Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg så den faktisk på en tv, ikke på langt nær slik den skal sees. Men jeg har blitt fortalt en ting eller to om hvordan dette helamerikanske fenomenet foregår.

6494904[/snapback]

Hehe, har sett den 2 ganger med vannkrig og brødherjing her i Trondheim. Det er noe HELT for seg selv. Anbefales på det sterkeste for alle som bor her i byen. :)

 

For de uinvidde så har wikipedia litt informasjon om hva dette innebærer:

 

Cult following

Despite (or perhaps because of) its initial luke-warm critical and commercial reception, the film developed a cult following, becoming a midnight hit at the Waverly Theatre.[1] People began shouting responses to the characters' statements on the screen. These mostly include melodramatic abuse of the characters or actors, vulgar sex jokes, puns, or pop culture references.

 

Other audience participation includes dancing the Time Warp, throwing toast, water, toilet paper, hot dogs, and rice at the appropriate points in the movie (many theatres forbid throwing things that are difficult to clean up, such as confetti or buttered toast). Fans often attend shows dressed up as the characters, while an onstage "shadowcast" will act out the movie in front of the screen. At the defunct Key Theater in Georgetown, Washington, D.C., the theatre manager would ride his motorcycle down the aisle during Meat Loaf's/Eddie's song, "Hot Patootie." Audience members also use newspapers to cover their heads and squirt guns for rain during the "There's A Light" musical sequence, and use noise makers during the scene in which Rocky is unveiled. The whole phenomenon got a boost in 1980, with the release of the movie Fame, in which some characters attend a screening of Rocky Horror at the Waverly. At times, the management of the theatres were as much a fan as the audience; for example, one could gain free entry by wearing one's underwear on the outside.

 

Sexual slang

People who have never seen the show are called "virgins". Often, before the movie starts, a "virgin hunt" is conducted, where the virgins are brought down to the front of the theatre and "have their cherries popped" or participate in ceremonial "virgin games". These often include faking orgasms, eating cherries, having a lipstick "v" put on their foreheads and dry humping.

Those who attend the show frequently are referred to as "sluts".

The process of seeing the film for the first time is occasionally referred to as devirginization.

 

Presentation

What were ad lib responses from the audience are now, in a few locales, as tightly scripted as any screenplay. Audience members who provide "incorrect" or poorly timed responses may find themselves angrily shouted down just as if they were being disruptive in a normal movie. However, creative new lines are usually applauded and even added to the local repertoire.

 

For example, one popular yell refers to the discrepancy between how the car got a flat tire and how Brad continually states that the car broke down. Every time Brad says "Our car broke down" it is a popular jeer to loudly correct him. Also, a popular yell is to scream "asshole" whenever a character says "Brad," and to shout "slut" whenever a character says "Janet."

 

There have been audience participation albums recorded and scripts published. However, most fans feel that it is preferable for responses to grow organically from the local culture. For example, the audience members in Salt Lake City have utilized frequent references to the Mormon church and Brigham Young University. In most locales, new responses are regularly added to the canon (for example the introduction of references to South Park character Timmy at times when the paraplegic Dr. Scott is in a scene). Additionally, in some areas, the AP lines take note of current events (for example, the use of the name of a recent famous deceased in the line "Ladies and gentlemen: NAME", when Riff-Raff opens the coffin at the beginning of the Time Warp).

 

Some arthouse cinemas will have a tradition of regularly playing the film on a particular date, especially Halloween. While the film — and associated live cast performances — are less popular than in its heyday, regular weekend showings can still be found in select American and Canadian cities.

 

In theatres where the film plays on a regular or semi-regular basis, groups of fans have formed casts. These casts act out the movie on a stage or on the floor in front of the movie scene. While some casts are very laid back, others have become very strict. Many casts require auditions to join in which a prospective member must show that he or she can perform the movie from memory without looking at the screen. Among Rocky Horror casts there is a perpetual quest for "screen-accuracy", meaning that everything from costumes to props to the motions that actors make on stage match the movie exactly.

 

Med andre ord, noe helt for seg selv. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Weeee, endelig har jeg fått skaffet meg Visa-kort! Da er jeg ett skritt nærmere verdensdominans. Nå står bare bilsertifikatet og 21-årsdagen igjen, så er alt klappet og klart. :D

 

 

Har en lang liste med filmer å bestille nå, men jeg må være forsiktig så jeg ikke brenner alt med en gang. Det er liksom ikke noe som stopper meg nå. Da jeg blakket ut kortet til fattern i løpet av de siste årene, var det en moralsk grense jeg hadde. Jeg skulle ikke bestille for mer enn det var på kortet ( :innocent: ), men nå.... *grøss*

 

Hva synes folket her forresten om Azumi 2? Kan den måle seg med 1'ern, eller er den en av de prøver-å-nå-opp-til-forgjengeren-men-feiler-miserabelt-filmene?

