Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det noko oversikt over kor mykje som blir tent på filmar? Eg tenker sånn at ein dyr film med spesialeffektar og dyre skodespelarar blir inntjent på kino og DVD, mindre attraktive filmar (for mannen i gata) derimot må stole på at filminteresserte held salget oppe.

Lenke til kommentar

Pris er en ting, jeg skulle ønske de heller prøvde å utkonkurrere piratvirksomheten ved å kjøre på med ekstramateriell. Sånne små filmruter som du har på de dyreste utgivelsene, egen disk med soundtracket, audio commentaries og masse greier fra bak kamera, osv. Gi meg heller noe som gjør en god film til et samlerobjekt fremfor å gi ut møkkautgivelser med bare filmen + trailere.

Lenke til kommentar
Finnes det noko oversikt over kor mykje som blir tent på filmar? Eg tenker sånn at ein dyr film med spesialeffektar og dyre skodespelarar blir inntjent på kino og DVD, mindre attraktive filmar (for mannen i gata) derimot må stole på at filminteresserte held salget oppe.

6884172[/snapback]

Forget about the box office

Litt tall og ting om det du spør om. Filmer tjener stort sett mer utenfor kino enn på kino.

Edit:

Og diskusjon rundt dvd-priser og artikkelen i aftenposten finner sted her;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=632929

Lenke til kommentar

Latterlig. Mildt sagt latterlig. Jeg har hatt The Shield (sesong 1) stående i hylla mi godt over et halvt år nå, men jeg ga aldri serien en sjanse. Jeg så første episode, og syntes den var helt grei (dog litt vel kontroversiell?). Nå, derimot, har jeg gitt serien en sjanse, og har sett de to første discene av første sesong. Jeg har selvsagt funnet ut at det kontroversielle Mackey gjør, er det som gjør serien så suveren! Det finnes omtrent INGEN serier som ligner den! NYPD Blue er kjedelig og naivt i forhold.

Nå er jeg helt hekta, ser èn disc hver kveld (tre timer på hver disc), så derfor har jeg også bestilt sesong 2 fra Play.com. Herregud, så fabelaktig denne serien er!

Alle som liker NYPD Blue, men kanskje vil ha det litt mer "ordentlig", MÅ se denne serien!

Et lite spørsmål angående serien mens jeg er så godt i gang: Når kommer de andre sesongene på R2-DVD? Sesong 6 går vel på TV i USA nå, og sesong 5 har ikke kommet ut på R1-DVD, men sesong 3 og 4 burde da komme etter hvert? De finnes jo å kjøpe fra USA. :hmm:

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Spaceworld er jo kraftig overpriset da, så det blir slettes ikke som å stikke på Spaceworld. Mer som å stikke på Platekompaniet. :yes:

Et annet spørsmål angående The Shield: Hvordan er de senere sesongene? Blir serien bedre, eller i det minste holder kvaliteten den har i sesong 1, eller er det som omtrent alle andre serier - at den mister piffen etter hvert?

Lenke til kommentar
Taper? Korleis er det mogleg? Koster det meir å vise ein film enn inntektene du får på billettane?

6888521[/snapback]

Det er vell heller det at en storfilm koster såpas mye å lage at de ikke rekker å tjene inn utgiftene på kinosalget.

Edit: Skjønte nå at jeg ikke tenkte riktig. Det cun skrev var som dere andre forsto at utgiftene for å vise filmen på kino ikke blir dekket inn av kinointektene. Det er isåfall oppsiktsvekkende.

Endret av Bruckiania
Lenke til kommentar
Filmer taper faktisk på kinosalg. Det er lisensiering til leker, bøker osv, samt DVD-salg som gjør at selskapene tjener inn penger.

6888084[/snapback]

Det er ingen automatikk i det, men det gjelder for storfilmene. King Kong, Batman Begins og Superman Returns tapte alle om man kun regner med kinoinntekter. Men filmer som holder et budsjett under 100 millioner dollar kan ofte gå i pluss på kinoen alene. Enkelte går faktisk i pluss på kinoen alene, selv med store budsjetter - som f.eks. LOTR trilogien og Pirates of the caribbean.

Men det er nå slik at filmer stort sett er en investering til langt flere markeder enn kinoen. I gjenomsnitt er inntekten fra kino på 20-30% av den totale pakken. Men dette varierer veldig mye fra hvilken type film det er snakk om.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...