Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.

LarsP

Anbefalte innlegg

Noen som har noen bra tips om filmer fra Asia?

Har sett Azumi nylig og gir den 5 på terningen. Fikk anbefalt "versus" av Larsp, denne fikk terningkast - 10 og sugde svette....

Larsp:

92315043_b269c6a436_o.jpg

Tips fra andre enn LarsP? :p

5514366[/snapback]

Kansje du skulle funnet mer informasjon om filmen før du så den ? :roll: Men tror faktisk 70%+ av de i film delen av forumet liker Versus. Jeg ble anbefalt den falt i smak med en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Hadde aldri trodd at jeg ville ende opp med et formatbasert spørsmål her, men here goes: Hva er egentlig en laserdisc?

Lenke til kommentar
Hadde aldri trodd at jeg ville ende opp med et formatbasert spørsmål her, men here goes: Hva er egentlig en laserdisc?

Det var film-formatet for feinschmeckere før i tiden da DVD ikke eksisterte, fordi det gav langt bedre bilde og spesielt lyd-kvalitet enn videokassetter. Dermed var det et absolutt must for de som var hjemmekino-entusiast på den tiden. Laserdisc'er var CD-plater på størrelse med en LP. Jeg hadde faktisk selv en liten samling på ca. 100 laserdiscer før jeg gikk over på DVD.

Lenke til kommentar

5517868[/snapback]

Fremfor å bruke (søndags)mangelfullt fungerende hjerne til å forklare (utover analogt discmedium i stort sett LP-størrelse, opprinnelig med FM-modulert analog lyd, seinere med digital PCM, og etter hvert AC-3/Dolby Digital og DTS, første noenlunde høykvalitetsmedie for hjemmekino hvis man ikke har råd til ekte film):

Google er din venn:

Wikipedia

Annen info-side

Laserdisc database

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Dette hørtes jo kjempespennende ut! hvordan er kvalitetn i forhold til dvd?

EDIT: fant en kar som selger sin med 79 filmer/musikk-LD'er inkludert for 10$ på eBay :dribble:

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar

Bilde-kvaliteten er dårligere enn DVD, bl.a. fordi det leses analogt og ei heller var 16:9-optimalisering vanlig (utenom noen få japanske laserdisc'er). Lydkvaliteten på digitale lydspor på gode laserdisc-utgivelser er på høyde med DVD. Men det er mange andre felt hvor DVD overgår laserdisc som brukervennlighet, teksting, ekstramateriale, menyer etc. De fleste laserdisc'er må også vendes i spilleren, og også bytte til plate nr. 2 avhengig av lengde på filmen. Laserdisc'er hadde 2 måter å lagre bildet på, CLV og CAV, og CLV gav ca. 1 time film på hver side, mens CAV gav ca. 1/2 time. Dette finner du mer om på linkene til Njål.

Lenke til kommentar

5517974[/snapback]

I det store og hele: Bedre bilde på dvd, ofte bedre lyd på laserdisc.

Mer spesifikt (ser her helt bort fra at videotransfere kan være bedre på det ene eller andre mediet):

Dvd har bedre oppløsning, (stort sett) bedre farger, bedre kontrast.

En ulempe med laserdisc var begrenset spilletid per discside;

Ca 30 min per side for CAV-discer, ca 60 min per side for CLV. Seinere generasjoner av spillere løste dette (delvis, avhengig av filmens lengde) ved å kunne "snu" disken, dvs flytte laser-pickup'en over på andre siden (noe som tok litt tid, forskjellig på forskjellige spillere).

Som kuriosa kan nevnes at det i Japan fra 1992 til 1997 fantes Hi-Def på laserdisc gjennom Hi-Vision/MUSE-systemet; Et analogt 1035 16x9 interlaced format, som kunne se alt fra crap til fantastisk ut, avhengig av hvor god jobb man gjorde med transfer.

Jeg har fremdeles en del laserdiscer som enten ikke finnes i det hele tatt, eller i dårligere (klipt, eller elendige transfere) utgaver på dvd. Ikk komplett LD-liste i signatur.

Lenke til kommentar
Jeg ville gått for den nyeste. Dansescenen er uslåelig. Alle gode filmer burde inneholde dansescener som det.

5514547[/snapback]

Jeg savner dans i filmer. Selv filmer som True Lies og MI:2 blir verdt å se pga dansescenene. Og hva hadde Pulp Fiction vært uten Jack Rabbit Slims?

Ja til mer dans i filmer.

Lenke til kommentar

Har sagt det før og jeg sier det igjen: Sympathy for Mr. Vengeance er det mest grusomme jeg har sett på film. Stort lerret gjorde den om mulig enda verre og mer imponerende denne gangen.

Sympathy for Mr. Vengeance er en vanvittig god og jævlig film. Kan anbefales til alle med god helse.

Lenke til kommentar
Har sagt det før og jeg sier det igjen: Sympathy for Mr. Vengeance er det mest grusomme jeg har sett på film. Stort lerret gjorde den om mulig enda verre og mer imponerende denne gangen.

Sympathy for Mr. Vengeance er en vanvittig god og jævlig film. Kan anbefales til alle med god helse.

5519998[/snapback]

Den filmen er fantastisk. Har ikke hatt gleden av å se den på et kinolerret ennå, men viss anledning byr seg så skal den ikke sløses vekk. Og jeg støtter opp om anbefalingen av denne filmen til de som ikke har sett den

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...