 

EDIT: Og hva med Sky High? Er den noe god?

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Ser på Amazon.co.uk og Amazon.com at både Azumi 2 ('Death Or Love' <- tidenes mest cheesy undertittel?) og Sky High har fått veldig blandet kritikk. Noen synes at de suger, og ikke på noen måte kan måle seg med Azumi (1'ern) og Versus. Andre påstår at de leverer akkurat det de lover, og absolutt er verdige å se for fans av Azumi og Versus. Blir litt forvirret her. Hva synes Azumi- og Versus-fansen her på forumet da?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva Azumi og Versus har til felles (bortsett fra samme regissør og at begge to er mangaadapsjoner), men la gå:

 

Versus 2 er en veldig god film, men ikke på høyde med originalen. Lynet slår sjeldent ned to ganger på samme sted. Om jeg absolutt skulle gitt en skår (score=P) så ville jeg nok endt opp med 7/10. :)

Lenke til kommentar

I dag skal jeg se Pirates of Carribean - Dead Man's Chest. Jeg ser at den har fått alt fra 3 til 5 av anmeldere i Norge, men har ikke tatt meg tid til å lese noen anmeldelse. Noen her som har sett den? Popcorn-underholdning?

 

Edit: Hmm, 7,6 etter 19,5k stemmer på IMDB. Ikke dårlig.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
I dag skal jeg se Pirates of Carribean - Dead Man's Chest. Jeg ser at den har fått alt fra 3 til 5 av anmeldere i Norge, men har ikke tatt meg tid til å lese noen anmeldelse. Noen her som har sett den? Popcorn-underholdning?

6495769[/snapback]

 

Ah faen, nå har jeg glemt å bestille igjen. Folk her går helt bananas for å se den

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva Azumi og Versus har til felles (bortsett fra samme regissør og at begge to er mangaadapsjoner), men la gå:

 

Versus 2 er en veldig god film, men ikke på høyde med originalen. Lynet slår sjeldent ned to ganger på samme sted. Om jeg absolutt skulle gitt en skår (score=P) så ville jeg nok endt opp med 7/10. :)

6495750[/snapback]

 

Det var vel gjerne en skrivefeil? Du mente vel ikke Versus 2?

 

Når jeg nevnte både Versus og Azumi, tenkte jeg jo selvsagt på samme regissør, samt det at begge to er geniale. Neida, de har ikke så mye til felles når det kommer til sjanger og handling... men likevel.

Lenke til kommentar
I dag skal jeg se Pirates of Carribean - Dead Man's Chest. Jeg ser at den har fått alt fra 3 til 5 av anmeldere i Norge, men har ikke tatt meg tid til å lese noen anmeldelse. Noen her som har sett den? Popcorn-underholdning?

 

Edit: Hmm, 7,6 etter 19,5k stemmer på IMDB. Ikke dårlig.

6495769[/snapback]

 

Så den i går. Kan ikke si at jeg kjedet meg et eneste minutt. Veldig god underholdning og Depp'en gjør jo rollen til de grader. En rekke gode replikker og mange treffende poeng! Tror du kommer til å få en meget god kino opplevelse, jeg ville helt klart gitt den en soleklar 5'er. Kanskje ikke helt på nivå med 1'ern, men ikke veldig mange cm i fra! :)

Lenke til kommentar
I dag skal jeg se Pirates of Carribean - Dead Man's Chest. Jeg ser at den har fått alt fra 3 til 5 av anmeldere i Norge, men har ikke tatt meg tid til å lese noen anmeldelse. Noen her som har sett den? Popcorn-underholdning?

 

Edit: Hmm, 7,6 etter 19,5k stemmer på IMDB. Ikke dårlig.

6495769[/snapback]

 

Den er bra. Bedre enn enern. Herlig popcorn-film.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er det bare meg som ikke er fan av popcorn?

Skulle helst ha sett at kinoene solgte potetgull i tillegg.

Det er snadder det  :)

6496492[/snapback]

 

Nei, det er ikke bare deg. Jeg er ikke spesielt glad i popkorn. Chips hadde heller ikke fungert pga posene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...