Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo DC det LarsP, og han spurte om theatrical som varer i 149 minutter.

6685540[/snapback]

293 min (uncut version) / Germany:216 min (director's cut) ?

6685565[/snapback]

Das Boot var opprinnelig en tv-(mini-)serie, 6 episoder på 50 minutter hver. Fikk svært gode omtaler, regissøren klippet den om til en kinoversjon, som også fikk svært gode omtaler, og klippet deretter sammen en lengre kinoversjon (DC'en) der han fikk med stort sett det han mente burde være med.

Den egentlige Director's Cut'en er serien, den som kalles DC er DC av kinoutgaven (de fleste regner også serien som best, deretter den lange kinoutgaven, og den korte kinoversjonen som minst god).

Det er verdt å merke seg at det aldri har vært gjort helt samme restaureringsarbeid/mastering av lyd og bilde på serien som på de to kinoutgavene.

Når det mer generelt gjelder vanlig kinoversjon vs DC kan det en mengde forskjellige grunner.

Er det liten forskjell i tid er det ofte vold/blod&gørr/sex/voksne situasjoner det er snakk om, og produsent har (fått) klippet ned pga aldergrense i produksjonslandet (og/eller land som regnes som særlig viktig marked).

Ofte (særlig i USA) har det vært test-visninger, dvs at man viser filmen for et testpublikum (som slettes ikke trenger være spesielt filmkyndige/interesserte, eller målgruppen for filmen), og hvis de reagerer :dontgetit::ermm::hmm::hrm::mad::roll: osv får produsenten(e) ofte panikk, og prøver å klippe seg til mer lettfattelig/mindre provoserende osv.

I tillegg har man tidsaspektet: Filmlengde skal gå opp i antall visninger per dag, helst flest mulig (tilnærmet max 2t, helst rundt 90 minutter). I USA er det ganske vanlig for mange kinoer at selve visningen av filmen (i beste fall) bare så vidt står seg, det er på brus, popcorn og snop man har overskuddet. Siden man stort sett selger tilnærmet like mye snop&drikke per visning uansett filmlengde er det best med mange visninger, mao ganske korte filmer.

Disse hensynene trenger man ikke ta ved video-utgivelsen.

Lenke til kommentar
Bare lurte på en ting etter å ha sett Matrix for første gang : Er det sån at nesten alle menneskene ligger i sånne "krybber" med rød gugge oppi for at de sentiniels /aliens greiene skal overleve. Dette er energi som erstatter sola ?? :p < I "the real world"

For at menneskene som ligger i krybber ( energi fabrik :p ) skal ha det litt bedre har aliensa lagd et program som de tror de lever i. nemlig vår planet - vår verden < the matrix ?

Er det sånn. Hvis ikke please forklar  ;) Var trøtt når jeg så den

6685641[/snapback]

Alt det du sier stemmer for så vidt, jeg skal prøve å forklare: Menneskene røykla jorda i et forsøk på å stoppe maskinene, dette gikk som kjent dårlig, og maskinene begynte å "dyrke", og resirkulere, mennesker. The Matrix ble nødvendig for å gi menneskene en bevissthet som de visstnok trenger for å leve.

Mennesket er selvfølgelig ingen energikilde, derfor "må" Morpheus si i filmen "Combined with a form of fusion (...)". Min tolkning er at menneskene fungerer som mobile energikilder eller batterier og fusjon som den faktiske "kilden" som erstatter sola. Jeg finner det litt søkt at maskinene skulle trenge menneskene i det hele tatt, er vel for moro skyld tenker jeg. :roll: Håper du ble litt klokere ;)

Noe av dette har jeg fra Animatrix som går litt dypere og mer i detalj enn filmene.

Hørte noen sa lang film, kan ikke kalles film akkurat og har neppe gått på kino, men er i alle fall veldig lang. :tease:

Edit: linkyfix

Endret av Kubrick
Lenke til kommentar

Nei, eg vil ha engelsk tekst, ikkje for døve riktignok. Kva er R1? Amerikansk versjon elns? Ikkje så galen pris heller, rundt 100 kroner, kor mykje frakt blir det? Har aldri handla frå DDD før.

Er det sone 2 forresten?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Jeg synes i allefall at CDON sin spesialversjon har det peneste coveret. DDD sin er dog det beste alternativet når det kommer til innhold.

EDIT: Zeph, R1 står for "Sone 1". Mange steder i verden brukes det forskjellige kodingssoner for DVD. Europa (+ noen andre land) bruker f.eks. R2. I utgangspunktet var sonene laget for å beskytte markedene innenfor de forskjellige landene. Nå får man jo kjøpt sonefrie DVD-spillere overalt, og de som ikke er sonefrie, kan lett gjøres om med litt tweaking.

For å spille R1-filmer på en DVD-spiller som du har kjøpt i Europa, må den være sonefri. :)

Kart over soner:

img_dvd_regions.gif

Som du ser finnes det hovedsaklig seks soner.

I tillegg finnes det to andre soner. R7 er vel foreløpig ikke brukt, og R8 er for bruk på fly og andre "spesielle" steder.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Det står "svensk omslag" på alle filmer som har svensk omslag hos CDON. Noen har også engelsk, dansk og norsk omslag, og da står det hvilket språk omsalget har (som på denne), men de fleste har svensk.

Du ser forøvrig også på produktsiden til Boondock (hos CDON) at den har norsk tekst, men ikke engelsk.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...