Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.

LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte "Vår, sommer, høst vinter... og vår" i Oslo, og så den på toget hjem, på laptop. Setet var ubehagelig, lyden var noen shittye 69,- øreklokker, men jeg har aldri opplevd noe så vakkert i mitt liv. Det er omtrent den nydeligste filmen jeg har sett, så rørende og enkel, men likevel så omfattende. Denne skal sees igjen og igjen, og anbefales til alle.

Den går rett opp på topp 5-listen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[iC,03/12-2005 : 17:23]Gangs Of New York er også en ganske grei film (selv om at den faktisk egentlig ikke handler om noe i det hele tatt).

5246532[/snapback]

Øhm. Ok. En film trenger ikke handle om noe [sett inn vidløftig ord] for at det skal være god underholdning. Terminator 3 har en handling som bare er en dårlig unnskyldning for å vise Arnold's muskler og dyre CGI-effekter i 90 minutter. Hindrer den ikke i å være herlig pocornunderholdning.

5246829[/snapback]

Selvfølgelig trenger den ikke å være dårlig. Jeg har heller aldri sagt at Gangs Of New York er dårlig (Propaganda! ;) ), men det jeg mener er bare at jeg ble utrolig skuffet over denne filmen, da jeg har sett flere av Scorsese's filmer, og de har omtrent alle noe veldig spesielt ved dem. Et eksempel er Taxi Driver, som hele tiden har denne ekle sinnsstemningen.

Gangs Of New York synes jeg hadde et helt greit nok utgangspunkt, men jeg synes at det skjedde utrolig lite mellom begynnelsen til slutten. Det var liksom et hulrom der. Begynnelsen og slutten var midtpunktene - slik som i mange andre filmer - men det var liksom ingen ting som skjedde mellom de stadiene!

Jeg fikk høre at det var sånn at hovedpersonen liksom gradvis ble mer og mer "glad" i bad-guy'en, men jeg følte ikke det i det hele tatt!

Igjen, jeg synes det er en helt grei film, men for å si det sånn så er det ikke akkurat Scorsese's beste. Heller Scorsese på en dårlig dag.

Lenke til kommentar

Så Million Dollar Baby for første gang i dag. Artig å se hva Clinter'n får til i en alder av 74 år, da han er regissør, producer og ikke minst spiller en av hovedrollene i filmen. En film jeg virkelig kan anbefale, og som jeg synes er et godt alternativ til Rocky filmene. :)

Lenke til kommentar

OK, særemnedagen er faretruende nær, faktisk er det tentamen nå på onsdag. Jeg og han jeg jobber sammen med har lagt opp løpet litt feil, samtidig som det har vært mye å gjøre, og nå må vi altså jobbe på spreng et par dager.

Uansett, vi har om norsk filmhistorie fra 1955 - 1980. I den forbindelse har vi sett et utvalg norske filmer fra perioden. I tillegg til å kunne sammenligne disse må vi kunne en del generelt om perioden, jeg tenker da på den generelle utviklinga (stiler, teknisk - lyd og bilde, skuespill osv). Har pløyd rundt på nettet etter noe stoff om dette, og har funnet noe, bl.a. her, her og et par andre steder. Problemet med disse er at de fokuserer veldig på filmene som kom ut, men utelater all info om utviklinga, stilarter osv.

Så, er det noen her inne som vet om noen skikkelige kilder på nettet, evt. i bokform (selv om vi ikke har funnet noe veldig bra på biblioteket heller)?

Oi, dette ble lengre enn planlagt. :)

Lenke til kommentar
Det er en spesiell sci-fi film. Den kan virke litt langdryg også, men den er ikke en av de super-absurde filmene da. Råder deg til å se den om du liker sci-fi! :)

5250923[/snapback]

Sci-fi er egentlig en sjanger jeg ikke foretrekker. :hm: Skal nok se filmen, men er litt usikker på hva jeg skal forvente meg på forhånd.

Lenke til kommentar
Egentlig en sjanger jeg ikke foretrekker. :hm: Skal nok se filmen, men er litt usikker på hva jeg skal forvente meg på forhånd.

5250930[/snapback]

Jeg tror at de som kun liker Science Fiction (les: Star Wars-nerder og lignende søppel) kommer til å HATE Blade Runner. Den er rett og slett for rolig og intelligent for deres smak.

Jeg vil ikke si at Blade Runner er en erketypisk science fiction-film. Ja, den tar sted i fremtiden, ja den har snakkende menneskelignende androider og ja, bilene kjører ikke på bakken.

Dette satt til siden så skal det sies at filmen egentlig kunne tatt sted når som helst i historien. Den har nemlig et ganske så enkelt (men, likevel ekstremt intelligent/dypt/intrikat) tema; Hva vil det si å være et menneske?

Verdens beste film, alle som synes noe annet kan sodomere seg selv med en diger kjepp (ahh, saklig diskusjon på høyt plan).

Lenke til kommentar

Jeg så et par filmer i dag.. Første filmen var Monty Python and the Holy Grail. Denne filmen har fått 50. plass på IMDB top250.

Jeg syns det er en kjempeflott film som jeg ler like forbasket mye av hver gang, men noe jeg enda ikke har skjønt er slutten.

Legger den i spoiler for de som ikke har sett den, noe jeg regner med mange har.

Alle ridderne, som plutselig bare dukker opp, blir stoppet og tatt av politiet. Avbrudd og overgang til svart skjerm og 4 minutter musikk og svart skjerm. Kan noen forklare meg logikken? Eller er det ingen?

Lenke til kommentar
Lars: Det finnes andre sci-fi-filmer enn Star Wars, som 2001, Alien(s), 12 Monkeys og Metropolis, og jeg ser på samtlige som bedre eller på nivå med Blade Runner.

5253249[/snapback]

*snøft*

Metropolis er ganske stilig (anbefaler deg en tur til filmmuseet i Berlin, herlig utstilling om Metropolis), men ingenting slår Blade Runner. :love:

Lenke til kommentar

Steffy: Tull, de gikk da ikke tom for penger. Snittleif: Du skal følge dårlig med for å ikke legge merke til scenen hvor en av ridderne dreper en som står og forteller lokalhistorie. Dette fører selvfølgelig til politietterforskning, og hele crewet blir tatt på slutten. Glimrende film, glimrende slutt. "AAAAh, those silly KNIGGOTS!" :thumbs:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...