toreide Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Jeg har 150 bilder som skal overføres til DirekteFoto. Skal ha vanlige 10 x 15 bilder. Da jeg kun har 56k modem ønsker jeg å resize originalene til passe størelse før jeg overfører. Jeg bruker Photoshop 7.0. Har laget en "action" for å lage et mindre format. Jeg har satt parametrene i "Image size" som følger: Pixel dimensions: width: 1539 pixels height: 1025 pixels Document size: width: 17 cm height: 11,32 cm resolution: 230 pixel/inch v constrain proportions v resample image Bicubic Videre lagrer jeg bildet som kopi, og i JPEG options menyen velger jeg Quality 9 High, Format options: Baseline For meg ser bildet fremdeles ut til å være mindre enn det skal være når jeg velger Print size. Bildene er tatt med et KodakDX6340, i menyen har jeg valgt 3:2 format, best quality. Kameraet har 3,1 megapixels. Håper noen kan gi meg noen gode tips. Lenke til kommentar
her Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Hei, Hadde tidligere et Kodak kamera med 3.1 MP som i 3:2 format gav oppløsningen 2032x1354 og som ved fremkalling gir 10x15cm bilde i stedenfor 10x13. Bildefilene ble typisk mellom 600kB - 1MB. Må innrømme at jeg ikke har noen kjennskap til Photoshop, men hvorfor må du definere document size i tillegg til pixel dimension? Hvis du absolutt må redusere bildefilene før forsending så skulle det vel holde med å resize til f.eks 1600x1066 og velge jpg-komprimering med 90-100% kvalitet? Mulig at 100% jpg kvalitet ikke vil gi noen reduksjon på bildefilen selv om du har redusert oppløsningen? Kun et innspill da jeg regner med at andre med Photoshop kunnskaper kan gi en bedre tilbakemelding. Her Lenke til kommentar
Fjatle Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Bare en ting. Du skal reziser til 17x11,32... hvorfor det?? skal du ha det ut i 10x15, så er det mest logiske å lagre i samme størrelse.. etter anbefalinger, er 300pix/inc det beste valge og 250 gir brukbart bilde. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke gjort noe av det du gjør. Viss du ikke vil betale for internett oppkobling, ville jeg heller lagret bildene i beste kvalitet, og heller brent en cd som jeg hadde sendt pr. vanlig post. Da slipper du å angre på at du har ødelagt alle bildene dine. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke gjort noe av det du gjør.Viss du ikke vil betale for internett oppkobling, ville jeg heller lagret bildene i beste kvalitet, og heller brent en cd som jeg hadde sendt pr. vanlig post. Da slipper du å angre på at du har ødelagt alle bildene dine. Amen! Lenke til kommentar
tofo1 Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Bildene jeg tar ligger på 1700*2200 (width/height eller omvendt. Kommer ann på om bilde er i høydeformat). Men i photoshop når jeg går inn på "image" og "resize" står det at resolution bare er 180. Stiller jeg denne opp til 300 forandrer pixel (width/height) seg. Må jeg stille denne opp til 300 før jeg framkaller, eller trenger jeg ikke gjøre noe? Et tips til folk som vil framkalle bilder i ukurante format f.eks et bilde med ramme på 8 * 8 cm. Gå inn på extrafilm. Overfør bildene, og når du går inn på bestillingssidene, huker dere av for normal (ikke tilpass eller maximere). Da blir bilde på 8*8 cm på et vanlig fotopapir (10*15) 10*10 cm. Bilde blir dermed ikke beskjært og rammen er på bilde. De hvite kantene klipper du bare vekk. Prøvte å framkalle bilder hos fotoknudsen. Skrev at de ikke skulle tilpasse bildene dvs beskjære dem, men de gjorde dem alikevel. Jeg har satt parametrene i "Image size" som følger: Pixel dimensions: width: 1539 pixels height: 1025 pixels Document size: width: 17 cm height: 11,32 cm resolution: 230 pixel/inch Hvis du forandrer resolution, vil jo pixel dimensions forandre seg også..? Vet ikke om dette var et nyttig bidrag men... Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) etter anbefalinger, er 300pix/inc det beste valge og 250 gir brukbart bilde. DPI har ingenting med fotokvalitet å gjøre. Det enkleste er vel bare og velge å sette bredden til 15cm og la resten ordne seg selv. Hvorfor ikke bare brenne bildene som flere har foreslått. Tipper CD'en er fremme samtidig som modemet ditt har overført bildene Endret 21. juli 2004 av Guybrush Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 DPI har ingenting med fotokvalitet å gjøre. Tja, vet ikke om jeg er helt enig med deg her Guybrush. Mengden av billedinformasjon defineres vel av antall pixler og oppløseligheten (bits, fargenivåer) på hver pixel. Antar vi at fargeoppløsningen (sorry, kommer ikke på hva man skal kalle det på fint!) er den samme så burde produktet av utskriftens fysisk størrelse x oppløsning ("cm x dpi") gi samme informasjon som antall pixler i originalbildet. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) I et bilde man lager ifra scratch eller scanner har DPI noe å si, men ikke et et bilde tatt med digitalkamera. Det har fast oppløsning. F.eks 1600x1200, det er ikke noe DPI kan gjøre fra eller til med det. [edit: leif] Endret 21. juli 2004 av Guybrush Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå