Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes at skrekkfilmer er skumlest i et lignende scenario:

 

En etterforsker som etterforsker en sak og kommer ingen vei. Så studerer han/hun et gammel video opptak av etellerannet artig.. Bading på stranden eller noe. Svart hvitt selfølgelig. Stemningen kryper nedover ryggen min når etterforskeren får plutselig øye på noe i bakgrunnen etter å ha sett gjennom filmen 60 ganger. Etellerannet urovekkende men vanskelig å få øye på. Noe som forklarer masse og forklaringen er i mange tilfeller ganske creepy. Verre er hvis det man oppdager stirrer på deg liksom. Ser på kameraet når det ble filmet..

 

Var det ikke slik i .. The Ring 2 hvis jeg ikke husker feil?

Lenke til kommentar

Problemet med grøsser-sjangeren er at man kun pumper på med blod, gørr og spesial-effekter, mens man faktisk glemmer det helt elementære som gjør en film skummel. FEn god historie og oppbyggingen av den er helt essensielt hvis man skal få seeren til å oppleve kalde grøss nedover ryggen.

 

Et eksempel er britiske Dog Soldiers. Istedenfor å gå sakte frem og bygge opp den psykiske spenningen, slenger man heller på med den ene actionfylte slakte-scenen etter den andre. Det er verken skummelt eller videre interessant, noe som er spesielt irriterende når filmens utgangspunkt er veldig spennende.

 

Derfor har jeg mye mer sansen for feks. Signs. Her fokuserer man på det uvisse og det mystiske. Og selv om filmen ikke er helt perfekt eller ekstremt skummel, sitter man mye mer klistret foran skjermen. Den har rett og slett mer å by på av dype karakterer, bedre historie og en mer creepy atmosfære.

Lenke til kommentar
Derfor har jeg mye mer sansen for feks. Signs. Her fokuserer man på det uvisse og det mystiske. Og selv om filmen ikke er helt perfekt eller ekstremt skummel, sitter man mye mer klistret foran skjermen. Den har rett og slett mer å by på av dype karakterer,  bedre historie og en mer creepy atmosfære.

6897156[/snapback]

Hahaha, Signs = dype karakterer og bra historie? :!:

 

Grøssersjangeren er så neimen ikke død, mange av tidenes skumleste filmer har blitt laget de siste 10 årene. Da kan jeg nevne følgende filmer som eksempel:

Lenke til kommentar
Hahaha, Signs = dype karakterer og bra historie?  :!:

 

Le i vei Lars'ern, men Shyamalan har klart gjentatte ganger å lage historier som faktisk er interessante, noe 95 % av grøssere ikke klarer. Gibson, Culkin og Phoenix er flinke i å skildre mennesker som har mistet troen og opplever noe overnaturlig. Men jeg er enig i at tvisten på slutten ikke er all-verdens.

 

Du lister opp noen gode filmer der. The Others, Stir Of Echoes og Descent er flotte, The Ring var litt over middels, mens Event Horizon var et gjesp. Det forsvarer ikke de ti-talls andre horror-filmene som kommer ut hvert år med den samme kjipe oppskriften, og glemmer den psykiske frykten.

 

Husker jeg spilte Silent Hill, og de mest creepy delene var helt klart når man var i den virkelige verdenen. Det var når man ikke pøste på med monstre, blod og helvetesportaler at man virkelig satt gjemt bak sofa-putene. Det var kanskje derfor Silent Hill filmen ikke fantes skummel i det hele tatt. Man viste kun frem spesial-effektene og glemte spillets essens.

Lenke til kommentar
Grøssersjangeren er så neimen ikke død, mange av tidenes skumleste filmer har blitt laget de siste 10 årene. Da kan jeg nevne følgende filmer som eksempel:

6897433[/snapback]

 

Tør jeg nevne House of 1.000 Corpses og oppfølgeren The Devil's Rejects?

Jeg hadde iallfall litt sansen for de.

 

EDIT: Tar med A Tale of Two Sisters for de det måtte behage :innocent:

Endret av fretex
Lenke til kommentar
Derfor har jeg mye mer sansen for feks. Signs. Her fokuserer man på det uvisse og det mystiske. Og selv om filmen ikke er helt perfekt eller ekstremt skummel, sitter man mye mer klistret foran skjermen. Den har rett og slett mer å by på av dype karakterer,  bedre historie og en mer creepy atmosfære.

6897156[/snapback]

Hahaha, Signs = dype karakterer og bra historie? :!:

 

Grøssersjangeren er så neimen ikke død, mange av tidenes skumleste filmer har blitt laget de siste 10 årene. Da kan jeg nevne følgende filmer som eksempel:

6897433[/snapback]

 

Du sier at Signs har elendig historie, så anbefaler du The Ring etterpå. Jommen sa jeg smør.... :roll:

Lenke til kommentar
The Others var filmen jeg snakket om! Den er jævelig!

6897499[/snapback]

 

Med Nicole Kidman?

 

Den filmen er jo noe av det mer kjedlige som har kommet ut på fronten på mange år...

6897931[/snapback]

Ja. Vel, smaken er som baken. Delt i to med ett sort møkkete hull i midten hvor din smak er plassert.

 

The Others var filmen jeg snakket om! Den er jævelig!

6897499[/snapback]

 

Oh! Den hadde jeg helt glemt bort. Må jeg nesten kjøpe meg. Har kun sett den en gang, for noen år siden. Husker at jeg synes den var jævlig bra.

6897948[/snapback]

Hadde glemt den selv, må se den igjen snart altså.

Lenke til kommentar
Hahaha, Signs = dype karakterer og bra historie?  :!:

Du lister opp noen gode filmer der. The Others, Stir Of Echoes og Descent er flotte, The Ring var litt over middels, mens Event Horizon var et gjesp. Det forsvarer ikke de ti-talls andre horror-filmene som kommer ut hvert år med den samme kjipe oppskriften, og glemmer den psykiske frykten.

6897817[/snapback]

Vel, det betyr fremdeles ikke at det er noe galt med nåtidens skrekkfilmer. Har du noen ide om hvor mange hundretusen elendige møkkagrøssere som kom ut på 70 og 80-tallet (og da orker jeg ikke begynne på grøssens/sci-fiens gullalder: 50-60-tallet)?

 

Du sier at Signs har elendig historie, så anbefaler du The Ring etterpå. Jommen sa jeg smør.... rolleyes.gif

Sa jeg noe om historie? Nei, jeg ramset opp filmer jeg synes er skumle.

 

/fixed new_yes.gif
Har aldri skjønt hva enkelte ser i Ringu. I mine øyne er den amerikanske versjonen bedre på alle mulige måter. The Blair Witch Project orker jeg ikke engang å kommentere. :p
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...