Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lett å finne, her er oppskriften:

Gå til IMDB-siden for Star Wars, klikk på linken Move Connections, og du får en laaang liste, inkludert "References":

Metropolis (1927)

Triumph des Willens (1935)

The Wizard of Oz (1939)

Flash Gordon Conquers the Universe (1940)

Sabotage Agent (1943)

Twelve O'Clock High (1949)

The Dam Busters (1954)

Shichinin no samurai (1954)

The Searchers (1956)

The 7th Voyage of Sinbad (1958)

Kakushi toride no san akunin (1958)

Uchu daisenso (1959)

Yusei oji (1959)

Yojimbo (1961)

21-87 (1964)

633 Squadron (1964)

Kairyu daikessen (1966)

Buono, il brutto, il cattivo, Il (1966)

2001: A Space Odyssey (1968)

Hsia nu (1969)

THX 1138 (1971)

"Jinzô ningen Kikaidâ" (1972)

Alle som kan litt nihongo (eller bløffer godt) ser raskt at det er Kakushi toride no san akunin (1958) vi jakter på.

Det er synd at IMDB ikke oppgir hvorfor eller hvordan linken er oppgitt, jeg må innrømme at forbindelsen til Triumph des Willens (1935) er mystisk og urovekkende: den er kjent som verdens farligste propagandafilm.

Men, tilbake til Kurosawas film, plottet er oppsummert på Wikipedia og er ganske gjenkjennelig.

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke akuratt plottet til star wars kjempe orginalt da.

Lucas har selv uttalt at han har tatt inspirasjon fra bla. Flash Gordon. Å si at star wars er en herming etter mange av de filmene som er listet opp der er bare tåpelig. Jeg har dog ikke sett alle filmene, men av de jeg har sett på den listen kan jeg ikke si at de minner mye om star wars.

Star Wars bygger på en eldgammel ide om det gode mot det onde. Om den unge helten som vil ut på eventyr. Og man leter etter filmer før star wars og man finner dette plottet kan man ikke si at star wars har hermet etter dette.

Rotete innlegg....

Lenke til kommentar
Å si at star wars er en herming etter mange av de filmene som er listet opp der er bare tåpelig.

Ingen som har sagt det heller. At en film er på 'movie connection' trenger ikke å bety mye. Ta True Romance f.eks. Der står The Mack fordi det er en scene i filmen hvor de snakker om den. Doctor Zhivago fordi de kaller kokainet sitt for Doctor Zhivago i en scene. Og The Street Fighter fordi i begynnelsen av filmen er de på kino og ser den. Andre ganger er filmene som er listet opp mer viktig. Men at Star Wars har hermet etter alle de filmene er nok en ganske stor overdrivelse. Grunnen til at f.eks 2001: A Space Odyssey er opplistet antar jeg er fordi Lucas brukte en lignende look på verdensrommet og sikkert mange av de samme effektene som 2001 hadde.

Lenke til kommentar

Ok da missforstod jeg dere. Men det virket som om dere gikk ganske hardt imot star wars.

I denne setningen virket det som om du hintet til at star wars var en rip off i likhet med western filmene "Det tok tid før filmkritikerne oppdaget at også Star Wars hadde japanske aner..." Men det var jo som allerede oppklart ikke poenget.

Jeg får unskylde da.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

A propos dette med herming osv.: har sett flere lar seg bli provosert av at Tarantino låner så mange filmgrep fra andre kjente regissører, som i Kill Bill-filmene. Synes rett og slett det er god underholdning det Mr. Tarantino driver med, og at han "låner" på en kreativ måte.

Lenke til kommentar

Reservoir Dogs var kanskje litt drøyt. Jeg digger selvfølgelig filmen, og så den før Long hu feng yun, så jeg reagerte ikke på det, men det var litt drøyt.

Det har gått litt nedover med QT, når han stjeler sin egen idé i Kill Bill og bruker den i CSI-episden Grave Danger... :p

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Jeg elsker nesten alt som handler om Tarantino. Og jeg digger fremdeles Reservoir Dogs på tross av alt City on Fire greiene. Men i det siste har han har begynt å bruke musikk fra andre filmer. Og da går han langt over grensen. Det begynte litt i Jackie Brown med 'Bobby Womack - Across 110th Street' (Across 110th Street) og 'Pam Grier - Long Time Woman' (The Big Doll House). Tidligere mente Tarantino at hvis en sang var brukt i en film, så kan man ikke bruke den igjen. Men siden Across 110th Street passet så utrolig godt valgte han å kjøre på. Jeg liker det ikke i teorien, men i Jackie Brown går det greit. Og fordi den 110th Street er såpass kjent fra før. Så kommer Kill Bill. Der brukte han 15 sanger fra andre filmer og serier i den første filmen og 7 i Vol. II. Og i motsettning til 110th Street så er ikke disse sangene kjente. Det betyr at hvis man hører dem for første gang i Kill Bill så kommer man til å forbinne dem med Kill Bill hver gang senere. Dere som så Reservoir Dogs etter den forbanna Grandiosa reklamen forstår hvor kiipt det er. Og når jeg så Seven Notes in Black satt jeg å tenkte på Kill Bill hele tiden. Plager meg noe intenst fordi jeg vil forbinde sangen med den skikkelige filmen, ikke Kill Bill. Jeg elsker fremdeles Kill Bill og har ingenting imot at han låner litt historie og replikker fra andre filmer. Men håper Tarantino slutter med dette musikk tullet.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Er det slik at han har tatt hele scener (musikk inkludert), eller bare brukt sanger som har vært i andre filmer? Hvis det er såpass at han faktisk har hijacket en scene fra en annen film (bruker samme koreografi, musikk osv) må jeg innrømme at jeg blir skuffet, da jeg støtter deg i å mene dette er langt over lånegrensen.

Lenke til kommentar

Hehe, nei nei. Så langt går han ikke. Eller, den siste scenen i Reservoir Dogs er 85% lik siste scene i City on Fire. Men that's it.

For å ta et positivt eksempel: I Pulp Fiction, når Bruce Willis sitter i bilen og ser Ving Rhames gå over gaten forran han, så er kameravinkelen helt lik en scene i fra Hitchcocks Psycho. Scenen hvor Janet Leigh sitter i en bil og ser sjefen gå over veien. Og slikt er helt greit for meg. Slike morsomme trivia greier er tøft. Fordi hvis du først så Pulp Fiction, og senere bestemte deg for å se Psycho, så ville ikke en så liten filleting ødelegge den filmopplevelsen Psycho tilbyr.

Problemene med Reservoir Dogs og Kill Bill er at de ødelegger litt av filmene Tarantino vise 'homage' til. Og da er det ikke homage lenger :no:

Lenke til kommentar
Ok da missforstod jeg dere. Men det virket som om dere gikk ganske hardt imot star wars.

Star Wars er kult. Meningene rundt serien har variert, slik det vel alltid gjør rundt en kult-serie, men for min del er jeg positiv.

I denne setningen virket det som om du hintet til at star wars var en rip off i likhet med western filmene "Det tok tid før filmkritikerne oppdaget at også Star Wars hadde japanske aner..." Men det var jo som allerede oppklart ikke poenget.

Mulig jeg var for kortfattet da jeg skrev det, men det jeg siktet til var at da episode 4 kom i 1977 var det en dundrende publikumsuksess, men en mengde kritikere snøftet høylydt og så ikke noen poenger. En norsk kritiker skrev med snørrhoven arroganse at her var intet å se, bare gå videre. Andre sa omtrent det samme. Dermed avslørte de sin enorme uvitenhet. Enhver med sans for film har hørt om Akira Kurosawa, og enhver filmkritiker med selvrespekt skal ha sett hans filmer. I tillegg plikter enhver kritiker av fortellerkunst å vite om og kunne Joseph Campbell. Da hadde de sett sammenhengen og poengene. Det gjorde de ikke. Derfor sviktet de grovt.

Jeg får unskylde da.

Ingen problemer.

Star Wars er episk. Da er det interessant å lese de eldste epos som finnes, f.eks. Gilgamesh-eposet. Det er like lesbart og gjenkjennelig i dag som dengang det ble skrevet for over 4000 år siden. Så kan en saktens spørre seg hvor mye menneskeheten har utviklet seg siden da.

Lenke til kommentar
Foresten er det noen som har sett waking life her? Så noen anbelfalte den her et sted, men kan ikke huske hvem. Den har ligget hos en kamerat i en uke nå så jeg har ikke fått sett den enda :(

Jeg kan dessverre ikke bidra med annet enn spekulasjoner da jeg ikke har sett den selv, men den virker utrolig interessant. Hadde jeg vært deg hadde jeg sett den (det er tross alt bare 2 timer av ditt liv, du taper ikke noe på det. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...