Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.

LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg bestemte meg for å få noenlunde orden på filmene mine, og har samtidig telt dem. 170 VHS, 203 DVDer med 10 utlånt. Så var det bare å få dem tilbake i hyllen i et noenlunde logisk system.

5815810[/snapback]

Samler du på VHS'er? Du vet at vi har nettopp har opplevd det andre tusenårsskiftet? :p

5817941[/snapback]

Skulle jeg kastet dem? :ermm:

5818313[/snapback]

Jeg solgte dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bestemte meg for å få noenlunde orden på filmene mine, og har samtidig telt dem. 170 VHS, 203 DVDer med 10 utlånt. Så var det bare å få dem tilbake i hyllen i et noenlunde logisk system.

5815810[/snapback]

Samler du på VHS'er? Du vet at vi har nettopp har opplevd det andre tusenårsskiftet? :p

5817941[/snapback]

Skulle jeg kastet dem? :ermm:

5818313[/snapback]

Jeg solgte dem.

5819098[/snapback]

Jeg nekter å selge Disney-filmene mine, det er jo barndomsminner det er snakk om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har 450 VHS som jeg nekter å kaste. Jeg kjøper fortsatt VHS. Takk Gud for at det finnes folk som er villig til å la de gamle tapene deres gå for 10 kr stk. 20 filmer for 200? Ja takk.

Lenke til kommentar
Når det gjelder realismen... Jeg tror faktisk at det er sånn i Nord-Norge, så det var bare artig. Det var en grei film, men så jævlig merkelig.

5818037[/snapback]

Det kalles humor.

Svidd Neger er ikke surrealistisk.

Klart, ingenting er for alle. Filmer som er for 'alle' suger vanligvis.

S,

Lenke til kommentar

Tøys.

Enkelte Tom & Jerry filmer og de fleste andre tegnefilmer har også ting som strider mot all 'fornuft og empiri'. Betyr det at de er surrealistiske? Såpeoperaer?

Surrealisme er mest sannsynligvis tidenes mest misbrukte og misforståtte ord. Foreslår at folk lærer seg hva ordet betyr før de bruker det, eller så kan man liksågodt slutte å bruke det.

Rart og merkelig er ikke det samme som surrealistisk.

Vil heller klassifisere Svidd Neger som syk og 'far out' humor.

S,

Lenke til kommentar

Surrealisme kan være noe som er drømmeaktig, og jeg syns mange av hendelsene i Svidd Neger fulgte en drømmelogikk. F.eks. var plutselig en ting blitt til en annen osv. Jeg kan vagt huske å ha hatt drømmer som minner sterkt om Svidd Neger.

Videre kan jeg si meg enig i at filmen kan klassifiseres som syk og 'far out' humor.

Hva legger du i ordet surrealisme?

Lenke til kommentar

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte at Joaquin Phoenix måtte på avrusning etter innspillingen av "Walk The Line", link? I så tilfelle, var dette fordi han lever seg såpass inn i rollene han spiller?

Bare litt snakk som går mellom oss som har sett filmen.

Lenke til kommentar
Hva legger du i ordet surrealisme?

5821283[/snapback]

Meningsløshet.

5822088[/snapback]

Ikke akkurat. :roll:

Surrealisme har med underbevisstheten å gjøre. Forsåvidt drømmeaktig, men mer det å bruke kunsten på en forholdsvis ubevisst måte, noe mange kreative mennesker gjør i halvsøvne eller i våken tilstand, noe man videre kan tolke slik man ønsker.

Ihvertfall originalt hadde det denne betydningen.

I dag er dog ordet så utvannet at vi finner f.eks Kurt Nilsen si at "å vinne World Idol var surrealistisk". Hva faen?

Det er klart at folk sliter tydeligvis med å finne bedre ord, så de bruker det nærmeste de finner. Så alt som er rart, drømmeaktig, merkelig eller som bare føles uvirkelig kan man visst merke surrealistisk i dag. Noe som forsåvidt bare gjør ordet meningsløst å bruke i dag, slik André Breton, mannen bak manifestet, brukte det. Han var jo tilogmed kritisk til å kalle Salvador Dali en surrealist.

Selv David Lynch avviser at filmene hans har noe med surrealisme å gjøre. Folk bruker det bare fordi de ikke har et stort nok ordregister til å beskrive hva de ser, og liker å bruke fancy ord.

Angående Svidd Neger så skjønner jeg vel egentlig hva du mener hvis jeg legger godviljen til, men det er langt i fra surrealisme hvis man skal opp i høyesterett. I dagligtale vil nok bare ordet fortsette å bli misbrukt i all evighet, så jeg antar det finnes langt verre ting å kalle surrealistisk enn Svidd Neger. Folk får vel ihvertfall en pekepinne på filmen når du sier det, selv om jeg personlig mener den er misvisende.

S,

Lenke til kommentar
Stor nyhet, folkens! IMDb har fått en ny "verste film noensinne". Den heldige filmen er Larry the Cable Guy: Health Inspector. Denne filmen ligger faktisk 0.3 poeng under Anus Magilliculty, som visstnok er så dårlig at det er vondt.

5825142[/snapback]

Den lista blir dårligere og dårligere for hver dag som går. De virkelige dårlige filmene blir stemt ut, mens nye kalkuner overtar deres rettmessige plass.

Jeg savner den tiden da filmer som Manos, Hobgoblins og Santa with Muscles tronet på toppen.

Lenke til kommentar
Stor nyhet, folkens! IMDb har fått en ny "verste film noensinne". Den heldige filmen er Larry the Cable Guy: Health Inspector. Denne filmen ligger faktisk 0.3 poeng under Anus Magilliculty, som visstnok er så dårlig at det er vondt.

5825142[/snapback]

Den lista blir dårligere og dårligere for hver dag som går. De virkelige dårlige filmene blir stemt ut, mens nye kalkuner overtar deres rettmessige plass.

Jeg savner den tiden da filmer som Manos, Hobgoblins og Santa with Muscles tronet på toppen.

5825537[/snapback]

Santa with Muscles er mye bedre enn Gigli. Mer underholdende, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...