Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Posteglad i dag, MeTa][iC? :wee:

Lars: Har dårlige erfaringer med Director's Cut, så jeg holder meg til vanlig. Donnie Darko, Blade Runner, er litt usikker på hvilken jeg likte best av AN og AN: Redux, men den ble en smule lang.

5225580[/snapback]

 

Vel, directors cut betyr i dette tilfellet at du får med hele moroa. Det finnes nemlig mange kuttede versjoner der ute.

 

Forøvrig, LarsP, du sier at den der versjonen fra DVDpacific er lengre, men på Play står det ca. 2 timer, og det står 119mins på DVDpacific, altså like lang!

Den eneste forskjellen jeg kan se er at den på DVDpacific har en time mer ekstramateriale.

Sikker på at den er lengre, den der?

5225631[/snapback]

 

Som sagt over, vær sikker på at du får versjonen som er på 119/120 (samme) minutter. Jeg vil anbefale deg å legge i et par kroner ekstra for versjonen som selges på DVDpacific da ekstramaterialet er gull. ;)

 

 

Har faktisk tenkt å se den etter å ha sett Versus. Åssn er kvaliteten i forhold? Kan den settes på lik høyde?

5225711[/snapback]

 

Hel annen film. Vanskelig å sammenligne.

Jeg likte den og anbefaler den. :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enda et 'forøvrig': Steffy, synes du Donnie Darko ble dårligere med Dir. ed.? Synes egentlig den ble bedre, jeg. Eneste som er irriterende er at scenene med sider fra boka er så jævlig korte at man må sette på pause for å få lest det ferdig! :hm:

5225631[/snapback]

Jeg begynner med å si at jeg aldri vær særlig stor fan av DD. Jeg har ikke en grunn, den fenget meg bare aldri. Jeg så den to ganger, så DC, leste teorier på nett og var innom hjemmesiden, så jeg fikk vel egentlig hele opplevelsen, men jeg satt ikke igjen med noe. Det jeg faktisk likte med filmen var at den var så åpen; ting kunne bety så mangt, alt hadde ikke en forklaring, og den kunne tolkes veldig subjektivt. Noe av dette forsvant i DC, som forklarte litt for mye. Jeg bruker denne muligheten til å sitere Stanley Kubrick (dette gjaldt da Eyes Wide Shut, men jeg synes det passer fint her):

I think that it spoils a great deal of the pleasure of the film for anyone who happens to have been unfortunate enough to have read what the filmmaker "has in mind".

 

SK sa lite om poenget med 2001, han snakket kun om at den kunne tolkes på utrolig mange måter, og at den ikke er den samme for noen. Hadde Donnie Darko vært litt mindre forklarende i DC, og brukt mer av tiden på de delene jeg synes var interessante, hadde jeg nok likt den bedre.

 

Kanskje jeg bare skal lage min egen versjon av filmen? :hmm:

Lenke til kommentar
Kanskje jeg bare skal lage min egen versjon av filmen?  :hmm:

5226291[/snapback]

Gleder meg! Spennende det du sier foresten. Er en stor fan av filmen selv.

 

 

Noen her som har sett The Aristocrats? Så at den fikk en ener av VG etter at jeg hadde sett den. Greit nok, filmingen og klippingen er utrolig dårlig, men det er IMO fullt av gullkorn der alikvel. Fortjener i hvertfall en treer.

Endret av Tomat-Ulf
Lenke til kommentar
Kanskje jeg bare skal lage min egen versjon av filmen?  :hmm:

5226291[/snapback]

Noen her som har sett The Aristocrats? Så at den fikk en ener av VG etter at jeg hadde sett den. Greit nok, filmingen og klippingen er utrolig dårlig, men det er IMO fullt av gullkorn der alikvel. Fortjener i hvertfall en treer.

5227204[/snapback]

Den har jeg sett to ganger nå, og den er hysterisk morsom. Den er dessverre utrolig dårlig laget, klippingen er utrolig kjip og selve rytmen er ikke noe særlig. Problemet er at jeg er usikker på hvordan jeg skal se på filmen; den er jo ikke noe særlig bra laget, men den er så utrolig morsom! Gilbert Gottfried, Drew Carey, Todd Glass, Robin Williams, alle favorittene mine er der, og de er kjempegode. Jeg humret gjennom hele filmen, og lo høyt flere ganger, selv om jeg så på den alene.

