Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Batman har jeg ikke sett. Hørt den er bra, men nekter å tro det.

Hvorfor? Bale er alltid god, Nolan er verdensmester og Batman-filmene før Forever var ikke dårlig, de heller. Er det kun pga Clooney og Kilmer?

Det er på grunn av de foregående Batman-filmer. Superhelter står gjevnt over i dårlig kurs hos meg, noe Sin City forresten pyntet på uten at man skal trekke konkrete paralleller til Batman av den grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angående fight club... Filmen var jo som alle andre filmer laget utelukkende for å tjene penger til folk som har for mye fra før. (Er i det litt kyniske hjørne nå) Er det ikke litt sleipt å fore oss med en slik historie og tjene fett på merchandice etterpå? Tenker på plakater, klær, bokbind til skolebøker, osv...

Kjempesleipt. Kommersielle suksesser burde vært forbeholdt toalettkomedier og patetiske feelgood-movies..

 

Du sier de lagde Fight Club utelukkende for å tjene penger? Hvorfor da bry seg om de underliggende temaer og knapt synlige detaljer? Du beveger deg ut på sprekkeferdig is.

Lenke til kommentar
Du sier de lagde Fight Club utelukkende for å tjene penger? Hvorfor da bry seg om de underliggende temaer og knapt synlige detaljer? Du beveger deg ut på sprekkeferdig is.

For å ikke gjøre det åpenbart?

 

For all del, jeg digger filmen, men logikken til Tyler svikter hvis man bare tenker seg om i noen minutter. Og det er ikke tvil om at den ble laget for å tjene penger, da den ikke presenterte idéer som ikke var blitt trykket før (blant annet i boken Fight Club).

Lenke til kommentar
Av comic book adaptations finnes det geniale (American Splendor), svært gode (Batman Begins, Sin City), gode (Spiderman) og svært dårlige (Fantastic 4, Batman Forever/& Robin), akkurat som med alle andre typer film.

Og da jeg verken har sett American Splendor eller syntes Spiderman var noe å bruke verdifull tid på, blir min overbevisning ståendes støtt som fjell, inntil videre.

 

Skal dog gi den nye Batman en sjangs, for å vise meg selv at jeg ikke er trangsynt hva sjangere angår (har f.eks. fått mye mer sansen for SciFi det siste året, da jeg bl.a har sett igjen Blade Runner + sett 2001).

Lenke til kommentar

Elsker filmen selv, Fight Club-såpen var avataren min en periode. Temaet filmen bygger på er allikevel lett og selge til småkyniske mennesker som meg selv, nettopp fordi den "maner til opprør" mot etablerte normer og det samfunnet mener er autoritære skikkelser. Det som provoserer derimot er alt som lages ved siden av, T-shirts, plakater og alt annet rask som drar inn penger til de "opprøret" skal være mot.

 

For all del, det å sitte å være "semi-revolusjonær" bak tastaturet er vel den eneste måten jeg skriker på, ta meg for all del ikke for alvorlig.

Lenke til kommentar
Du sier de lagde Fight Club utelukkende for å tjene penger? Hvorfor da bry seg om de underliggende temaer og knapt synlige detaljer? Du beveger deg ut på sprekkeferdig is.

For å ikke gjøre det åpenbart?

 

For all del, jeg digger filmen, men logikken til Tyler svikter hvis man bare tenker seg om i noen minutter. Og det er ikke tvil om at den ble laget for å tjene penger, da den ikke presenterte idéer som ikke var blitt trykket før (blant annet i boken Fight Club).

Logikken til Tyler er interessant så lenge man følger grunnprinsippene, og ikke lever den ut på den ekstremistiske måten. Men slik er det jo strengt tatt med alle ideologier.

 

Merksnodig er det forresten at du trekker fram boken Fight Club som fremmer av disse idéene. Filmen er jo en konvertering av boken til et nytt media, så det er vel ingen bombe at boka var først ute med disse tankene.

Lenke til kommentar

De fleste i vår (jeg antar at vi er ca like gammel) identifiserte med "fuck å jobbe 9-to-5, jeg vil ikke la "THE MAN" styre livet mitt", og derfor slo filmen an. De fleste med sunn vett skjønner at anarki aldri vil fungere, selv om tanken på å være en freedom-fighter er en fin en (kanskje det er derfor Che Guevara er så populær blant de unge, naive?).

Lenke til kommentar
De fleste i vår (jeg antar at vi er ca like gammel) identifiserte med "fuck å jobbe 9-to-5, jeg vil ikke la "THE MAN" styre livet mitt", og derfor slo filmen an. De fleste med sunn vett skjønner at anarki aldri vil fungere, selv om tanken på å være en freedom-fighter er en fin en (kanskje det er derfor Che Guevara er så populær blant de unge, naive?).

