Dimitrij Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg vurderer å kjøpe Alien Quadraligy (eller hvordan det staves) boksen fra play.com. I vanlig plateforetning her koster den jo 600-700kroner, mens på play får jeg den for 200. Noen som har boksen og hvordan er den? 6203790[/snapback] Dette står i omtrent annenhver post her på filmforumet (det føles i hvert fall slik), men: Den ligger over mva-grensa hos Play (£17.99=ca NOK205), mens den hos Amazon UK koster £15.29/NOK175 etter at VAT (Value Added Tax, britisk mva) er trukket fra, før frakt (som er det som teller i mva-sammenheng her), og £17.17/NOK196 totalt med frakt. Du kan lese anmeldelse av det engelske settet for eksempel her. 6203913[/snapback] Det står på amazon at den koster 17,97 pund mens play er den på 17,99...ser ikke helt forskjellen her. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 hvor mye er det egentlig? 2 kroner? Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 For Guds skyld, les nå hva Njål skriver. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Vi som bestiller fra Norge betaler kanskje ikke den britiske mva-en nei, hvis det er det Njål mener så skjønner jeg det bedre. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg vurderer å kjøpe Alien Quadraligy (eller hvordan det staves) boksen fra play.com. I vanlig plateforetning her koster den jo 600-700kroner, mens på play får jeg den for 200. Noen som har boksen og hvordan er den? 6203790[/snapback] Dette står i omtrent annenhver post her på filmforumet (det føles i hvert fall slik), men: Den ligger over mva-grensa hos Play (£17.99=ca NOK205), mens den hos Amazon UK koster £15.29/NOK175 etter at VAT (Value Added Tax, britisk mva) er trukket fra, før frakt (som er det som teller i mva-sammenheng her), og £17.17/NOK196 totalt med frakt. Du kan lese anmeldelse av det engelske settet for eksempel her. 6203913[/snapback] Det står på amazon at den koster 17,97 pund mens play er den på 17,99...ser ikke helt forskjellen her. 6204141[/snapback] En gang til: Amazon UK trekker fra VAT (Value Added Tax, britisk mva) når de sender ut av EU, dvs til f.eks. Norge. Da blir prisen før frakt £15.29, som er godt under mva-grensa. Siden frakt ikke tas med i mva-beregning før selve varen er over grensa har du mye å gå på. I tillegg er vare etter at VAT er trukket fra (£15.29) og frakt (£1.88) tilsammen ~NOK196, som er: A. ~NOK10 mindre enn hos Play B. Også under mva-grensa selv med frakt (ikke at det betyr noe). (Som bonus pakker vanligvis Amazon UK varer bedre, og har for tida stort sett koreter leveringstid). Men for all del, jeg skal ikke nekte deg å legge rundt femtilappen mva i statskassa, og fortollingsgebyret til Posten i tillegg. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Denne VAT-en, er det noe vi selv må trekke fra for å vite eksakt pris, eller vil det stå på ordrebekreftelsen? EDIT: Og hva er prosentsatsen? Endret 29. mai 2006 av L@sse Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Som jeg sa i forrige post så skjønte jeg det nå Og tror det blir bestilling fra Amazon gitt Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Denne VAT-en, er det noe vi selv må trekke fra for å vite eksakt pris, eller vil det stå på ordrebekreftelsen? 6204263[/snapback] Dette er ikke noe hverken du eller ordrebekreftelsen gjør for deg. Det er derfor vi har Njål her kjære deg. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Denne VAT-en, er det noe vi selv må trekke fra for å vite eksakt pris, eller vil det stå på ordrebekreftelsen? EDIT: Og hva er prosentsatsen? 6204263[/snapback] VAT varierer etter varetype, men CD'er, DVD'er (og spill/software så vidt jeg husker) har en VAT-sats på 17.5%. Bøker er avgiftsfrie som i Norge. Amazon UK (og de andre Amazon'ene i områder der det er salgsskatt/mva, dvs alle andre enn USA og Canada) viser prisen du betaler, VAT trukket fra, fra du har logget inn og vist at du planlegger å sende til en adresse ut av EU (du kan opprette konto, og gå helt fram til "Place your order" for å finne fram nøyaktig kostnad i pund, for deretter gå via "Need to Change quantities or delete-knappen for å slette ordren). Og ordrebekreftelsen inneholder nøyaktig samme informasjonen, med riktig pris betalt i pund, VAT trukket fra, før og etter frakt er lagt til. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Takker Og over til noe helt annet... Er det noen som vil anbefale et film/DVD-magasin på norsk, som det er mulig å abonnere på? Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Angående det med bøker: Bøker kan vi kjøpe så mye vi vil fra utlandet. 200kr-grensen gjelder ikke når man handler bøker. BTW: Vet ikke helt om VAT gjelder på spill. Jeg har prøvd å bestille spill derifra flere ganger. Når jeg bestiller film på litt under 200kr, opplever jeg at jeg til slutt må betale det samme som oppgitt på siden, eller kanskje også lavere, på grunn av VAT (selv etter frakt har blitt lagt til). Slik er det ikke med spill. Vet ikke om det kun er fordi de tar mer frakt-penger for spill, eller om det har noe med VAT'en å gjøre, men man slipper i allefall ikke unna på samme vis som man gjør når man handler film derifra. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Angående det med bøker: Bøker kan vi kjøpe så mye vi vil fra utlandet. 200kr-grensen gjelder ikke når man handler bøker. BTW: Vet ikke helt om VAT gjelder på spill. Jeg har prøvd å bestille spill derifra flere ganger. Når jeg bestiller film på litt under 200kr, opplever jeg at jeg til slutt må betale det samme som oppgitt på siden, eller kanskje også lavere, på grunn av VAT (selv etter frakt har blitt lagt til). Slik er det ikke med spill. Vet ikke om det kun er fordi de tar mer frakt-penger for spill, eller om det har noe med VAT'en å gjøre, men man slipper i allefall ikke unna på samme vis som man gjør når man handler film derifra. 6204455[/snapback] At bøker er avgiftsfrie både i England og Norge (derav ingen VAT å trekke fra, ingen mva å bekymre seg over) nevnte jeg i min post. Spill har høyere frakt enn CD'er og DVD'er hos Amazon UK (CD/DVD: Første vare £1.88, spill: £4.98). Regner med at dette henger sammen med at spill pleide bety pappbokser med en CD eller flere, en enorm håndbok, og ca 1 kubikkmeter luft. Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Er "The Shining" anbefalt å se alene kl 00.49 om natta? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Ja. Kan du ha på høy lyd? Lenke til kommentar
Manx Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Ja, hvorfor skulle ikke det gå ann. Er jo grenser hvor skvetten man kan bli. Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Ja. Kan du ha på høy lyd? 6206016[/snapback] Nei. Kan ikke det. EDIT: Elendige headphones. Endret 29. mai 2006 av OMartin Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Hmm, du ser den på PC? Kan jo funke for dèt. Si ifra hva du syns om det, da. Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Hmm, du ser den på PC? Kan jo funke for dèt. Si ifra hva du syns om det, da. 6206096[/snapback] Ja, blir nok PC. Gidder ikke brenne den på DVD/CD for å se på TV. Den vil ikke ødelegge nattesøvnen min da? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Nei, den ødela ikke nattesøvnen min da jeg var adskillig yngre. Hvis den gjør det mot deg, så må du be om permban. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 29. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2006 Det har kommet noen bilder tatt fra settet til Spider-Man 3... Topper Grace som Eddie Brock/Venom Se på fargen på drakta... Det er lenge til 2007 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg