Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.

LarsP

Anbefalte innlegg

[iC,30/10-2005 : 03:24]Donnie Darko er en film som mesteparten av den komersielle verden ikke bryr seg om, og sikkert aldri kommer til å se.

5078522[/snapback]

Donnie Darko er mye, mye mer populær enn du tror. En av de mest oppskrytte filmene i nyere tid IMHO.

5078619[/snapback]

Og jeg tenkte da selvfølgelig på helt feil film og skammer meg nå.

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den er rett og slett ikke i nærheten av så bortgjemt, undervurdert og glemt som du framstiller den.

5078748[/snapback]

Den var ganske ukjent når den kom ut, som er grunnen til at mange kaller den for en kult-film nå i ettertid.

Jeg er ganske så enig med deg om filmen MeTa][iC. Det er ikke favorittfilmen min, men den ligger å surfer litt på toppene. Og hovedgrunnen til det er at den klarer å balansere så bra mellom det absurde og det underholdene. Lynch, Jodorowsky, Cronenberg og kanskje Miike til og med kan bli litt for fokusert på å gjøre alt så absurd og kunsterisk at det blir litt kjedelig. Donnie Darko har og masse humor, kjærlighet, nydelig og småskummelt soundtrack, spenning, fantastiske hendelser som ser utrolig bra ut visuelt sett, vakker cinematography, karakterer man blir glad i, karakterer man få lyst å rive av hodet på, typiske problemer i ungdomstiden, den angriper dummeheten som man kan finne på skoler og har en av de beste stemningene jeg har opplevd i film.

Lenke til kommentar

Donnie Darko gjorde det svært bra på diverse filmfestivaler rundt omkring i 2001 og 2002, bl.a. Sundance 2001.

Den skulle hatt vanlig kinopremiere i USA et par dager etter 9/11, men plutselig var ikke en film som starter med jetflymotor gjennom hus helt salonfähig. Dette førte til at filmen fikk minimal kinodistribusjon i USA, og følgelig resten av verden.

På dvd har den solgt ganske så bra, og kan etter min mening ikke lenger som en ukjent film (blant folk som er interessert i film, som, siden vi er i et film-subforum, jeg regner med at vi stort sett er).

Lenke til kommentar
Ok, hva tror dere. Skal man se The Butterfly Effect, Pulp Fiction eller Donnie Darko?

Pulp Fiction har man sett før, though.

5079821[/snapback]

Om du har sett Pulp Fiction.... Hmm, både The Butterfly Effect og Donnie Darko er utrolig gode filmer. Jeg kan ikke velge for deg. Jeg ville gått for begge to. :thumbup:

EDIT: Takk, Scarface. Du forklarte meg nettopp hvorfor jeg ikke liker Lynch sine filmer helt, mens jeg liker Donnie Darko utrolig godt (de er jo litt like). Lynch sine filmer blir litt for fjerne og for abstrakte at jeg ikke kalrer å kjenne meg igjen i dem. Det er nok derfor jeg liker Donnie bedre, fordi den er en mer... menneskelig film.

Njål: Nettopp, blant oss som er interessert i film begynner den nok å bli temmelig kjent. Vi finner den likevel ikke i billighyllene rundt omkring i landet. De eneste fysiske butikkene som jeg har sett solgt Donnie Darko er Platekompaniet, og de de solgte der var importert fra amazon, kun med engelsk tekst.

Lurer egentlig på om det finnes en norsk utgivelse av Donnie Darko. :hmm:

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
Lynch sine filmer blir litt for fjerne og for abstrakte at jeg ikke kalrer å kjenne meg igjen i dem. Det er nok derfor jeg liker Donnie bedre, fordi den er en mer... menneskelig film.

5080208[/snapback]

Sett The Elephant Man og/eller The Straight Story?

­

Njål: Nettopp, blant oss som er interessert i film begynner den nok å bli temmelig kjent. Vi finner den likevel ikke i billighyllene rundt omkring i landet. De eneste fysiske butikkene som jeg har sett solgt Donnie Darko er Platekompaniet, og de de solgte der var importert fra amazon, kun med engelsk tekst.

Nå er ikke akkurat Norge verdens navle, så tilgjengelighet her sier ikke veldig mye.

Lurer egentlig på om det finnes en norsk utgivelse av Donnie Darko. :hmm:

Vet ikke, men den danske, finske og svenske utgivelsen har norske undertekster, så noen har i hvert fall vurdert det (husker ikke om den gikk på vanlig norsk kino, og gidder ikke slå det opp, men vet den ble vist på mange av de norske filmfestivalene).

Lenke til kommentar
[iC,30/10-2005 : 15:50]Lynch sine filmer blir litt for fjerne og for abstrakte at jeg ikke kalrer å kjenne meg igjen i dem. Det er nok derfor jeg liker Donnie bedre, fordi den er en mer... menneskelig film.

5080208[/snapback]

Sett The Elephant Man og/eller The Straight Story?

Nå er det ikke de det nevnes når folk snakker om Lynch-filmer, det er gjerne Mulholland, Eraserhead og Blue Velvet.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke de det nevnes når folk snakker om Lynch-filmer, det er gjerne Mulholland, Eraserhead og Blue Velvet.

5081758[/snapback]

Dét er vel avhengig av hvem du snakker med.

Så vidt jeg kan se var det snakk om Lynchs filmer uten reservasjon (sitat: "Lynch sine filmer blir litt for fjerne og for abstrakte", mao ord helt generelt om alle Lynch-filmene), og disse er to av totalt ni "helaftens" filmer Lynch har gjort (tar du med Wild at Heart, som ved siden av at den var relativt voldsom og voldelig da den kom ikke er særlig sær, har du en tredel av mannens produksjon).

Siden han skar alle filmene til Lynch over én kam og kalte dem "fjerne og abstrakte" fant jeg det på sin plass å spørre om han har sett de Lynch-filmene som definitvt IKKE er fjerne og abstrakte (IMHO).

Lenke til kommentar

Glemte Wild At Heart. Den er jo langt ifra hva Mulholland Drive er.

Jo, jeg generaliserte vel litt for mye her, men av de filmene jeg har sett så er de ganske så abstrakte. De er meget gode filmer, meget kunstneriske. De er sånn at du selv liksom kan bestemme hva i huleste de handler om. Men det er noe jeg ikke liker med dem. Når jeg sier "dem" så mener jeg Blue Velvet og Mulholland Drive, som dog er de to filmene de aller fleste forbinder med David Lynch.

Wild At Heart er også en veldig bra film, og han er kjent for den, men det er liksom ikke det varemerket han har fått på seg. "David Lynch" har nesten blitt et ordtak. De aller fleste tenker på disse to filmene når de hører David Lynch, og det var selvfølgelig disse jeg også tenkte på nå (har ikke sett alle filmene hans).

EDIT: Noe jeg aldri helt har skjønt:

Hva betyr IMHO, IMO og MAO? :hmm:

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar

Mulholland, Eraserhead, Blue Velvet, Lost Highway og kortfilmene (Grandmother, Figures, Alphabet) og det jeg har hørt om Twin Peaks er det som har gikk meg inntrykket jeg har av Lynch. Jeg så på Straight Story som Lynchs bevis på at han klarer en "vanlig" film, som ikke er fjern, men veldig personlig og rørende, men at det som, som oftest assosieres med navnet Lynch er den surrealistisk stilen.

Å skjære alle over en kam er selvsagt feil.

edit: IM(H)O - In my (humble (ydmyke)) opinion og MAO er med andre ord.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Hva betyr IMHO, IMO og MAO? :hmm:

5082210[/snapback]

IMHO = In my humble opinion

IMO = In my opinion

MAO = Med andre ord (med mindre det er en eller annen finurlig forkortelse på engelsk som jeg ikke har plukket opp enda)

Edit: Too late.

Endret av Jonnar
Lenke til kommentar
Wow, den så spennende ut. Takashi Miike spiller i den og Quentin Tarantino har vært med å produsere den  :ohmy:  :ohmy:  :dribble:

Edit: Argh... Den er jo bare R-rated... Jaja... :hrm:

5089597[/snapback]

Må ærlig innrømme at den R-ratingen ikke bekymrer meg for mye. Ettersom jeg tror filmen skal levere på gore fronten. Du kan lese om volden i linken jeg har postet.

Var ikke videre imponert over Cabin Fever, selv om det var grei underholdning. Men har ganske store forhåpninger til "Hostel". For de som vil lese en anmeldelse til filmen, så kan du gjøre det her:

http://www.joblo.com/arrow/reviews.php?id=1001

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...