Gå til innhold

Trenger hjelp. Kjøpsloven.

Anbefalte innlegg

Hei

Var og så på salong på Living på Lørenskog, og falt for en til 20 000. I ettertid ser jeg at det blir litt vell dyrt. Har betalt 20 % på forskudd, og sofaen skulle bli kjørt hjem til meg sammen med det andre jeg bestillte (seng + 3 garderobeskap)

Nå sier de at jeg må betale 10 % av bestillingen for å kunne avbestille salongen (står også på fakturaen).

Kan dette være i tråd med kjøpsloven? Hadde satt veldig pris på om noen med litt peiling hadde hjulpet meg litt her.

Ps. Hadde tenkt å kjøpe en salong til 12000 istedet, men tror jeg dropper det i den butikken :thumbdown:

Endret av Pusern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke anledning til å heve kjøpet fordi du føler for det. Hvis du har en vesentlig grunn til å ønske å heve kjøpet, pga mislighold av avtalen fra selgerens side eller feil/mangler med produktet, har du en sak.

Slik jeg ser det har ikke selger brutt lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven - f.kj.l) på noen måte, og står således i sin fulle rett til å kreve 10% i avbestillingsgebyr. Dette fordi hevingen av kjøpet ikke er påbudt ved lov, men må se på som en tilleggsservice som selgeren kan ta seg betalt for.

Se forøvrig www.lovdata.no -> søk -> forbrukerkjøpsloven. Den er ikke lang :)

bfisk

Edit: ser at salongen ikke er levert enda. Skal sjekke opp om du kanskje har noen rettigheter da.

Edit2: Kapittel 8 av f.kj.l. omhandler denne problemstillingen:

§ 41. Avbestilling før levering

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

Så det ser dårlig ut, gitt. 10% må man kunne regne :hrm:

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...