abdobe Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Jeg har benyttet Oprea fra 6.X versjonen, og bruker den daglig. Årsaken til det er at den "ligger i blodet", noe som gjør den til det enkleste alternativet for meg. Opera har fordeler (vel og merke etter at man har kjøpt den og blitt kvitt reklamen), men også klare ulemper. En av ulempene er den integrerte M2 e-posten. Jeg kan ikke fri meg fra tanken om at det er knølete å hoppe mellom ulike visninger for å finne frem til den e-posten som man leter etter. Outlook og outlook-klonene er enklere i så måte. Der ligger det mer visuelt i mapper. Outlook og klonene er heller ikke så partikulære mht. tekstkoding. For å sende fra seg en e-post, så ender man som regel opp med UFT-8 istedet for det forhåndsvalgte iso8859-15. Selv om browseren står på automatisk koding, så er iso standarden på mail klienten forhåndsvalgt, og dermed ender man opp med spørsmålet om man vil sende med UFT-8 istedet. Selv er jeg ikke kjent med følgene av dette valget, men i utgangspunktet vil jeg sende en e-post, og forventer at programmet skal fikse slike problemer. E-postklientet får dårlig karakter samlet sett fordi den er uoversiktlig. Selve borwseren er kjapp og god på mange måter. Det at man selv kan velge et minimalistisk skin og dermed få mye plass til skjermbildet, det er kjempebra. Den er kjapp, men jeg har gjentatte ganger nå fått det samme problemet som i IE, at "Det har oppstått en uopprettelig feil i Opera, og at nettleseren må stanses". Dette er noe som ligger i ulige bugs, og som er rapportert inn. Altså ikke i orden. Alvorlig talt, kombinasjonen Thunderbird og Firefox har tatt en klart større andel av markedet i forhold til Opera, og det er ikke uten grunn. Opera er ikke det man kan kalle en browser/mail klient for hvermansen. Til det er programmet for lite intuitivt. For egen del kjenner jeg programmet godt og trives med det, men jeg kan godt forstå motstanden mot det også. Jeg synes at det er på sin plass med litt kritikk også, og ikke bare rope Halleluja fordi Opera er norsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå