høyere (applebred serien). Ang minne så er det ikke noe problem å kjøpe noname brikker, de overklokker som regel greit. En HTPC skal likevel ikke være et overklokkingsmonster. Nå husker jeg ikke om Duron 1300 går på FSB 100 eller 133, men uansett så kommer ikke PC3200 brikker til å være en flaskehals for en Duron prosessor. NB! Selv om hovedkortet har innebygd skjermkort, så kan du desverre ikke bruke det for å gi signal til TV'en. Du MÅ HA et skjermkort med S-Video Utgang. Kjøp det billigste Radeon kortet som har S-Video UT (selv så bruker jeg Sapphire Radeon 7000). Radeon kortene har bedre bildekvalitet på TV utgangen enn nVidia kortene. Slik kobler du: Skjermkort -> S-video kabel -> Scart adapter med S-video inngang -> TV Eller (Hvis TV'en har egen S-video kontakt): Skjermkort -> S-video kabel -> TV Du trenger da ingen egen PC skjerm, TV'en fungere akkurat som en monitor, men bildekvaliteten i Windows/internett etc.. er dårlig, så du må regne med å bruke 640x480 eller 800x600 oppløsning for å klare å lese liten tekst (som denne), men bildekvaliteten på filmvisning blir utmerket :-) Som FrontEnd (MediaCenter programvare) så anbefaler jeg å ta en titt på ShowShifter. dette koster ca 3-400 kr men er utmerket til bruk på TV skjerm, selv om det ikke kommer til sin rett før du får et TV kort og fjernkontroll (kjøp et kort som er støttet av ShowShifter). Lykke til! Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Takk for mange gode tips Speedster! Angående kabinettet var det det eneste jeg fant av desktop-kabinetter som ikke har 10 år gammel hvit-kjedelig-PC-design, og det så ganske fint ut i den testen. Og det skulle være en 80mm i PSU, så den kan vel byttes ut. Er det noen som har byttet vifter i PSU før? Vanskelig operasjon? Kan ikke si jeg er så erfaren med mye mekking og modding, så er litt redd for det. Duronen fikk jeg kjøpt brukt, bare for å ha en fille-cpu å klokke med eller bruke til en slik maskin som ikke krever så mye av seg. Kan jo også oppgradere cpu senere, til en Athlon XP ellerno, og da er verken HK eller minne flaskehals. Duron 1300 kjører på 133MHz, om jeg ikke tar helt feil. Så får jeg vel også kjøpe et skjermkort med s-video ut på, kanskje et AIW-kort.. Flere tips er velkomne! Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Her er linker til noen passende kabinetter som tar m-atx hovedkort: Antec MINUET Antec ARIA Antec OVERTURE CoolerMaster ATC-620-BX1 DIGN HV5 Black HTPC Case Kanam Accent HT-200 Q-Tec EL-Micro Q-Tec L-DT Sky Hawk IPRO-1203 Dette bruker jeg :-), men det er visst vanskelig å få tak på nå. AOpen A340A Litt er det å velge i :-) Dette tv kortet, Leadtek WinFast TV2000XP Expert, har fått gode kritikker selv om det et av de rimeligste på markedet. Leadtek kortet sammen med et rimelig Radeon kort er nok en bedre og billigere løsning enn AIW kortene. Det er mange som har problemer med kombinasjonen AIW og ShowShifter. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) Takk igjen 365Speedster. I den prisklassen jeg tenkte meg ser Antec Minuet ut som et godt valg. Greit å få kabinett og PSU i ett til en grei pris. HTPC-kabinettene er jo kjempestilige, men jeg gidder ikke bruke 1000 kroner mer på et kabinett uten PSU til min første hjemmebygde HTPC. Q-Tec har jeg valgt å styre langt unna, grunnet dårlig PSU-rykte. Leadtek-kortet så spennende ut, ser vel for meg at det blir noe sånt i tillegg til et cheap-Ati-kort. Edit: Fant dessverre to mangler med Antec-kabinettet. Kun plass til en 40(!)mm-vifte og kan ikke ta PCI/AGP-kort i full høyde, bare kort med "low profile". Alså går for eksempel ikke Leadtek-kortet inn i dette kabinettet. Veldig synd, for jeg begynte å like det Endret 14. juli 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Takk igjen 365Speedster. I den prisklassen jeg tenkte meg ser Antec Minuet ut som et godt valg. Greit å få kabinett og PSU i ett til en grei pris. HTPC-kabinettene er jo kjempestilige, men jeg gidder ikke bruke 1000 kroner mer på et kabinett uten PSU til min første hjemmebygde HTPC. Q-Tec har jeg valgt å styre langt unna, grunnet dårlig PSU-rykte. Leadtek-kortet så spennende ut, ser vel for meg at det blir noe sånt i tillegg til et cheap-Ati-kort. Edit: Fant dessverre to mangler med Antec-kabinettet. Kun plass til en 40(!)mm-vifte og kan ikke ta PCI/AGP-kort i full høyde, bare kort med "low profile". Alså går for eksempel ikke Leadtek-kortet inn i dette kabinettet. Veldig synd, for jeg begynte å like det Joda, Leadtek kortet er Low-profile, Se test på DinSide.no, så du trenger bare å "modifisere" festebraketten. Det samme gjelder Radeon kortet, velg et som er Low-profile og modifiser festebraketten hvis det ikke følger med et ekstra. Radeon kort som er "low-profle" og har "S-video UT": Sapphire Radeon 7000 Asus Radeon 9200SE + sikkert mange flere hvis du leter litt :-) Antec kabinettet har 80mm i PSU som vistnok er stillegående, noen tester: Antec Minuet Review Antec Minuet Case For å få bedre kjøling/luftflyt kan du evt skjære et hull i bunnen av kabinettet og montere en 80mm som blåser luft inn, tipper det er plass under DVD spilleren i front av kabinettet. Alternativt kan du bruke en Titan slotkjøler eller noe lignende som enten plasseres i en av slottene eller evt kan monteres liggende over hovedkortet. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2004 Noen som kan anbefale andre TV-kort enn Leadtek Winfast 2000 Expert? Det virket bra, men skulle gjerne hatt litt flere webshopper å velge mellom. Helst kort ikke så mye over 500,- På forhånd takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå