Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilke er Akira Kurosawas beste filmer, sett bort ifra Ran, Shichinin no samurai og Rashômon?

7076328[/snapback]

Vel, av samurai-i-farger holder jeg personlig Kagemusha høyere enn Ran.

Ellers er Yojimbo og Sanjuro flotte, blant hans beste (de hører sammen, Yojimbo først, deretter Sanjuro. Og Yojimbo gir ekstrabonus hvis du har sett A Fistful of Dollars).

Kakushi-toride no san-akunin/The Hidden Fortress/Den skjulte festning er festlig (og, igjen, ekstrabonus hvis du har sett Star Wars IV, uansett hva Lucas har begynt å si i nyere tid [han la ikke skjul på inspirasjonen da filmen kom ut]).

Kumonosu jô/Throne pf Blood/Blodets trone er med god margin den beste Macbeth-innspillingen jeg har sett.

 

Ikke-samurai: Dersu Uzala er kanskje den av Kurosawas filmer jeg setter aller høyest (og en av mine absolutte favoritter uansett regissør eller sjanger). Spilt inn i/produsert av Sovjet, på taigaen og i de sibirske skoger.

Lenke til kommentar

Jeg var just nu og så på Fritt Vilt, filmen var bra den, en god del skvettescener og generelt creepy. Det som ikke var så bra var hvordan kinoen viste filmen.

Det som skjedde var at jeg og en hel del andre satt oss ned i salen for å se denne filmen.

Men filmen drøya noe voldsomt med å starte, og når filmen først beggynte var det filmen World Trade Center som satte igang. Vi ble relativt raskt stua inn i kinoens største sal der Fritt Vilt også ble vist. Man satt seg så ned på langt dårligere plasser en det man hadde i den første salen (siden alle de gode plassene var opptatt) får så å bli vitne til at filmen fortsatte uten at vi nyankomne fikk med oss starten på filmen. Greit det var sikkert bare noen minutter, men det var nok til at jeg gikk glipp av en del karakteroppbygging. Hele hendelsen resulterte også i en hel del prat de første 10 minutene av filmen.

Etter filmen gikk jeg til bilettutsalget og forklarte hva jeg syntes om hendelsen. Jeg ble der forsøkt overbevist om at det kun var 30 sekunder jeg hadde gått glipp av. Jeg fikk sutra til meg en fribilett, men jeg synes hendelsen var lite heldig.

Beklager denne sutrepos men jeg måtte bare skrive det ut av systemet, som det så fint heter.

Det jeg egentlig lurer på er hvor mye jeg gikk glipp av. Filmen ble påbeggynt ide de klatra ut av bilen før de beggynte å bestige fjellet. Noen som har sett filmen og kan fortelle meg hvor mye karakteroppbygging jeg gikk glipp av.

Lenke til kommentar

I morgen kveld skal jeg på kino med noen venninner og se Fritt Vilt. Gleder meg til det, for jentene er av den lettskremte typen :D

 

I kveld tar jeg til takke med Saw 2, dog. Vegrer meg litt for å se den, da den første var så bra at jeg nødig vil ødelegge "idyllen" ved å se en dårlig oppfølger. Men folk sier den er tidvis bedre enn den første, så jeg ser den med veldig lave forventninger...

Lenke til kommentar
Takker for svar. Greia er nemlig den at jeg på skolen skal skrive en stil om filmen Hrafninn flýgur. I innledningen til denne filmen ble det snakket om Kurosawa og Leone som to store innen western. Derfor fikk jeg lov av læreren til å sette deres verk opp mot "Hrafninn flýgur". Det negative er at stilen skal skrives på nynorsk.  :hm:

7076672[/snapback]

Vel, Kurosawa var jo bl.a. inspirert av amerikanske Western-regissører (f.eks. John Ford), og de tre som både er tydeligst Western-influerte (og som har hatt størst innflytelse/vært mest kopiert) er vel de tre tidligere nevnte Yojimbo (remade/hyldet i nettopp Leones A Fistful of Dollars, og Last Man Standing, El Mariarchi osv), Sanjuro (som har en av tidenes "This town ain't big enough for the both of us!"-sekvens på slutten), og Shichinin no samurai (remade som The Magnificent Seven, A Bug's Life osv).

Nå er det lenge siden jeg har sett Hrafninn flýgur, men så vidt jeg husker vil vel Leones Once Upon a Time in the West være den det er lettest å trekke linjer til, den fremmede/hevneren fra fortiden og alt det der.

Lenke til kommentar

Takk igjen, Njål. :)

Av ren nysgjerrighet: hvor mange år har du hatt på å opparbeide den filmkunnskapen du har?

Noen som har sett filmen og kan fortelle meg hvor mye karakteroppbygging jeg gikk glipp av.

7076650[/snapback]

 

Hvis du kom inn i filmen rett før de skulle bestige fjellet, har du ikke gått glipp av så mye. Man får vite at to og to av de er sammen (husker ikke hvem som var hvem, men det fikk du sikkert med deg). Det paret som satt foran i bilen har litt problemer i forholdet (han vil at de skal flytte sammen, det vil ikke hun. Som du sikkert fikk med deg senere i filmen, la hun husnøkkelen i jakka hans). Det paret som sitter bak og holder på (det paret som skulle til å ha sex inne på hotellet), har det herlig, og er nyforelskede. Han siste typen virker det som er humoristen i gruppa, noe du sikkert også fikk inntrykk av inne på hotellet.

 

Lenke til kommentar
Takk igjen, Njål. :)

Av ren nysgjerrighet: hvor mange år har du hatt på å opparbeide den filmkunnskapen du har?

7077197[/snapback]

Kurosawa: La oss si det slik, jeg var på Kagemusha i løpet av den helga den hadde premiere i Oslo, og hadde tidligere vært involvert i å drive en filmklubb i en småby før jeg flyttet til Oslo.

Og så har jeg (stort sett) alt for god hukommelse for uvesentlige detaljer ting jeg er interessert i.

Lenke til kommentar
Ikke gled deg for mye. Den filmen er en av de verste jeg noensinne har sett.

7078207[/snapback]

 

Hæ? Håper du kødder.

7078239[/snapback]

 

Haha de filmene ramlet over stokk og stein etter den første.Den siste..vel. Man gjespet seg igjennom den. Så den 1 gang. på Kino og det var drepent. Har Boksen stående, så får vel se den ihvertfall èn gang til :ph34r:

 

Deler skuffelsen med Cun her altså, allvorlig talt.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...