Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

MØKKACOMPUTER

Noen som har sett filmen og kan fortelle meg hvor mye karakteroppbygging jeg gikk glipp av.

7076650[/snapback]

 

Hvis du kom inn i filmen rett før de skulle bestige fjellet, har du ikke gått glipp av så mye. Man får vite at to og to av de er sammen (husker ikke hvem som var hvem, men det fikk du sikkert med deg). Det paret som satt foran i bilen har litt problemer i forholdet (han vil at de skal flytte sammen, det vil ikke hun. Som du sikkert fikk med deg senere i filmen, la hun husnøkkelen i jakka hans). Det paret som sitter bak og holder på (det paret som skulle til å ha sex inne på hotellet), har det herlig, og er nyforelskede. Han siste typen virker det som er humoristen i gruppa, noe du sikkert også fikk inntrykk av inne på hotellet.

 

7077197[/snapback]

Takktakk

Var noen småting der det hadde vært greit å ha med seg, men det meste klarte jeg å plukke opp senere i handlinga ja.

 

Så netop Amores Perros (Elskede Kjøtere/Loves a Bitch) å det var en helt uten om det vanelige bra film. En av de aller beste jeg har sett faktisk, anbefales.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke gled deg for mye. Den filmen er en av de verste jeg noensinne har sett.

7078207[/snapback]

 

Om han synes 2'ern er bra, så er det jo ikke mye å frykte. 3'ern ble ekstremt dum når de begynte med den Jesus-ripoff'en, men ellers en helt grei nok actionfilm. Litt cheesy til tider, menmen. Synes 2'ern er mye verre. Den er bare helt meningsløs (=ingen mening kommer frem i løpet av de to timene, ingen fremgang, bare masse slossing).

3'ern er bedre, men selvsagt kan ingen av dem måle seg med den ganske så geniale 1'ern. Både kinematografisk og handlingsmessig.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke kverulere, men Neo er vel en jesusripoff gjennom alle filmene. Forskjellen er vel at det funker i eneren.

7080703[/snapback]

 

Joda, han er jo en Messias hele veien, men det er ikke det jeg mener. Jeg tenker på slutten av 3'ern...

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

...Når han dør, og blir båret av robotene mens han ligger i samme positur som Jesus henger i på korset....

 

...Det ble bare alt for dumt.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Syns folk at Keanu Reeves gjør en god figur som Neo? Er det en god fremtolkning han bringer til lerretet?

7080858[/snapback]

Det er den perfekte rollen for Keanu. I den første skal han virke halvsovende og usikker på verden rundt seg, i de to neste skal han være så selvsikker at han nesten ikke anstrenger seg en gang; dette er de to ansiktsuttrykkene Keanu kan. Ingen kan si at Keanu er en dårlig skuespiller, for de rollene han kan spille, spiller han bra. Han har ikke rekkevidden til Pacino, men han har funnet en nisje som har gjort ham til fantasillionær.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke kverulere, men Neo er vel en jesusripoff gjennom alle filmene. Forskjellen er vel at det funker i eneren.

7080703[/snapback]

 

Joda, han er jo en Messias hele veien, men det er ikke det jeg mener. Jeg tenker på slutten av 3'ern...

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

...Når han dør, og blir båret av robotene mens han ligger i samme positur som Jesus henger i på korset....

 

...Det ble bare alt for dumt.

7080823[/snapback]

Dette har jeg faktisk aldri tenkt på, og du har jo helt rett :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg så Reloaded fordi jeg trengte action. Jeg er enig med Hr. Jenssen angående hele meningen og poenget med filmen. Faktisk så formidles innholdet i filmen om og om igjen, det med ''The Keymaker'' og årsak som fører til handling som han franske mannen påpekte i filmen.

 

Men igjen så liker jeg filmen godt!

Lenke til kommentar

Keanu passet bra som Neo i enern, der han for det meste gjentok det de andre sa med et spørsmåltegn på slutten av setningen. Synes også toern var bra og treern, men ingen av dem var i nærheten av den første. Og når det gjelder det cun sa er jeg ganske uenig, det er den mest spennende filmen jeg har sett. Faktisk. Veit ikke hvorfor, for filmen er egentlig ikke spesielt bra, men jeg har aldri sett en mer spennende film. Så den om igjen i sommer for å sjekke om det fremdeles var sant, og det var det.

 

Det jeg irriterer meg om i Matrix-triologien er at folk alltid skal sette oppfølgerne mot den første. Matrix Reloaded var sånn reint teknisk og hvertfall når det gjaldt foto, en helt ekstrem bragd. Og ingen anmeldelser jeg har lest har anerkjent det i det hele tatt, som jeg synes er irriterende. Jeg synes man burde vurdere hver film for seg selv, satt i kontekst bare til de timene man brukte på å se den.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å evaluere oppfølgerne til The Matrix uavhengig av den første filmen, ettersom konteksten blir umulig å forstå hvis man ikke har sett eneren. Dermed er de avhengige av eneren, enten man vil det eller ikke. Hvis man ikke trekker inn eneren, blir historien forvirrende og meningsløs, som om den ikke er det nok fra før av. Når man ser film har man gjerne en tendens til å evaluere den som en helhet, ikke bare på grunnlag av teknologien som blir brukt. En film kun fylt av spektakulære effekter vil ikke gi seeren like stor glede som en film som fyller ut flere forventninger, som løsning av konflikt, sammenhengende historie og så videre.

Lenke til kommentar

OK

 

The Matrix Revolutions var en film man virkelig så fram til. Den skulle fullføre den episke Matrix-trilogien som hadde kommet seg fram i Hollywood med banebrytende filmteknologi, action og en historie som satte sterk fokus på filosofi og generelle spørsmål ved vår eksistens. Hva mer kunne man egentlig kreve av en filmserie? En verdig avslutning. Det er ikke dette.

 

Den post-apokalyptiske kampen for menneskeheten mot maskinene når et klimaks i den tredje og siste Matrix-filmen. Menneskehetens siste skanse, den underjordiske byen Zion, er under direkte trussel fra maskinene som graver seg stadig nærmere. I mellomtiden prøver Neo & co å rydde opp på sin egen måte. Med heseblendende action, patos og kvasifilosofisk teknobabbel hiver Revolutions seg inn på forgjengernes linje, men her stopper også likhetene. Historien er platt, dialogen er kjedelig og framføres med liten glød, effektkakofonien gjør oss overmette på effekter og 10 000 Agent Smith-er blir rett og slett bare smør på flesk. Kampen i eneren hvor det bare var én Agent Smith mot Neo fungerte mye bedre.

 

Forventninger til en film er en uting, men det er uunngåelig når det dreier seg om film nummer tre i en filmserie du har fulgt med på med stor interesse. Spørsmålet man da kan stille seg er hvorvidt man ville blitt skuffet eller ikke om man ikke hadde forventninger til filmen. Man ville blitt skuffet uansett. Revolutions hadde mye å nøste opp etter de to forgjengernes mange ubesvarte gåter, men feiler miserabelt. Det virker som manusforfatterne plutselig fant ut at det egentlig burde holde med tre filmer for å holde koken i omverdenens interesse, og deretter bråskrev en slutt som de syns var fin. Det motsatte skjer; filmen forvirrer enda mer, gir flere nye spørsmål enn det den svarer på og slutter, for å si det mildt, skuffende. Denne filmen er et prakteksempel på at kjernen må være bra for at det ytre også skal fungere.

 

Filmen er en millionproduksjon med mange ansatte som har flere års erfaring fra det profesjonelle miljøet innen filmskaping. Det er med andre ord ingenting i veien med lyd og bilde, men som nevnt tidligere ble det for mye av det gode. Effektene er flotte og så videre, men uten en god eller gjennomført grunnidé spiller dette fallitt (sammen med at det er altfor mye av dem). De estetiske og røffe actionscenene i The Matrix Revolutions hadde virkelig gjort seg i korte reklamefilmer, der hadde det i alle fall ikke blitt effektdreping som vi så her.

 

The Matrix Revolutions var en film som lovet mye, men uten gjennomtenkt manus og det faktum at filmen nesten slutter der man startet, skapte mye gråt og tenners gnissel. Pøs på med penger, men det hjelper ikke når man gikk tom for ideer i de forestående filmene. Som Gudfaren-filmene ville The Matrix muligens vært bedre som en duo. Med god hjelp av slappe skuespillerprestasjoner og null interesse i å ha det moro, faller filmen. Og den faller hardt.

Lenke til kommentar
Syns folk at Keanu Reeves gjør en god figur som Neo? Er det en god fremtolkning han bringer til lerretet?

7080858[/snapback]

Han passer perfekt syns jeg selv om jeg enda sitter igjen med noe Bill and Ted minner og har litt vanskelig med å skille dem. Men tenk deg om Will Smith hadde tatt rollen, hadde blitt elendig trur jeg.

Lenke til kommentar
*snip*

7082420[/snapback]

 

Men nå er filmene lagt i henhold til "datalogikken" som Matrix serien følger. Den etterlater ikke uløste mysterier om man skjønner logikken fra bøkene Matrix er basert på.

 

Vil tro det blir mer riktig å si at det blir noe komplisert gjennom metaforer og dialog som kan mistolkes om det er noe en ikke har fått med seg/husket. Får man derimot med seg det som fremlegges i filmen, så er det ikke noe annet enn å si at filmene er genial, men på et kanskje noe høyere komplisert nivå enn det mainstream publikummet er vant til.

 

Revelutions legger snarere opp mot en oppfølger serie av noe slag, om man fokuserer på den videre utviklingen mellom mann og maskin.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...