Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat - vårt lille tilholdssted.

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så dere på lost in translation som en rasistisk film?

6380659[/snapback]

Nei, så på den som en film hvor to personer har store problemer med hvordan de skal forholde seg til en kultur helt forskjellig fra sin egen, uten å ta standpunkt til hvilken kultur som er "best". Jeg kan ikke huske noen situasjoner i filmen jeg oppfattet som om noen ble framstilt som stereotype Japanere, bortsett fra at det TV-programmet tydeligvis skulle parodiere Japansk TV-humor. Spesielle scener du tenker på spesiellt?

6380765[/snapback]

Slik jeg oppfattet filmen, de som ble framstilt som tomme, stereotype mennesker i LiT var jo de fleste vestlige/amerikanerne (også hovedpersonene til å begynne med), mens japanerne mer ble framstilt som en annen kultur, med mer liv og dybde.

Filmen gjør ikke noe større for å forstå japansk samfunnsliv og kultur, men det er jo også poenget med filmen; To mennesker som finner hverandre på forskjellige måter i en situasjon der de forstår minimalt av kultur, samfunn, væremåte rundt seg.

Lenke til kommentar
ble bare litt overrasket når jeg så på imdb forumet at det var mange som synes den var vinklet litt rasistisk, jeg syns det var en fin film

6380783[/snapback]

Det samme ble nå Indiana Jones 2 beskyldt for og gudene vite hvor mange andre filmer. For ikke å nevne sesong 4 av 24. Enkelte er litt vel hårsåre. Nordmenn ble jo fremstilt som skikkelige tullinger i en X-Files episode og endel sør-amerikanere gikk jo bananas for stereotypisk fremstilling i The Simpsons. Slikt må man bare overse, slik krisemaksimering vil alltid eksistere :)

Lenke til kommentar
ble bare litt overrasket når jeg så på imdb forumet at det var mange som synes den var vinklet litt rasistisk, jeg syns det var en fin film

6380783[/snapback]

Det samme ble nå Indiana Jones 2 beskyldt for og gudene vite hvor mange andre filmer. For ikke å nevne sesong 4 av 24. Enkelte er litt vel hårsåre. Nordmenn ble jo fremstilt som skikkelige tullinger i en X-Files episode og endel sør-amerikanere gikk jo bananas for stereotypisk fremstilling i The Simpsons. Slikt må man bare overse, slik krisemaksimering vil alltid eksistere :)

6380902[/snapback]

Og spesielt når det er relgion inne i bildet...

Og da har jeg sendt avgårde en pm til en "heldig" mottager av Mystic River, så kan jo han bestemme om han vil dele det med dere andre :p

Eller for å si det sånn en gutt/mann som står på barrikadene og forsvarer en film som Armageddon til de grader bør jo få en på en film av en som er nesten like stor fan av filmen det han er...

Lenke til kommentar

Er på jakt etter to filmer som jeg har store problemer med å finne ut om er utgitt på DVD, eventuelt om de noen gang skal gis ut. Det gjelder Queen of Outer Space (1958) og Attack of the 50 Foot Woman (1958). Hvis det er noen som tilfeldigvis skulle ramle over noe info om disse filmene, ville jeg satt stor pris på om dere nevnte det her i tråden, eventuelt om det er mulig å få med seg filmene på en annen måte (lokale visninger elns, er ikke ute etter VHS).

Lenke til kommentar
Sinister Cinema selger iallfall sistnevnte, JacEr. Ifølge diverse forum jeg har lest på, er både prisene, utvalget og servicen god. Lovligheten på det hele er vel heller diskutabel. Store deler av katalogen er nok bootlegs, men samtidig er det også det eneste alternativet til mange av filmene, som f.eks. Attack of the 50 Foot Woman (slik jeg har forstått det). Man finner f.eks. ikke selskapet i DVD Profiler. Kvaliteten på utgivelsene bør man kanskje ta deretter.
Lenke til kommentar
Sinister Cinema selger iallfall sistnevnte, JacEr. Ifølge diverse forum jeg har lest på, er både prisene, utvalget og servicen god. Lovligheten på det hele er vel heller diskutabel. Store deler av katalogen er nok bootlegs, men samtidig er det også det eneste alternativet til mange av filmene, som f.eks. Attack of the 50 Foot Woman (slik jeg har forstått det). Man finner f.eks. ikke selskapet i DVD Profiler. Kvaliteten på utgivelsene bør man kanskje ta deretter.

6384316[/snapback]

Mesteparten av katalogen til Sinister Cinema er rent teknisk ikke bootlegs eller piratutgivelser, men det som på engelsk kalles Public Domain (allemannseie, offentlighetens eie, det vil stort sett si at rettighetene er utgått/ikke fornyet/aldri eksistert i USA).

Kvaliteten vil variere ganske voldsomt, avhengig av hva slags print/utgivelse det er hentet fra.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...