_crs_ Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Hva er det som avgjør om en film blir utgitt som Criterion? 5855357[/snapback] Det er det vel Criterion selv som bestemmer, men kriteriene står her og her. Endret 2. april 2006 av _crs_ Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Criterion må vel få lov av utgivelseselskapet til filmen til å lage en slik versjon også, må de ikke? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Denne fyller alle krav, og mer. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Hmm, Life Of Brian, Fear And Loathing og Time Bandits fikk fingrene mine til å klø! Hvordan blir det med frakt og sånn fra DDD til Norge da? EDIT: Oj, Traffic hadde jo et nydelig cover! ... Nei, nei nei! Jeg MÅ motstå fristelsen! Endret 2. april 2006 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
Njål Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Hva er det som avgjør om en film blir utgitt som Criterion? 5855357[/snapback] Vanligvis, Criterion er interessert i å gi ut en film (enten i seg selv, eller som en del av en regissørserie de har, noen ganger etter mange forespørsler), og finner ut hvem som evt har amerikanske rettigheter til filmen. Så forhandler de med dem, noen ganger om rettigheter og materiale (både ekstras og selve filmen), andre ganger om bare rettigheter til å gi den ut (når det finnes bedre/restaurert/helere/osv råmateriale, både selve filmen og ekstras, andre steder de har mulighet til å kjøpe, det har skjedd ganske ofte). Noen ganger får de bare kjøpt rettigheter for et svært begrenset tidsrom (Sid & Nancy, Robocop, The Killer og Hardboiled, Spinal Tap, for å nevne noen), et par ganger har de gitt ut ting uten at de hadde avklart alle rettigheter helt (Salo, første tilbaketrukne laserdisc-utgaven av Brazil). Edit: Takke Njål for at jeg er nesten en tusenlapp fattigere Bare hyggelig. Sitter og telle på knappene om jeg skal ta i litt (dvs mye mer enn jeg egentlig har råd til for øyeblikket), og få det sendt til kjæreste i USA (,ren uegennyttighet, det er sikkert et par ting hun har lyst til å se ), sparer frakt (dvs, jeg gjør ), og unngår mva på f.eks Malle-boksen. Endret 2. april 2006 av Njål Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Det spilles inn film i Bergen og i den sammenheng støtte jeg på Kristoffer Joner når jeg gikk til bussen i dag. Han er så forbanna kongen. Liten og pinglete, men man merker nærværet. Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Det spilles inn film i Bergen og i den sammenheng støtte jeg på Kristoffer Joner når jeg gikk til bussen i dag. Han er så forbanna kongen. Liten og pinglete, men man merker nærværet. 5855885[/snapback] What did I miss? Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Oasis er faen meg det mest gripende jeg har sett. Det er sjelden jeg benytter klisjéen "sterk film", men her er det bare rett og rimlig. Denne blir vanskelig å fjerne fra tankene. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Hva er det som avgjør om en film blir utgitt som Criterion? 5855357[/snapback] Jo særere jo bedre kan det virke som, nei jeg vet ikke. Det er jo mest "små" filmer som blir gitt ut. Har ennå ikke skjønt hvorfor The Rock og Armageddon har blitt gitt ut på CC. Eller Hard Boiled og The Killer. Til nå så har jeg bare fem CC utgivelser tror jeg. Insomnia, Hard Boiled, This Is Spinal Tap, The Rock og Armageddon. Så jeg dobblet jo nesten samlingen min... Lenke til kommentar
Njål Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Oasis er faen meg det mest gripende jeg har sett. Det er sjelden jeg benytter klisjéen "sterk film", men her er det bare rett og rimlig. Denne blir vanskelig å fjerne fra tankene. 5856991[/snapback] Ikke sant? Må nesten revurdere en del meninger man har hatt om riktig og galt, og om mellommenneskelige forhold. Og for noen skuespillere! Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Skal se nyversjonen av The Pink Panther nå, forventer meg ikke noe mesterverk akkurat. Men jeg tror jeg skal ha det gøy i de sene nattetimer Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Hva er det som avgjør om en film blir utgitt som Criterion? 5855357[/snapback] Jo særere jo bedre kan det virke som, nei jeg vet ikke. Det er jo mest "små" filmer som blir gitt ut. Har ennå ikke skjønt hvorfor The Rock og Armageddon har blitt gitt ut på CC. Eller Hard Boiled og The Killer. Jeg kjenner en Criterion samler som sa han hadde lest de ble gitt ut av økonomiske grunner. Vil egentlig ikke si at Criterion er så sære. De leter riktignok dypt etter filmer, men det er oftest anerkjente filmer. Ofte de som ikke har fått ordentlig utgivelse. Klart, folk har jo tydeligvis svært ulike maler for hva som er "sært". For enkelte trenger en film tydeligvis kun å være fra f.eks øst-Europa alene så er det allerede "sært" - selv om filmen i segselv kanskje har både en tradisjonell historie, en tradisjonell oppbyggning og kanskje tilogmed er en ren kopi av en amerikansk Hollywood film. S, Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Problemet jeg har med Criterion er rett og slett at det er latterlig overpriset. Greit nok, du får kanskje den beste versjonen av en film, men det rettferdiggjør likevel ikke en pris 3-4 ganger høyere enn de andre versjonene. Hadde de digitalisert filmene og lagt på 5,1 DTS-spor til filmer fra 1930-tallet så hadde jeg kanskje vurdert å kjøpe versjonene deres. Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Latterlig overpriset vil jeg ikke si de er. Hvis man benytter seg av noen gode tilbud skulle man kunne skaffe de fleste i serien til hhv. 100,- og 150,- kr. Det jeg liker best ved Criterion er coverarten. De er kreative og utolig flinke til å lage en serie nydelige unike covere. Se bare på 8 1/2, Amacord, Fear and Loathing in Las Vegas, Ratcatcher, alle Robert Altman- og Kurosowa-coverene mf. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Omslagene for Man Bites Dog og Traffic var gode. Richard III, derimot Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Omslagene for Man Bites Dog og Traffic var gode. Richard III, derimot 5860187[/snapback] ...er også et kult cover. David Lean og Alfred Hitchcock har småkjipe omslag, da. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Problemet jeg har med Criterion er rett og slett at det er latterlig overpriset. Greit nok, du får kanskje den beste versjonen av en film, men det rettferdiggjør likevel ikke en pris 3-4 ganger høyere enn de andre versjonene. Hadde de digitalisert filmene og lagt på 5,1 DTS-spor til filmer fra 1930-tallet så hadde jeg kanskje vurdert å kjøpe versjonene deres. 5858988[/snapback] Nja, ikke alle er så latterlig overpriset da. Fear And Loathing er jo (i mine øyne) en genial film som jeg ikke synes folk får lov å skaffe seg standard-versjonen av. Criterion-versjonen har et deilig coverbilde (signert og nummerert i tillegg), samt en bonus-disc med masse ekstramateriale. Standard-versjonen har ingen ting ekstra. En bra film til en pris jeg synes er absolutt overkommelig. Time Bandits, derimot.... Criterion-versjonen inneholder kun en scrapbook i tillegg til filmen, uten noe ekstramateriale. Da synes jeg nesten det er vel så greit å skaffe seg den samme filmen kun med et litt smalere cover til 50kr her i Norge. Kvaliteten på Criterion-boksene synes jeg varierer litt for mye. De burde satt noen "krav" til hva som skulle være med i de boksene. For eksempel at de alle har to disc'er eller noe sånn. Likevel er det jo litt prestisje å eie massevis av Criterion da. Endret 3. april 2006 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Likevel er det jo litt prestisje å eie massevis av Criterion da. 5860463[/snapback] Tsk, tsk, tsk. --- Farce of the Penguins Konseptet er idiotisk, men det er alt for mange gode navn til at man kan si nei. Dave Coulier, Bob Saget OG John Stamos. Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Oasis er faen meg det mest gripende jeg har sett. Det er sjelden jeg benytter klisjéen "sterk film", men her er det bare rett og rimlig. Denne blir vanskelig å fjerne fra tankene. 5856991[/snapback] Ikke sant? Må nesten revurdere en del meninger man har hatt om riktig og galt, og om mellommenneskelige forhold. Og for noen skuespillere! 5857518[/snapback] Ser visst ut som om jeg har gått glipp av noe her. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Jo, jeg mener Criterion er latterlig overpriset. Det blir som å betale 3000,- for ei bukse fra D&G. Selvsagt ser den litt bedre ut og kvaliteten er det absoluttt ingenting å si på, men jeg kjøper heller 3 bukser fra Nudie/Lindeberg til samme prisen. Er det en Criterion-utgivelse jeg kunne ha tenkt meg så er det Salò som DVDcompare kaller Probably the rarest DVD release in the world. Endret 3. april 2006 av LarsP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg