Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Syns folk at Keanu Reeves gjør en god figur som Neo? Er det en god fremtolkning han bringer til lerretet?

7080858[/snapback]

 

Kunne ikke akkurat se for meg Gibson, Nicholson, Sutherland eller Ford gjøre rollen noe bedre, for å si det sånn...

Nei Keanu er nok skapt for den rollen der.

 

EDIT: co2, jeg kan ikke akkurat si meg enig med deg. The Matrix var litt vanskelig å forstå i begynnelsen, da jeg så den i 2000, men jeg forsto ganske raskt hva det hele dreiet seg om. Jeg synes 2'ern og 3'ern er helt strippet for historie, jeg. Serien fortsetter bare på tomgang, og den føles hele tiden som om en unnskyldning for å tjene penger på ingen ting. De to siste Matrix filmene har relativt god action til tider, men historien er og blir borte. Det blir som med den nye SW-trilogien. Den også kjører på tomgang, og i stedet for å fortelle en historie (som vi alle kjenner fra før, og vet hvordan ender), på kort tid, strekker de historien ut, og putter inn masse urelevant vissvass og enda mer urelevant CGI.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De der tre filmene er jo vidt forskjellige! :huh:

 

Jaja.

 

Reservoir Dogs... Vel, noe av det som gjør denne filmen genial, er vel fordi det ikke er noen annen film som er helt lik den. Den kan langt ifra sammenlignes med andre heist-filmer. Kan ikke engang sammenlignes med de andre Tarantino-filmene.

 

Gladiator, you say? Dem har vi mange av. Spartacus (Kubrick's klassiker), Braveheart (like historisk feilaktig som den er god filmatisk sett - men du har vel sett den før), King Arthur (hjernedød Bruckheimer-action med en halvnaken Keira), Troy (IMO en veldig god, episk film fra samme "sandal-periode" som Gladiator), The 13th Warrior (kul viking-action som blander sannhet, myter og Hollywood) og Kingdom of Heaven (Scott's "oppfølger" til Gladiator, som langt ifra er like god) er jo noen å starte med. :)

 

The Boondock Saints... Faller under samme syndromet som Reservoir Dogs, spør du meg. Finnes ingen filmer som er helt lik den.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Du må for all del ikke forvente "Gladiator"-kvalitet av "King Arthur", bare så det er sagt.

 

Det nærmeste du kommer "Reservoir Dogs", er de to andre Tarantino-filmene, "Pulp Fiction" og "Kill Bill".

 

Angående "The Boondock Saints", så synes den hadde en smule likhetstrekk med "Léon".

Lenke til kommentar
Han spurte forsåvidt ikke om like filmer heller da, hehe

7082756[/snapback]

 

Jopp, han sa "alla", og jeg regner med at han mener "à la", som betyr "noe som", "lignende", eller noe i den duren.

 

Spartacus synes i allefall jeg er en veldig god film, og jeg tror nok at Gladiator i høy grad er basert på, eller i det minste inspirert av Spartacus (Spartacus er dog basert på en "sann historie"). Siden den er fra 60-tallet, må du ikke forvente en hyperblodig CGI-film eller noe sånn, selv om at jeg synes den er forut sin tid. Den har jo noen store slag (må jo være det, ettersom historien følger slavenes gigantiske opprør).

Den kan på en måte sammenlignes litt med Ben Hur, men personlig synes jeg Spartacus er mye bedre. Ben Hur var kanskje god for sin tid, men nå er den bare en traumatisk, langvarig, meningsløs og kjedelig "opplevelse". Spartacus har mye mer (god) action, den virker ikke like pompøs, og den har en slutt som absolutt ikke er vanlig for å være en slik type Hollywood-film fra 60-tallet. Dessuten er det ingen Heston-idiot i Spartacus.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Boondocks Saints er virkelig en elsk/hat-film blant det generelle filmpublikumet. Selv synes jeg den var nokså god, men prøvde å være litt for kul til tider.

 

Gladiator er herlig. Spesielt Joaquin Phoenix er magisk. Pluss for råe action-scener og en spennende historie.

 

Resevoir Dogs er som nevnt en film som er vanskelig å sammenlikne med noe annet. Bra historie, kreativ oppbygging, flotte dialoger og godt skuespill. En klassiker!

Lenke til kommentar

Når det gjelder Matrix-triologien, så er jeg enig i at plottet ble litt døllt og skuespillerprestasjonene det samme. Tror kanskje skuespillerne prøvde å vise folk som beit tenna sammen og slåss for menneskeheten til tross for den deprimerende, grå hverdagen og potensielle fremtiden. Men det forsøket gikk ikke så bra.

 

Men siden det pleier å være så stor forskjell på det tekniske og det... poetiske/kreative/litterære(?), pleier jeg å vurdere de to delene av en film separat. Og på den måten mener jeg personlig at å se den deilige biljakten på motorveien i The Matrix Reloaded er bedre enn å se utover Jotunheimen fra toppen av Galdhøpiggen. :)

Lenke til kommentar

Miami Vice var jo bra da, typisk Mann den filmen der. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å se filmen da jeg så for meg en helt standar action-komedie, men da jeg fikk høra at filmen var dyster og beintøff måtte jeg bare se den. Filmen mangler humor og glimt-i-øyet, noe som er veldig fjærnt fra det navnet Miami Vice representer, så jeg skjønner at mange fans av serien ble skuffet, men som enkeltstående film synes jeg filmen fikk det til.

Lenke til kommentar

EDIT: co2, jeg kan ikke akkurat si meg enig med deg. The Matrix var litt vanskelig å forstå i begynnelsen, da jeg så den i 2000, men jeg forsto ganske raskt hva det hele dreiet seg om. Jeg synes 2'ern og 3'ern er helt strippet for historie, jeg. Serien fortsetter bare på tomgang, og den føles hele tiden som om en unnskyldning for å tjene penger på ingen ting. De to siste Matrix filmene har relativt god action til tider, men historien er og blir borte. Det blir som med den nye SW-trilogien. Den også kjører på tomgang, og i stedet for å fortelle en historie (som vi alle kjenner fra før, og vet hvordan ender), på kort tid, strekker de historien ut, og putter inn masse urelevant vissvass og enda mer urelevant CGI.

7082632[/snapback]

 

Aldeles ikke, både 2ern og 3ern inneholder begge sentrale og vitale deler av historien til den sammenhengende matrix triologien.

Lenke til kommentar

Har enda ikkje sett Matrix Revolutions, såg Reloaded på kino, men kom aldri vidare. Har tenkt å sjå heile triologien den dagen eg kjøper ein Matrix-samlepakke, men ikkje så veldig høgt prioritert.

 

The Matrix er ein fabelaktig film, ingen tvil om det, Reloaded var ingenting i forhold og frå det eg har høyrt er visst ikkje Revolutions det heilt store heller. Synd at The Matrix ikkje fekk ein avslutning i første filmen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...