Det er umulig å gi karakter, men rent teknisk fortjener den nok 1ern. Det betyr ikke at den ikke må sees, det sier bare at de skulle funnet en som var litt flinkere til å lage filmen. Kanskje Michael Moore?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Litt OT, men orker ikke lage en egen tråd for dette:

 

Har de Ichi the killer i dobbeldiscutgave på dvdpacific? Det står ingenting om hvor mange discer de forskjellige versjonene har der, så lure på om noen av dere visste. (er i ferd med å gjøre en stor bestilling)

 

EDIT: en liten ting til: hvilken av prisene er det du betaler?

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Takker for raske svar! Vil gjerne ha alt fra samme butikk.

Slik ser lista ut foreløpig..

 

häxan (criterion) 27.7

Manos Hands Of Fate (Alpha) 3.67

Harakiri (Criterion) 27.7

New Stanley Kubrick Collection 91.81 (skeptisk til denne)

Ichi The Killer (Uncut) (2001) 15.99

Nosferatu (1922) 14.68

Ed Wood Box, The 29.11

 

Den store Kubrickboksen er jeg en smule usikker på ettersom den er såpass stor :hmm: Vet noen hvor mange discer den er på?

Lenke til kommentar
Har ikke sett meg så mye rundt men vet at play.com har den på dobbel DVD

5230399[/snapback]

 

Vil ikke anbefale play.com når det gjelder asiatiske voldsfilmer. De fleste er klippet, og stakkars Ichi.

 

Ichi-versjonen som selges på DVDpacific anbefales på det varmeste. Så forresten også at de hadde en unratedversjon med T-skjorte. :hmm:

 

Og angående Manos, så vil jeg anbefale deg at du kjøper med MSTK3-versjonen i tillegg for å få fullt utbytte. DVDpacific selger både MST3K: Manos i enkel pakke og sammen med Santa Claus Conquers the Martians.

 

Jeg vil selvsagt ha kjøpt sistnevnte (noe jeg gjorde for noen dager siden ;) ). Den går under tilnavnet "MST3K: The Essentials".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Tror jeg går for tskjorteversjonen av koroshiya 1. Har et eksemplar av "Santa claus conquers the martians" allerede, så det får bli mst3ks enkeltversjon i såfall. Er fortsatt fryktelig i tvil med den der kubrickboksen, noen som har den?

 

EDIT:

 

Endra litt på lista. Droppet ed wood-boksen, ettersom jeg ikke hadde tentk på toll enda:(

 

-Harakiri (Criterion)

$27.70

-Manos: Hands Of Fate - Mystery Science Theater 3000

$12.04

-Ichi the Killer Unrated Version, Special Edition, W T-Shirt)

$19.04

-Nosferatu

$14.68

-Haxan (criterion)

$27.70

-New Stanley Kubrick Collection

$91.81

 

Sub-total:

$192.97

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Send de i seperate forsendelser så halverer du avgiftene.

 

Såvidt jeg klarer å regne rett så må du kun betale avgifter på Stanley Kubrick Collection.

5230662[/snapback]

 

Hvilke avgifter tenker du på nå? Frakt?

Lenke til kommentar
Hvilke avgifter tenker du på nå? Frakt?

5230665[/snapback]

 

Snakke om fortolling. Billigere å fortolle 1 vare enn å fortolle 6 (duh...). ;)

 

LarsP. Så de 2 filmene jeg bestillte i fra Play.com

Versus Old Boy er klippet voldsom ? Sjekket DVDcompare, så ikke ut til at de filmene jeg bestillte var klippet. Håper ihvertfall ikke det.  :nei:

5230907[/snapback]

 

Versus er etter hva jeg erfarer uklippet. Men, er litt mer usikker på Oldboy. Imdb oppgir filmens totale lengde som 120min. DVD'en fra play.com er 115min (selv om det står 2 hour (aprox) på siden). :hmm:

Lenke til kommentar
LarsP. Så de 2 filmene jeg bestillte i fra Play.com

Versus Old Boy er klippet voldsom ? Sjekket DVDcompare, så ikke ut til at de filmene jeg bestillte var klippet. Håper ihvertfall ikke det.  :nei:

5230907[/snapback]

Hverken Oldboy eller Versus er klippet i England (Versus er dog ute i tre forskjellige utgaver, og så vidt jeg vet er den engelske den uklippete kinoversjonen, dvs den korteste).

Den britiske Oldboy-utgaven skal være svært god, bra bilde, lyd og ekstramateriale. Vær dog obs på at det kun er den opprinnelige koreanske versjonen (Starmax Special Edition) som ser slik ut som regissøren ville ha den. De senere koreanske Ultimate Edition og Final Edition, og så vidt jeg vet alle utgivelser andre steder, har forandret bilde en del (klarere farger, lysere bilde. Han ville ha et mørkt, grumset, kornet bilde).

