gonefishing Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Hei. En veninne av meg har nettop fått installert adsl fra canal digital. Hun ønsker å oprette et trådløst nettverk hjemme hos seg. En "kyndig " venn av henne anbefalte henne å kjøpe et Asus SpaceLink WLAN AP/bridge 11 Mbps 802.11b. I tillegg fikk hun et trådløst pci kort til sin stasjonære pc. Hun har også en tundra 1557 centrino bærbar. Mitt spørsmål er: Er det nok med denne Asus spacelnk AP. eller må hun ha en trådløs router. Hva er forskjellen på et Aksesspoint og en Router ? Kan noen hjelpe meg med dette ? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 Om hun trenger AP eller router, er litt avhengig av om Canal Digital deler ut flere offentlige IP-adresser, eller om hun orker å rote med ICS (Internet Connection Sharing). Får hun flere offentlige IP-adresser fra CD, så trenger hun strengt tatt ikke noe mer enn et AP. Ellers er det greiest med en router. En annen fordel med routere, er at de ofte har innebygget brannmur. En router er enkelt sagt en enhet som gir et (hjemme)nettverk mulighet til å koble seg opp mot ett annet nettverk (i dette tilfellet CD). Ved å etablere et privat nettverk, så er man ved å bruke en router ikke avhengig av at ISP'en gir ut mer enn en IP-adresse. Et AP danner ikke noe selvstendig nettverk, og er avhengig av en bakenforliggende infrastruktur for tildeling av IP-adresser osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå