Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.

LarsP

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett henholdsvis Ronin og Leon i påsken, har jeg kommet fram til at Jean Reno er en utrolig bra skuespiller. Da tenker jeg spesielt på hvordan han gjør rollen som Leon. Det jeg lurer på da, er om noen vet om noen lignende filmer som de to tidligere nevnte? Om Jean Reno er med, er det en pluss. Men tenker først og fremst på filmene, hvordan de er laget. Synes disse to filmene tilhører en sjanger for seg selv, uten at jeg klarer å forklare det nærmere.

Ideer til liknende filmer anyone? :)

5934054[/snapback]

Ville vel kanskje ha sett Les Rivières pourpres/The Crimson Rivers her er også en annen meget bra fransk skuepiller med Vincent Cassel (en av mine favoritter). Her er det også en toer ute å går, men den er ikke like bra som den første.

Han er også med i en film som heter L' Empire des loups/Empire of the Wolves, ikke fult så bra som Crimson Rivers men helt grei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har begynt å lese en del innpå internasjonale dvdforumer, og det blir hele tiden snakket om DTS. Kan noen forklare meg hva DTS er? :dontgetit:

5936260[/snapback]

DTS (Digital Theatre System) er et konkurrerende lydsystem til DD (Dolby Digital) som i DVD-sammenheng kan gi bedre lyd, men tar større plass på platen.

Det krever at DVD-spilleren din støtter avspilling av DTS (de fleste spillere lagd siden 2000 gjør det), og at enten pre/pro/receiver/surroundforsterker kan dekode og/eller spilleren kan dekode og sende analogt til analog 5.1-inngang på receiver.

En dvd inneholde en eller annen form for enten Dolby Digital eller PCM (Puls Code Modulation, ukomprimert lyd, samme som CD)-lydspor (kan være mono eller flerkanals) for å følge DVD -standarden (i Europa kan også mpeg-lyd brukes, men tror ikke det har vært gjort siden de første par årene; Av i overkant av 1700 DVD'er tror jeg jeg har 2 eller 3 med mpeg lyd).

DTS@Wikipedia.

Edit:Skrvleif

Endret av Njål
Lenke til kommentar

Tollgrensen økes til 1000,-?

4908850[/snapback]

Vet denne ble postet for lenge siden, men vet noen hvordan dette blir? Blir den hevet? :hmm:

5936697[/snapback]

Det er for tidlig å si noe om, kommer neppe noen helt klare signaler før neste års stasbudsjett legges fram til høsten (det første budsjettet den sittende regjeringen gjør selv, årets var flikking på/tilpassing av Bondevik-regjeringens foreslåtte).

Og da kommer ganske sikkert ingen forandringer til å tre i verk før januar 2007.

Lenke til kommentar
Det er for tidlig å si noe om, kommer neppe noen helt klare signaler før neste års stasbudsjett legges fram til høsten (det første budsjettet den sittende regjeringen gjør selv, årets var flikking på/tilpassing av Bondevik-regjeringens foreslåtte).

Og da kommer ganske sikkert ingen forandringer til å tre i verk før januar 2007.

5936777[/snapback]

For noe dritt :thumbdown:

Toll grensen er alt for lav. Synes faktisk de kunne fjernet hele tollen. Skulle gjerne ha handlet masse fra utlandet, men tollen ødelegger alt :hrm:

(Pluss at jeg ikke har VISA enda da :blush: )

Lenke til kommentar
Toll grensen er alt for lav. Synes faktisk de kunne fjernet hele tollen. Skulle gjerne ha handlet masse fra utlandet, men tollen ødelegger alt :hrm:

5936814[/snapback]

Jeg skulle også ønske de fjernet alle skatter og avgifter, gav mer penger til skoler og senket det generelle prisnivået i landet med 150%.

Lenke til kommentar

5936814[/snapback]

Jeg skulle også ønske de fjernet alle skatter og avgifter, gav mer penger til skoler og senket det generelle prisnivået i landet med 150%.

5936845[/snapback]

All those in favour of that, say 'aye'.

Lenke til kommentar
For noe dritt :thumbdown:

(Pluss at jeg ikke har VISA enda da :blush: )

5936814[/snapback]

Nå er det ikke snakk om toll (som er ment som et handelshinder/beskyttelse for landets /områdets egen industri/næring), men merverdiavgift (som er en beskatning, og som de fleste land i den industrialiserte verden har, og med mer eller mindre lik grense som Norge for fritak ved egenimport).

Det er nesten ingenting det er toll på inn til Norge lenger (alkohol, tobakk, noen former for klær, ikke DVD'er, CD'er eller spill), i motsetning til en del andre europeiske land.

Hadde også gjerne sett at grensen hadde blitt hevet, alternativt at det ikke tilkom andre utgifter, dvs at gebyrer skulle dekkes av innkrevd mva. Det gjør meg ikke så mye å betale mva, men fortollingsgebyret er surt på små pakker, særlig når gebyret utgjør storparten av regninga.

Lenke til kommentar
Kan aldri gå lei burton etter jeg ble trollbundet av edvard saksehånd  :love:

5934242[/snapback]

Det er nettopp her problemet ligger. Det var liksom Saksehånd, og da var det slutt. Jeg er lei Depp, og jeg er lei Burton, og jeg er lei av at han lager den samme stemningen om igjen og om igjen. Nightmare var spooky, Corpse Bride var unødvendig.

Lenke til kommentar
Av i overkant av 1700 DVD'er tror jeg jeg har 2 eller 3 med mpeg lyd).

DTS@Wikipedia.

5936442[/snapback]

Hvor mange har du da som er THX? :hmm: Selv har jeg vel 3 om jeg ikke husker helt feil.

5937315[/snapback]

Mener du THX sertifisert, thx er jo ikke en egen lydstardar. THX blir brukt til å sertifisere kinoer osv. Og det var vel Lucasfilms som fant opp standaren. Går mer ut på lydkvalitet og til tider bilde. Colosseum kino er/var verdens største THX godkjente kinosal etter at den ble pusset opp.

Die Hard triologien, Star Wars filmene, Independence Day osv har dette stempelet.

Mer om det her: THX

Lenke til kommentar
Av i overkant av 1700 DVD'er tror jeg jeg har 2 eller 3 med mpeg lyd).

DTS@Wikipedia.

5936442[/snapback]

Hvor mange har du da som er THX? :hmm: Selv har jeg vel 3 om jeg ikke husker helt feil.

5937315[/snapback]

THX er ikke et lyd eller bildeformat, men et sertifiseringssystem for at minimumskrav til lyd og bildekvalitet er oppfylt (og med minimumskrav mener jeg nettopp dét; Det er en mengde THX-sertifiserte DVD'er ute som har lyd og/eller bilde under enhver kritikk, til tross for at det finnes tilgjengelig gode mastere).

Det koster i tillegg penger å få en DVD (i likhet med hardware eller kino) THX-sertifisert, uten at de i realiteten garanterer noe bedre resultat enn hvis utgiver kan jobben sin sånn halvveis (stiller seg litt anderledes med hardware/kino).

Hvor mange? Ingen aning.

Edit:

Et par ting: Colosseum som verdens største THX-sertifiserte kino;

Kino-sertifisering får man på flere nivåer, så vidt jeg husker tre, der Colosseum så vidt klarte den dårligste (om de har forbedret siden vet jeg ikke). Og størst er så vidt jeg vet i volum i salen, ikke i antall sitteplasser.

Når jeg nevnte mpeg-lyd (som er blitt en kuriositet) var det fordi en dvd med mpeg-lyd ikke trenger ha hverken Dolby Digital eller PCM-spor, og mange spillere ikke støtter formatet (og vil da helle ikke gi noen form for lyd når man spiller av).

Den opprinnelige DVD-standarden sa at R1NTSC-DVD'er skulle ha minst DD eller PCM-spor, mens i R2PAL-o,rådet (Europa) var standarden mpeg eller PCM (Dolby Digital kun som evt tillegg).

Endret av Njål
Lenke til kommentar

Det var som svarte. Hadde håpet at Scary Movie serien snart skulle komme til en slutt, men den gang ei. Jammen har ikke planleggingen av en 5`er begynt. Nå håper jeg at denne filmen gjør det elendig i åpningshelgen i USA, slik at de kan slutte denne tåpelige serien.

Lenke til kommentar

5934242[/snapback]

Det er nettopp her problemet ligger. Det var liksom Saksehånd, og da var det slutt. Jeg er lei Depp, og jeg er lei Burton, og jeg er lei av at han lager den samme stemningen om igjen og om igjen. Nightmare var spooky, Corpse Bride var unødvendig.

5936993[/snapback]

Enig i at Corpse Bride var litt tam etter Nightmare, men han vet jo absolutt hvordan man lager film.

Og det er jo ikke samarbeide med Johnny Depp det er snakk om her, det er et eventuelt sammarbeid med Jim Carrey, en person jeg mener har et utrolig potensiale.

Lenke til kommentar

5934242[/snapback]

5936993[/snapback]

Enig i at Corpse Bride var litt tam etter Nightmare, men han vet jo absolutt hvordan man lager film.

Og det er jo ikke samarbeide med Johnny Depp det er snakk om her, det er et eventuelt sammarbeid med Jim Carrey, en person jeg mener har et utrolig potensiale.

5939733[/snapback]

Hvis Johnny Depp eller Helena Bonham Carter ikke er med i filmen, da skal jeg se den. Jim Carrey i de siste rollene hans har vært enestående, og jeg er redd for å se ham forsvinne bak klisjéene til Burton.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...