Du misforstår meg helt. Anarkisme er så klart naivt og ikke minst umulig å leve etter. Det er dagens materialistiske fokus jeg må vurdere om jeg vil være med på, og Fight Club synliggjør dette. Jeg går forøvrig ikke med hverken palestinaskjerf eller 'bush er bærsj'-buttons. Prøver også å moderere meg hva rebellskhet angår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Grunnen til at Fight Club appellerer er fordi den presenterer en interessant ideologi. Budskapet må ikke være vanntett så lenge det er underholdende og interessant. Selvfølgelig ble filmen lagd for å tjene penger, det var tross alt arbeidsplassen til mange hundre stykker i flere måneder. Hvorfor i huleste skulle Twentieth Century Fox finne på å spy inn penger i et bunnløst hull? Faktum er at boken er genial. Den er til og med identifiserbar. Selvsagt må ting settes på spissen i filmen slik at folk tar sakens kjerne litt lettere. I grove trekk funker ikke Tyler Durdens verden, men ingen kan si at han ikke bringer interessante poeng på banen.

 

Dessuten; hva hadde David Fincher med melking av Fight Club-kuen i etterkant å gjøre? Han hadde en visjon og gjennomførte den. Er det noen som har lest vedlegget i DVD-coveret? Bakmennene presenterer stolt alle kritikker, både positive og negative og understreker med det at filmen har gjort det den skulle; interessere folk nok til å si noe, enten positivt eller negativt.

 

Fight Club er en kult-film og filmer som utelukkende blir lagd for å tjene penger blir som regel ikke det. Ikke i nyere tid i alle fall. Dessuten så ender boken og filmen ulikt. Go figure.

Lenke til kommentar

1: Har ikke lest DVD-vedlegget.

2: Er verdens dårligste til å ordlegge meg.

3: Har ikke lest boka filmen er bygget på.

 

Problemet mitt er dette; I dagens samfunn er ethvert image til salgs. "Fight club" gikk til angrep på imaget som representeres av urbane japper og av forstadslivet. Folk bruker like mye penger, hvis ikke mer, på å se ut som pimps, punks og treehuggers. Det ble tidligere nevnt at en eller annen ikke gikk med palestinaskjerf og "Bush er bersj"-button, som om det er det man har på seg som avgjør hvilke politiske/filosofiske standpunkt vi har i livet.

 

Jeg blir små-provosert når en film som liksom skal ta avstand fra økonomisk statusjag, ikke innser at den er en like stor del av det selv, når merchandice spys ut i butikkene. At Tyler Durden-stilen var en del av motebildet en god stund etter filmen ble sluppet er det vel ingen tvil om. Dette er naturligvis ikke Finchers feil, men har heller ikke sagt noe negativt om ham.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg blir små-provosert når en film som liksom skal ta avstand fra økonomisk statusjag, ikke innser at den er en like stor del av det selv, når merchandice spys ut i butikkene. At Tyler Durden-stilen var en del av motebildet en god stund etter filmen ble sluppet er det vel ingen tvil om. Dette er naturligvis ikke Finchers feil, men har heller ikke sagt noe negativt om ham.

Hvilke Fight Club-merchandise ble sluppet i butikkene som følge av filmens suksess egentlig?

 

Tyler Durden-stilen er vel bare å ta på seg det man finner, det man har. Poenget hans er jo at man ikke skal være avhengig av noe som helst.

Lenke til kommentar
Hvilke Fight Club-merchandise ble sluppet i butikkene som følge av filmens suksess egentlig?

 

Tyler Durden-stilen er vel bare å ta på seg det man finner, det man har. Poenget hans er jo at man ikke skal være avhengig av noe som helst.

Som nevnt tidligere: Plakater, t-shirts, bokbind, behind-the-scenes-blader, osv, osv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvilke Fight Club-merchandise ble sluppet i butikkene som følge av filmens suksess egentlig?

 

Tyler Durden-stilen er vel bare å ta på seg det man finner, det man har. Poenget hans er jo at man ikke skal være avhengig av noe som helst.

Som nevnt tidligere: Plakater, t-shirts, bokbind, behind-the-scenes-blader, osv, osv...

Det er standard merchandise som følger etter alle filmsuksesser/satsninger. Det trenger ikke ha noe med produksjonsselskapet å gjøre.

Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere: Plakater, t-shirts, bokbind, behind-the-scenes-blader, osv, osv...

Det lages så og si alltid plakater til filmer, og det er ikke nødvendigvis noe filmselskapet direkte tjener svært godt på økonomisk. Offisielle "t-shirts, bokbind, behind-the-scenes-blader" til Fight Club, har jeg aldri sett før.

 

Fant foresten et dansk forum, hvor en kar hadde funnet en Fight Club-t-shirt. Dette var endog på Ebay. Særlig offisielt, hørtes det ikke ut.

Endret av Beistet
Lenke til kommentar

Nei, naturligvis ikke. Men det at det er standard og gi ut slike ting, når filmen ikke er standardvare, får det allikevel til å virke litt feil på meg.

 

Over til noe helt annet: Leste nettopp på side2.no at Keira Knightley nylig ble singel. Ikke at dette har noe å si for hvordan dagen ser ut for noen av oss, men hvis noen treffer henne,si at Ugly Assassin sier hei! ;)

 

EDIT: Hadde FightClub-bokbind på skolebøkene mine selv, men aner egentlig ikke hvor "offisielt" dette kan sies og være.

Endret av Ugly Assassin
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...