 

Når det gjelder oppgitt spilletid; Vanlig film er 24 bilder i sekundet (ubetydelig avrundet).

NTSC-systemet viser ~30b/s, og ordner forskjellen ved å vise noen av bildene om igjen etter et gitt mønster, slik at spilletida forblir den samme.

PAL-systemet viser med 25b/s, og ordner det rett og slett ved å speede opp filmen med 1/24-del, som gir kortere spilletid (og "lysere lyd", dvs forskjøvet noe opp, 1/24-del, i frekvensregisteret, hvis ikke pitch-corrected).

For å regne film eller NTSC-tid til PAL: Spilletid i minutter gange 24 dele på 25.

PAL til NTSC eller film: PAL spilletid gange 25 dele på 24.

Men vær obs på at det ikke er standard på PAL-utgivelser om man oppgir spilletid i PAL eller spilletida som film.

Lenke til kommentar
Har ikke sett meg så mye rundt men vet at play.com har den på dobbel DVD

Link

Eller så kan du PM LarsP han har alle linker til Ichi The Killer :p

5230399[/snapback]

Hvi du ikke allerede har bestilt Ichi anbefaler jeg deg å prøve å få tak i den nederlandske 2-disk'eren (sammenligning med den amerikanske), den er så vidt jeg vet med ganske god margin den beste på lyd og bilde hvis du vil ha den både uklippet og med engelske undertekster.

Skal være tilgjengelig her. De trekker fra dansk mva (25% som i Norge), så den går under mva-grensa (så sant du ikke bestiller mer av gangen).

Endret av Njål
Lenke til kommentar
Njål, bare for nysgjerrighetens skyld. Hvor finner du tak i all infoen rundt de forskjellige releasene når det kommer til ting som bilde og lydkvalitet, dvdcompare?

 

:)

5232313[/snapback]

 

DVD Compare er noenlunde gode til å sammenligne oppgitte tekniske data og ekstramateriale, og ikke så mye annet. Site'n er hovedsaklig basert på at folk sender inn info/leser flyers eller covere fra utgiver, og ingen av delene er nødvendigvis noe å stole på (en sammenligning der ikke samme person faktisk fysisk sammenligner de forskjellige utgivelsene er i mine øyne ikke noe å basere kjøpene mine på). Bildekvalitet (eller lyd) ser ikke Compare på i det hele tatt (søster-site'n Rewind gjør, men er ikke akkurat mitt førstevalg for teknisk bedømmelse).

 

Det er også viktig å huske på at sammenligninger med screencaps ikke nødvendigvis forteller hele sannheten om bildekvalitet; Det er ikke sikkert de ser like bra ut som bevegelig film, og (som med de fleste utgavene av Oldboy) det er ikke sikkert at det som ser "penest" ut er det regissør og/eller (norske uttrykket for Director of Photography?) ville formidle.

 

 

Selv finner jeg info ved å lese forskjellige forum, og gjerne forum der folk er snevet ensporet opptatt av den sjangeren film det er snakk om (siden det er de som mest sannsynlig oppdager at det er gjort små eller store endringer uten å forandre spilletid), nyhetssider, anmeldelsessider osv. Hjelper også å ha relativt god hukommelse for mindre viktige detaljer ( :p ), så man jeg kan A. Sammenstille info fra forskjellige steder, B. Huske hvor/hvordan jeg finner det igjen om jeg trenger det.

Når det gjelder spesifikt japanske og koreanske (og i og for seg annen asiatisk film) utgivelser har jeg deltatt på asia-spesifikke forum i 5-6 år (og vært opptatt av/fulgt med på japansk/kinesisk/Hong Kong-kinesisk film i over 20).

 

Et godt sted å begynne når det gjelder anmeldelser er DVD-Basen, som linker til anmeldelser på vestlige språk fra den ganske verden og utgivelser fra absolutt overalt.

Søstersite'n DVD Times er et godt sted å begynne både mht nyheter (ikke bare R2UK) og forumet der er et godt allround-forum.

 

Selv om det er et begrenset antall de har (og ikke alle nyere sammenligninger holder samme nivå som tidligere) er DVD Beaver vel det beste stedet for sammenligninger mht bildekvalitet.

 

Tror jeg hadde mer jeg skulle si :hmm: , men det falt ut av hodet. Får komme tilbake til det hvis jeg husker hva/svare hvis noen spør.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...